آموزش نصب هارد SSD لپ تاپ به عنوان هارد دوم

آموزش نصب هارد SSD لپ تاپ به عنوان هارد دوم

 

در این مطلب از وبلاگ پارت لپ، قصد داریم تا آموزش نصب و راه اندازی هارد SSD لپ تاپ را به عنوان هارد دوم و در کنار هارد اصلی لپ تاپ، با یکدیگر بررسی نماییم.
احتمالا اولین سوالی که در این رابطه برایتان مطرح خواهد شد، عبارت است از علت و مزایای استفاده از هارد اس اس دی لپ تاپ، در مقایسه با هاردهای HDD لپ تاپ چیست؟ و آیا واقعا این عملیات در برابر هزینه‌ای که از بابت خرید هارد SSD لپ تاپ، متحمل خواهید شد، به صرفه است یا خیر؟
شایان ذکر است هارد اس اس دی (SSD) و هارد معمولی (HDD) دو نوع اصلی از حافظه‌های داخلی در لپ تاپ‌ها و دستگاه‌های ذخیره‌سازی هستند. هر دو نوع از حافظه‌ها ویژگی‌ها و مزایای خود را دارند، اما هارد اس اس دی در بسیاری از جنبه‌ها از هارد معمولی پیشی می‌گیرد. در زیر به برخی از مزایای هارد اس اس دی نسبت به هارد معمولی اشاره می‌کنیم.

 

نصب هارد اس اس دی لپ تاپ

 

1. سرعت خواندن و نوشتن:
   هارد SSD لپ تاپ به دلیل عدم وجود قطعات مکانیکی و استفاده از حافظه‌های نانویی، بسیار سریع‌تر از هارد معمولی است. این سرعت بسیار بیشتر در عملیات خواندن و نوشتن داده‌ها، اجرای سیستم‌عامل، بارگذاری برنامه‌ها و دسترسی به فایل‌ها را به شکل چشم‌گیری تسریع می‌کند.

2. زمان دسترسی به داده‌ها:
   زمان دسترسی به داده‌ها در هارد اس اس دی بسیار کوتاه‌تر از هارد معمولی است. این به این معناست که فایل‌ها و برنامه‌ها با سرعت بیشتری برای کاربر در دسترس قرار می‌گیرند.

 

3. مصرف انرژی کمتر:
   حافظه اس اس دی لپ تاپ نسبت به هارد معمولی نیاز به مصرف انرژی کمتری دارد. این باعث کاهش مصرف باتری در لپ‌تاپ‌ها و افزایش کارایی انرژی می‌شود.

 

4. بدون صدا:
   هارد SSD فاقد قطعات مکانیکی است و به طور معمول بی‌صدا عمل می‌کند. در مقایسه با هارد HDD لپ تاپ که دارای موتورها و دیسک‌های چرخشی است، باعث کاهش سطح نویز تولیدی در هنگام کار با لپ تاپ می‌شود.

 

5. مقاومت بیشتر در برابر ضربه:
   هارد SSD به دلیل عدم وجود قطعات مکانیکی و ساختار جامد، مقاومت بیشتری در برابر ضربه و لرزش دارد. در واقع این ویژگی مهم این گونه از هاردها را به گزینه‌ای مناسب برای دستگاه‌های قابل حمل مانند لپ‌تاپ‌ها تبدیل می‌کند.

 

6. سبک‌تر و فضای کمتر:
   هارد SSD لپ تاپ به دلیل طراحی بدون قطعات مکانیکی و ساختار کوچک‌تر، حجم کمتری را اشغال می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که لپ تاپ‌ها به طور کلی سبک‌تر و باریک‌تر باشند.

 

7. عدم تاثیر حرارت و سرما:
   هارد اس اس دی به دلیل عدم وجود قطعات مکانیکی و استفاده از تکنولوژی نانویی، در برابر تغییرات حرارتی و سرمایی نیز مقاومت بالاتری از خود نشان می‌دهد. 

با تمام این اوصاف به هر حال، باید توجه داشت که هر نوع هارد لپ تاپ دارای ویژگی‌ها و محدودیت‌های خود است. بنابراین بهتر است پیش از تصمیم‌گیری، نیازها و الزامات خود را به دقت مورد بررسی قرار دهید تا بهترین انتخاب را متناسب با شرایط خود داشته باشید.

حال پس از بررسی مهم‌ترین مزایای حافظه SSD لپ تاپ در مقایسه با حافظه‌های HDD، چنانچه قصد دارید تا یک هارد اس اس دی را به عنوان هارد دوم، به لپ تاپ خود اضافه نمایید، در ادامه با راهنمای این عملیات به همراه پارت لپ باشید:

مرحله 1: آماده‌سازی و تجهیزات
1. هارد اس اس دی (SSD): هارد اس اس دی مورد نظرتان را خریداری نمایید. در نظر داشته باشید که هارد اس اس دی باید با سازگاری کامل با لپ‌تاپ شما انتخاب شود.

2. ابزارهای لازم: ابزارهای مورد نیاز برای عملیات نصب هارد SSD لپ تاپ عبارتند از، مهره و پیچ گوشتی، درایورهای مورد نیاز برای باز کردن قطعات لپ‌تاپ و در صورت لزوم، براکت هارد لپ تاپ یا همان HDD Caddy.

 

 اچ دی دی و براکت هارد

 

مرحله 2: پشتیبان‌گیری از داده‌ها
پیش از هر اقدامی، بایستی از داده‌های مهم خود پشتیبان‌گیری نمایید. این کار از احتمال از دست رفتن داده‌های شما، در صورت بروز هر گونه مشکل در هنگام عملیات نصب هارد دیسک، جلوگیری خواهد کرد.

 

مرحله 3: باز کردن لپ‌تاپ
1. خاموش کردن لپ‌تاپ: ابتدا لپ‌تاپ خود را خاموش کنید و همچنین بهتر است، باتری لپ تاپ را نیز خارج کنید.

2. باز کردن درب پشتی لپ تاپ: با استفاده از ابزار مناسب، قاب کف یا درب پشتی لپ‌تاپ را با دقت باز کنید. این کار ممکن است در مدل‌های مختلف لپ تاپ متفاوت باشد، اما عموما این فرآیند با باز کردن یک تعداد پیچ‌های کوچک انجام می‌شود. پس از این مرحله شما به محیط داخلی لپ تاپ خود، دسترسی خواهید داشت.

 

مرحله 4: نصب هارد اس اس دی لپ تاپ
1. یافتن محل مناسب: معمولاً در لپ‌تاپ‌ها محلی برای نصب هارد اس اس دی در نظر گرفته شده است. این محل ممکن است با یک کاور کوچک و پیچ‌ها مشخص شده باشد. در نظر داشته باشید، در بسیاری از مدل‌های لپ تاپ، امکان نصب هارد دوم وجود ندارد، در این صورت معمولا درایو DVD لپ تاپ، از دستگاه خارج شده و به جای آن با استفاده از HDD Caddy هارد SSD در بدنه لپ تاپ جایگزین می‌شود.

2. نصب هارد اس اس دی: هارد اس اس دی را با دقت در محل مربوطه قرار داده و پیچ‌ها را با دقت ببندید.

 

مرحله 5: بستن لپ‌تاپ
1. بستن قاب پشتی لپ تاپ: پس از اتمام کار، بایستی درب یا قاب پشتی لپ تاپ خود را با کمک یک پیچ گوشی، مجدد به لپ تاپ متصل نمایید.

 

مرحله 6: نصب مجدد سیستم عامل (در صورت نیاز)
یکی از موثرترین کارها جهت تجربه سرعت بالا و لذت بخش یک هارد اس اس دی، نصب سیستم عامل و سایر نرم افزارهای پر کاربرد روی آن است. بنابراین در صورتی که تمایل دارید، می‌توانید در اولین فرصت، روی هارد SSD سیستم عامل ویندوز و برنامه‌های کاربردی خودتان را نصب کنید.

 

مقایسه هارد اس اس دی لپ تاپ با هارد معمولی

  
مرحله 7: بازیابی داده‌ها
اگر داده‌هایتان را پشتیبان‌گیری کرده بودید، می‌توانید آن‌ها را به سیستم عامل جدید خود بازیابی کنید.

در نهایت، لطفا توجه داشته باشید که این راهنما بیشتر شامل توصیه‌های عمومی است؛ به همین دلیل بهتر است قبل از هر تغییری در سخت‌افزار لپ‌تاپ خود، با افراد متخصص مشورت نمایید و یا با مرکز تماس پارت لپ در ارتباط باشید.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد