چرا باید به سراغ حافظه‌های NVMe SSD برویم؟

چرا باید به سراغ حافظه‌های NVMe SSD برویم؟

 

احتمالا در مورد تفاوت های اصلی و سرعت بسیار بیشتر هارد های لپ تاپ SSD در مقایسه با هاردهای لپ تاپ HDD اطلاع دارید و می‌دانید یکی از قطعات لپ تاپ موثر در افزایش سرعت عملکرد سخت افزاری لپ تاپ‌ها هاردهای اس اس دی به شمار می‌آیند و شما می‌توانید با نصب هارد SSD لپ تاپ به عنوان هارد دوم شاهد افزایش قابل توجه سرعت پردازش لپ تاپ خود باشید.

اما با پیشرفت فناوری حافظه‌های اس اس دی نیز ارتقا یافته و این روزها شاهد گسترش حافظه‌های NVMe SSD در میان قطعات لپ تاپ ها هستیم، حال چنانچه می‌خواهید در مورد این عضو جدید خانواده هاردهای اس اس دی اطلاعات بیشتری کسب کنید و از مزایای آن‌ها نسبت به نسل پیشین هاردهای SSD با خبر شوید، لطفا همچون گذشته تا انتهای این مطلب همراه پارت لپ باشید.

حافظه‌های NVMe SSD (Non-Volatile Memory Express Solid-State Drive) نسل جدیدی از حافظه‌های SSD هستند که از رابط PCI Express برای اتصال به مادربرد استفاده می‌کنند. این رابط نسبت به رابط SATA که در حافظه‌های SSD قدیمی‌تر استفاده می‌شود، پهنای باند بیشتری دارد و همین امر باعث می‌شود که حافظه‌های NVMe SSD سرعت انتقال داده‌های بالاتری داشته باشند.

 

سرعت انتقال داده در حافظه‌های NVMe SSD

سرعت انتقال داده در حافظه‌های NVMe SSD می‌تواند تا 7 گیگابایت بر ثانیه نیز برسد. این در حالی است که سرعت انتقال داده در حافظه‌های SSD SATA معمولاً بین 500 تا 600 مگابایت بر ثانیه است.

 

کاربردهای حافظه‌های NVMe SSD

حافظه‌های NVMe SSD برای کاربردهای مختلفی مانند بازی‌های کامپیوتری، ویرایش فیلم و انیمیشن، و کارهای مهندسی و معماری مناسب هستند. این حافظه‌ها می‌توانند زمان بوت شدن سیستم عامل، بارگذاری برنامه‌ها، و انتقال فایل‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

 

 حافظه‌های NVMe SSD لپ تاپ

 

تفاوت حافظه‌های NVMe SSD با حافظه‌های SSD SATA

رابط اتصال

تفاوت اصلی بین حافظه‌های NVMe SSD و حافظه‌های SSD SATA در رابط اتصال آنها است. حافظه‌های NVMe SSD از رابط PCI Express استفاده می‌کنند، در حالی که حافظه‌های SSD SATA از رابط SATA استفاده می‌کنند.

سرعت انتقال داده

حافظه‌های NVMe SSD سرعت انتقال داده بالاتری نسبت به حافظه‌های SSD SATA دارند. سرعت انتقال داده در حافظه‌های NVMe SSD می‌تواند تا 7 گیگابایت بر ثانیه نیز برسد، در حالی که سرعت انتقال داده در حافظه‌های SSD SATA معمولاً بین 500 تا 600 مگابایت بر ثانیه است.

قیمت

حافظه‌های NVMe SSD معمولاً گران‌تر از حافظه‌های SSD SATA هستند. این امر به دلیل استفاده از رابط PCI Express در حافظه‌های NVMe SSD است.

سایر تفاوت‌های حافظه‌های NVMe SSD

علاوه بر تفاوت‌های ذکر شده، حافظه‌های NVMe SSD از نظر اندازه و مصرف انرژی نیز با حافظه‌های SSD SATA متفاوت هستند. حافظه‌های NVMe SSD معمولاً کوچکتر و کم مصرف‌تر از حافظه‌های SSD SATA هستند.

 

نتیجه‌گیری

حافظه‌های NVMe SSD جدیدترین و سریع‌ترین نوع حافظه‌های SSD هستند. این حافظه‌ها برای کاربردهایی که نیاز به سرعت انتقال داده بالا دارند، مانند بازی‌های کامپیوتری، ویرایش فیلم و انیمیشن، و کارهای مهندسی و معماری، مناسب هستند.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد