آشنایی با انواع کانکتور و سوکت شارژر لپ تاپ

آشنایی با انواع کانکتور و سوکت شارژر لپ تاپ

بدون شک یکی از اصلی ترین لوازم جانبی مرتبط با لپ تاپ، شارژر لپ تاپ است. قطعه‌ای حیاتی که بدون آن هیچ گاه امکان استفاده از لپ تاپ دلبندتان را نداشته و از امکان شارژ باتری یا اتصال مستقیم لپ تاپ به برق شهری محروم خواهید شد.
پیش تر در وبلاگ پارت لپ در مورد نکات لازم هنگام خرید شارژر لپ تاپ و توجه به میزان ولتاژ، توان و جریان خروجی شارژر صحبت کردیم و پیشنهاد می‌کنیم در این زمینه مقاله " شارژر چند ولت و آمپر برای لپ تاپ من مناسب است؟" را در وبلاگ پارت لپ مشاهده نمایید.

  

 

اما همان طور که میزان جریان، ولتاژ و توان یک شارژر لپ تاپ از اهمیت بالایی برخوردار بوده و عدم تناسب این اعداد با لپ تاپ، منجر به وارد آمدن خسارت‌‌های جدی به لپ تاپ شما می‌شود، نوع سوکت یا بخش اتصال دهنده سیم شارژر لپ تاپ به لپ تاپ نیز بسیار حائز اهمیت بوده و عدم توجه به نوع سوکت در هنگام خرید شارژر لپ تاپ، باعث می‌شود نتوانید شارژر خریداری شده را به لپ تاپ متصل کنید!
در اکثر مدل‌های شارژر لپ تاپ، سوکت خروجی به شکل دایره‌ای است و تنها در برخی از مدل‌ها این سوکت به صورت مستطیلی و مشابه سوکت USB کامپیوتر می‌باشد.
اما دایره‌ای شکل یا مستطیلی بودن سوکت به تنهایی تعیین کننده سازگاری سوکت شارژر با لپ تاپ شما نبوده و هر کدام از این دو حالت تنوع بسیار بالایی از بابت اندازه و قرارگیری پین‌ها دارند.

  

 

یکی از اساسی ترین نکات در کانکتورهای دایره‌ای شارژر لپ تاپ، قطر بیرونی و قطر داخلی آن‌ها است، جهت اندازه‌گیری این دو مقدار خودتان می‌توانید از خط کش استفاده کنید، البته برای این اندازه گیری به دقت بالایی نیاز است.
متداول‌ترین سایز سوکت کانکتور شارژر لپ تاپ 2.5 در 5 میلی‌متر است، یعنی قطر داخلی کانکتور 2.5 و قطر خارجی آن 5 میلی‌متر می‌باشد. این سایز از کانکتور معمولا در شارژر لپ تاپ ایسوس، فوجیتسو، لنوو و ایسر یافت می‌شوند.
سوکت کانکتور شارژر لپ تاپ های دل و HP اما عموما دارای سایز 5 در 7.4 میلی‌متر هستند.
شارژر لپ تاپ سامسونگ نیز 3 در 5 میلی‌متر است.
در کنار این سایزهای متداول، سایزهای خاص تری از جمله 3 در 4.5 میلی‌متر نیز وجود دارد که HP از آن در برخی از مدل‌های لپ تاپ خود استفاده کرده است.
علاوه بر میزان قطر داخلی و خارجی سوکت شارژر لپ تاپ، نوع و محل قرارگیری سوزن داخلی سوکت نیز دارای انواع مختلفی بوده و در هنگام خرید بایستی به خوبی به این موضوع توجه کنید.

 

 

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، تعدادی از سایزهای کانکتور در شارژر لپ تاپ بسیار متداول و مشترک است اما برخی از مدل‌های لپ تاپ دارای سوکت شارژ کاملا اختصاصی خود هستند؛ به عنوان مثال لپ تاپ‌هایی که نیاز به ولتاژ بالایی دارند از جمله لپ تاپ گیمینگ و لپ تاپ‌های سری صنعتی IBM Lenovo از سوکتی معروف به سوکت دایره‌ای 4 پین استفاده می‌کنند.
به تازگی و در سال‌های اخیر به دلیل کاهش ضخامت بدنه لپ تاپ‌ها و به ویژه آلترابوک‌ها، شاهد حذف درگاه مرسوم شارژر در برخی از مدل‌های لپ تاپ هستیم.

 

 

گفتنی است در این لپ تاپ‌ها و اولترا بوک‌ها، شرکت‌های سازنده از درگاه Micro USB که در گوشی‌های موبایل نیز وجود دارد استفاده می‌کنند، علاوه بر این در برخی از مدل‌های گران قیمت و پرچمدار، به ویژه مک بوک‌های شرکت اپل، درگاه یو اس بی تایپ سی (USB TYPE C) علاوه بر استفاده جهت اتصال دستگاه‌های جانبی، شارژر لپ تاپ نیز می‌توانید به این درگاه متصل می‌شود.

   

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد