روش های نگهداری و افزایش طول عمر باتری لپ تاپ

روش های نگهداری و افزایش طول عمر باتری لپ تاپ
یکی از قدیمی ترین مشکلات کاربران لپ تاپ ، عمر کوتاه باتری آنها است ، عمر باتری لپ تاپ ها با توجه به مارک های آن متفاوت خواهد بود . استفاده صحیح و نگهداری از باتری لپ تاپ می تواند به عمر بیشتر آن کمک کند .

لپ تاپ ها به بخشی اساسی در زندگی روزمره ما تبدیل شده اند . همه ما برای مصارف شخصی و حرفه ای خود از لپ تاپ استفاده می کنیم . برخی از برترین مارک های لپ تاپ که روزانه از آنها استفاده می کنیم شامل HP ، Dell ، Acer ، Lenovo ، Asus ، Toshiba و غیره است . حمل و جابجایی لپ تاپ به راحتی صورت می پذیرد و از همین رو این امکان را فراهم می سازد که بتوانیم در مسیر و راه رسیدن به مقصدمان ، از لپ تاپ هم استفاده کنیم و کارها را سریعتر انجام دهیم . در واقع دلیل اصلی اینکه لپ تاپ ها را به کامپیوترهای رومیزی ترجیح می دهند همین است . اما یکی از قدیمی ترین مشکلات کاربران لپ تاپ ، عمر کوتاه باتری آنها است .

عمر باتری لپ تاپ ها با توجه به مارک های آن متفاوت خواهد بود . بسیاری از افراد فکر می کنند در صورت خرید لپ تاپ های گران قیمت می توانند از بروز مشکلات مربوط به باتری جلوگیری کنند . در نظر داشته باشید که اگر به طور موثری از آن مراقبت نکنید ، مشکلات مربوط به عمر باتری حتی در مورد لپ تاپ گران قیمت هم ، ممکن است اتفاق بیفتد .

استفاده صحیح و نگهداری از باتری لپ تاپ می تواند به عمر بیشتر آن کمک کند . باتری های لپ تاپ برای کنترل تعداد معینی از چرخه های شارژ (یک تخلیه کامل تا 0 درصد ، سپس شارژ شدن تا 100 درصد) ساخته شده اند . هر چرخه شارژ ، ظرفیت باتری را کاهش می دهد ، به این معنی که هرچه زمان تخلیه آن کمتر باشد ، باتری دوام بیشتری خواهد داشت.

در ادامه نکاتی را ارائه می دهیم که به شما کمک می کند از باتری لپ تاپ خود مراقبت کرده و عمر آن را طولانی تر کنید .

روش های نگهداری و افزایش طول عمر باتری لپ تاپ - فروشگاه اینترنتی پارت لپ

  • نکته حائز اهمیت در استفاده از باتری های نسل جدید این است که ، متصل ماندن لپ‌ تاپ به شارژر هنگامی ‌که باتری به‌ طور کامل شارژ شده است هیچ مشکلی ندارد . زیرا به محض رسیدن به میزان شارژ 100٪ باتری دریافت انرژی شارژ را متوقف می کند و این انرژی مستقیماً از طریق منبع تغذیه لپ تاپ دور می شود .
  • برخلاف برخی از توصیه ها ، لازم نیست که یک باتری لیتیوم یون را بطور کامل تخلیه کنید و سپس آن را دوباره شارژ کنید تا به نوعی آن را راه اندازی مجدد یا کالیبراسیون کنید . این یک روش مخرب است و باتری شما را از بین می برد .  شارژ و دشارژ باتری باید به طور درست انجام گیرد ، اگر برای اولین بار لپ تاپ خود را شارژ کردید آن را به طور کامل تا 100٪ شارژ کنید . پس از آن ، برای مراقبت بهتر از باتری لپ تاپ ، بیشتر اوقات شارژ آن را بین 40٪ تا 80٪  نگه دارید و به موقع آن را شارژ کنید قبل از آنکه به زیر 20٪ افت کند .

روش های نگهداری و افزایش طول عمر باتری لپ تاپ - فروشگاه اینترنتی پارت لپ

  • گرما یکی از مهمترین موانع ماندگاری باتری لپ تاپ شماست . فن لپ تاپ شما هنگام نشستن روی سطح نرم نمی تواند هوا را به طور مناسب منتقل کند . بنابراین ، لپ تاپ خود را روی سطح سخت نگه دارید تا فن بتواند هوا را به درستی گردش دهد . از قرار دادن آن بر روی پاها ، نیمکتها ، لحاف یا هر شی ای که قرار است گرما تولید کند اجتناب کنید . پس از اتمام شارژ ، منبع تغذیه خارجی را در اسرع وقت قطع کنید تا دمای باتری کاهش یابد .
  • لپ تاپ خود را مرتب و تمیز نگه دارید و اجازه ندهید که هیچ گرد و غباری در دریچه هوا باشد .
  • هنگامی که بازی می کنید GPU شما شروع به کار می کند و گرمای زیادی ایجاد می کند ، و در هنگام استفاده از برنامه های رندر، پردازنده لپ تاپ بیشترین کار خود را انجام می دهد و گرمای زیادی تولید می کند . در هنگام  بازی و برنامه های رندر ، می توانید باتری را از لپ تاپ جدا کنید . با این کار عمر باطری خود را طولانی می کنید ، زیرا گرمای بیش ار حد باطری شما را از بین نمی برد . اگر تمام روز و هر روز لپ تاپتان را گرم نگهدارید ، باتری شما در کمتر از 6 ماه از بین می رود .
  • پیشنهاد میشود به جز موارد ضروری ، تلفن همراه ، تبلت ، ساعت هوشمند و سایر وسایل الکترونیکی خود را ، به طور مستقیم از طریق پورت USB لپ تاپ شارژ نکنیم .

روش های نگهداری و افزایش طول عمر باتری لپ تاپ - فروشگاه اینترنتی پارت لپ

  • شما باید لپ تاپ خود را در مکانی امن نگه دارید که گرما و آب وجود ندارد . لپ تاپ خود را در مکانی نگذارید که بتواند بسیار گرم و مرطوب شود . باتری ها گرما و همچنین رطوبت را دوست ندارند . اگر در معرض حرارت و رطوبت بیش از حد قرار بگیرند ، به سرعت از بین می روند .
  • سرما و کاهش دما به طور کلی مشکلی برای باتری لپ تاپ ایجاد نمی کند و پیشنهاد می شود باتری در جای خنک نگهداری شود . اما لپ تاپ خود را در دمای انجماد قرار ندهید زیرا سرمای بیش از حد می تواند باتری را از بین برده یا طول عمر آن را کاهش دهد . بدون تردید در شرایط بسیار سرد ، باتری ها دوام بیشتری نمی آورند و سرانجام از بین می روند .
  • نکته بعدی دوری از ولتاژ زیاد است ، ولتاژ پایدار مهمترین نکته برای باتری لپ تاپ است . ولتاژ بالای ناپایدار یا آنی باعث از بین رفتن باتری می شود . از این رو ، برای مراقبت بهتر از باتری لپ تاپ خود ، سعی کنید از اتصال آداپتور لپ تاپ به یک پریز برق با وسایل پرقدرت متصل مانند کولر گازی ، یخچال و ... خودداری کنید .
  • بهتر است در تنظیمات سیستم عامل ، میزان مصرف باتری را کنترل کنیم و در مواقع غیر ضروری آن ها را در حالت کمترین انرژی مصرفی تنظیم کنیم .
  • اگر می خواهیم برای مدت چند هفته از باتری استفاده نکنیم ، باید حتما وقتی شارژ 40 درصد بود آن را جدا کنیم و در جایی به دور از نور خورشید و رطوبت نگهداری کنیم و بهتر است دمای محیط آن بین 0 تا 10 درجه سانتی گراد باشد .
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد