آموزش احیای باتری لپ تاپ

آموزش احیای باتری لپ تاپ

 

مهمترین مشخصه و مزیت یک لپ تاپ در مقایسه با سیستم های کامپیوتر شخصی، قابل حمل بودن آن است. در واقع لپ تاپ نیازمند به اتصال دائمی به شارژر با ماهیت اصلی  آن در تضاد بزرگی بوده و به عنوان یک نقطه ضعف به شمار می آید.

این موضوع متاسفانه زمانی اتفاق می افتد که باتری لپ تاپ شما ضعیف شده و به پایان عمر خود نزدیک شده باشد؛ در این حالت میزان شارژدهی باتری لپ تاپ به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و شما ناچارید جهت استفاده مداوم با لپ تاپ خود به ویژه در هنگام اجرای نرم افزار های سنگین، آن را به صورت دائمی به شارژر لپ تاپ متصل کنید.

در گذشته به دلیل این که باتری های لپ تاپ از نوع خارجی (اکسترنال) طراحی شده و به سادگی توسط کاربر قابل تعویض بودند شما می توانستید، با خرید یک باتری لپ تاپ ساده آن را با باتری کنونی لپ تاپ خود تعویض کرده و دیگر نیازی به مراجعه به مراکز تعمیرات و فرد متخصص جهت تعویض باتری لپ تاپ خود نبودید.

اما این موضوع در لپ تاپ های جدید به ویژه در لپ تاپ های ایسوس به طرز دیگری پیش رفته است و در حال حاضر اغلب باتری های لپ تاپ ایسوس  به صورت داخلی (اینترنال) بوده و امکان تعویض آن به سادگی قبل وجود ندارد. در این مواقع جهت اصلاح عملکرد میزان شارژدهی باتری لپ تاپ، راهکار دیگری به نام احیای باتری لپ تاپ وجود دارد. چنانچه تمایل دارید در مورد احیای باتری لپ تاپ و به ویژه باتری لپ تاپ ایسوس آشنایی پیدا کنید، لطفاً با پارت لپ در ادامه مطلب همراه باشید.

احیا و تعمیر باتری لپ تاپ

پیش از هر چیزی بهتر است ابتدا با مفهوم باتری لپ تاپ مرده یا revive dead laptop battery آشنا شویم؛ زمانی به یک باتری لپ تاپ، باتری مرده اطلاق می شود که دارای یک سری از شرایط خاص باشد. به عنوان مثال کاهش میزان شارژدهی باتری لپ تاپ، خاموش شدن مکرر لپ تاپ، داغ شدن و تولید گرمای بیش از حد توسط باتری لپ تاپ و روشن ماندن و چشمک زدن مداوم چراغ باتری لپ تاپ، از جمله نشانه های باتری لپ تاپ مرده به شمار می‌آیند.

همچنین معمولا باتری لپ تاپ مرده در صورت اتصال به شارژر لپ تاپ نیز، در مدت زمان بسیار طولانی تری به صورت کامل شارژ می شود و در مقابل در مدت زمان بسیار کوتاه تری دشارژ می گرند.

همان طور که متوجه شدید، باتری لپ تاپ مرده در واقع به نوعی باتری لپ تاپی است که به پایان عمر مفید خود نزدیک شده است؛ به صورت کلی باتری های لپ تاپ دارای یک عمر مفید مشخصی می باشد که پس از گذشت این مدت زمان، عملکرد باتری و میزان شارژدهی آن دچار اختلال شده و رو به نزول می گذارد.

همچنین این احتمال وجود دارد که باتری به اصطلاح دچار مرگ زودرس شده و پیش از پایان یافتن عمر مفید آن عملکردش با مشکل روبرو شود؛ این مورد نیز ممکن است به دلیل عدم نگهداری درست و مناسب از باتری لپ تاپ، متصل بودن دائمی باتری لپ تاپ به شارژر لپ تاپ و گرمای بیش از حد تولید شده از سایر قطعات لپ تاپ و تاثیرگذاری آن روی سلامت باتری باشد.

حال که با اصطلاح باتری لپ تاپ مرده آشنا شدیم، با همدیگر دو روش بسیار مهم و اساسی در احیای باتری لپ تاپ ایسوس را یعنی وارد نمودن ولتاژ بیش از حد و منجمد کردن باتری مرور خواهیم کرد.

احیای باتری لپ تاپ با وارد نمودن ولتاژ بیش از حد به باتری لپ تاپ

این روش احیای باتری لپ تاپ، تنها مناسب باتری های لپ تاپ لیتیوم یونی می باشد؛ شایان ذکر است باتری‌های لپ تاپ لیتیوم یونی بهتر است هر ۴۸ ساعت یک بار درون لپ تاپ قرار گرفته و یک بار شارژ و دشارژ شوند،تا عملکرد آنها دچار مشکل نگردد.

اما چنانچه باتری لپ تاپ لیتیوم یونی شما دچار علائم باتری مرده است، می توانید از این روش برای احیای آن استفاده نمایید. پیش از شروع لطفا در نظر داشته باشید، در این روش به دلیل آن که پای ولتاژ برق در میان بوده و این احتمال وجود دارد که با وارد آمدن ولتاژ زیاد، باتری لپ تاپ منفجر شود. برای همین توصیه می‌کنیم با رعایت تمام موازین و اصول ایمنی و در محیطی باز و کاملاً مطمئن این روش احیا را انجام دهید.
در این روش پیش از هر کاری بایستی پین های مثبت و منفی باتری لپ تاپ را که عموما توسط شرکت سازنده و با برچسب مثبت و منفی مشخص می شود تعیین نمایید. سپس دو تکه سیم روکش دار را در اندازه کوتاه (در حدود ۱۰ سانتیمتر) برش داده و یکی را به عنوان  سیم منفی و دیگری را به عنوان سیم مثبت در نظر بگیرید.

روکش روی سیم منفی را از انتها یک سانتیمتر و از طرف مقابل ۲ سانتی متر ببرید، سیم مثبت را نیز از هر دو طرف فقط به اندازه یک سانتی متر برش دهید.
در نهایت یک سر از سیم مثبت و سر یک سانتیمتری سیم منفی را به باتری لپ تاپ متصل نمایید، سپس دو سر سیم ها را یعنی سر دو سانتی متری سیم منفی و سر دیگر سیم مثبت را به قسمت منفی شارژر لپ تاپ متصل کنید.

پس از انجام این فرایند، شارژر را به برق متصل کرده و دو ساعت به باتری زمان دهید، البته مجدد تاکید می‌کنیم، در این دو ساعت خطر انفجار باتری لپ تاپ بسیار بالا بوده و بایستی اصول ایمنی را کاملاً رعایت نمایید؛ پس از دو ساعت می توانید باتری را به لپ تاپ خود متصل نمایید.

تعمیر باتری لپ تاپ ایسوس

احیای باتری لپ تاپ با منجمد کردن باتری لپ تاپ

در روش احیای منجمد کردن باتری لپ تاپ، برخلاف روش قبلی، چنانچه باتری شما از نوع لیتیوم یونی می باشد، به هیچ عنوان نباید روش منجمد کردن را روی آن اجرا نمایید.

خوشبختانه در این روش، میزان خطر و منفجر شدن باتری لپ تاپ تقریبا نزدیک به صفر بوده و به صورت کلی روش ایمن تری به شمار می آید. در ضمن، این روش کاملا بر مبنای علمی بنا نهاده شده و با منجمد کردن باتری لپ تاپ، الکترون های آزاد حرکت کندتری را در باتری خواهند داشت و در نتیجه الکترون های بیشتری به مسیر می پیوندد.
جهت اجرای این کار نیز کافی است، ابتدا لپ تاپ را خاموش کرده، کابل شارژر را از آن جدا و باتری لپ تاپ را از دستگاه خارج نمایید. سپس باتری را در یک کیسه مقاوم و ترجیحاً زیپ دار قرار داده و آن را در داخل فریزر قرار دهید.

باتری لپ تاپ باید در حدود ۱۰ ساعت در فریزر قرار داده شود و سپس آن را بیرون آورده و اجازه دهید کمی در دمای اتاق قرار بگیرد. در نهایت شما می‌توانید باتری لپ تاپ خود را مجدد درون لپ تاپ قرار داده و شاهد عملکرد بهتر آن نسبت به گذشته باشید.
در نهایت بایستی خاطرنشان کنیم، احیای باتری لپ تاپ تنها همانند یک مسکن عمل کرده و تنها عملکرد باتری لپ تاپ شما را برای مدت کوتاهی بهبود می بخشد و شما مجدد بایستی این روش را تکرار نمایید. برای همین تنها در صورتی که امکان خرید باتری لپ تاپ جدید را ندارید و باتری  کنونی لپ تاپ شما فرسوده و خراب شده است، از این روش ها استفاده کنید.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد