همه آنچه که درباره ارتقا رم لپ تاپ باید بدانید

همه آنچه که درباره ارتقا رم لپ تاپ باید بدانید
اگر لپ تاپ شما در اجرای برنامه ها رو به کندی رفته یا قصد دارید برای اجرای برنامه های سنگین و تخصصی از آن استفاده نمایید ، زمان ارتقاء رم لپ تاپ شما فرا رسیده است . پیش از اقدام به خرید رم ، با مطالعه نکات ذیل رم متناسب با ظرفیت لپ تاپتان را انتخاب نمایید.

  

آیا میشود رم لپ تاپ را ارتقا داد ؟

  

به چه میزان رم احتیاج دارید ؟ آیا تفاوتی میان رم ها وجود دارد ؟ چه میزان ظرفیت رم مناسب لپ تاپ شما خواهد بود ؟ اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که آشنایی چندانی با فناوری های کامپیوتری ندارید ، این سوالات قطعا جزو پرسش های ذهنی شما در ارتقا امکانات سخت افزاری لپ تاپ تان خواهد بود . خوشبختانه درک مفاهیم ابتدایی در رابطه با قطعه مهم رم و اطلاع از میزان رم مورد نیاز شما برای اجرای برنامه های مورد نظرتان ، کار پیچیده ای نیست و نیاز به دانش تخصصی ندارد .

  

رم چیست ؟

  
رم ، نوعی از حافظه کامپیوتری است که به صورت موقت ، اطلاعات مورد نظر برای پردازش را درون خود نگه داری می نماید . شاید برای شما این سوال پیش بیاید که با وجود حافظه اصلی ، چه لزومی به استفاده از رم در چیدمان سخت افزاری وجود دارد ؟ پاسخ این سوال به تفاوت سرعت قطعات مختلف در لپ تاپ بازمی گردد . اختلاف سرعت چشمگیر پردازنده و حافظه اصلی موجب شد که دانشمندان با استفاده از یک حافظه واسط ، این اختلاف را تا حدودی جبران نمایند . زمانی که شما یک برنامه را اجرا می کنید ، اطلاعات مربوط به پردازش های آن ، به صورت موقت در حافظه رم بارگذاری می شود تا پس از اجرای پردازش ها ، اطلاعات جدید ، در حافظه اصلی بارگذاری گردد . اگر پردازنده لپ تاپ ، به جای استفاده از رم ، از حافظه اصلی برای اجرای دستورات استفاده می کرد ، سرعت لپ تاپ شما مانند حلزون بود ؛ بنابراین به کارگیری ظرفیت رم متناسب با سیستم کامپیوتری شما ، یکی از مهم ترین موضوعات در رابطه با سرعت اجرایی آن است . در ادامه با ما همراه باشید تا به سوالات مطرح شده در ابتدای این بخش پاسخ دهیم .

  

انواع رم لپ تاپی

  

چه میزان رم مورد نیاز شماست ؟

  
پاسخ به این سوال ، به نوع استفاده شما از لپ تاپ بازمی گردد ؛ میزان رم مناسب برای لپ تاپ شما ، مقداری است که موجب می شود لپ تاپ بدون گیر کردن ، به اجرای برنامه های مورد نظر شما بپردازد . بنابراین نمی توان یک نسخه را برای هر نوع استفاده تجویز کرد .
اگر از لپ تاپ خود برای نوت برداری در کلاس استفاده می کنید ، با برنامه های اداری همچون مجموعه مایکروسافت آفیس سروکار دارید یا در اینترنت به جستجو درباره موضوعات مختلف می پردازید ، رم با ظرفیت چهار گیگابایت قادر به رفع نیازهای شما خواهد بود . اما اگر از لپ تاپ خود برای اموری مانند برنامه نویسی ، تدوین ویدئو ، فشرده سازی فایل هایی با حجم بسیار بالا یا اجرای بازی های روز استفاده می کنید ، نیاز به فضایی با ظرفیت قابل توجه برای رم لپ تاپ خود دارید ؛ مثلا برای این زمینه ها ، نیاز به حداقل هشت گیگابایت فضای رم خواهید داشت .
بدون استفاده از رم با ظرفیت مناسب ، قدرت لپ تاپ شما در اجرای برنامه های پردازشی سطح بالا به طور قابل توجه ای کم خواهد بود و اجرای برنامه ها با سرعت بسیار پایین و بسیار سخت صورت می گیرد ؛ حتی در مواردی ممکن است به دلیل کم آوردن منابع پردازشی ، موجب خاموشی های مکرر سیستم گردد . بنابراین اگر جزو کاربران حرفه ای هستید که به اجرای برنامه هایی با توانمندی بالا می پردازید ، بهتر است با ارتقا رم لپ تاپ خود ، به ظرفیت هایی همچون 12 ، 16 یا 32 گیگابایت ، مرزهای پردازشی را از بین برده و با سرعت بسیار بالایی خروجی های مورد نظر خود را تولید نمایید .
در رابطه با حداکثر رم مورد نیاز شما ، هیچ کس جز خود شما قادر به پاسخ دادن به این سوال نیست ! بنابراین اگر قصد دارید که یک کامپیوتر جدید خریداری کنید یا رم لپ تاپ فعلی خود را ارتقا دهید ، حتما نوع استفاده و حداقل میزان رم برای اجرای برنامه های مورد نیاز خود را چک کنید . اگر زمانی با شک و تردید در رابطه با ارتقا رم روبرو شدید ، بدون شک بهتر است این ارتقا را انجام دهید . این کار باعث می شود که طی سالیان استفاده از لپ تاپ خود ، آرامش خاطر داشته باشید که بدون کندی می توانید کد نویسی کنید ، ویدئو ویرایش کنید ، بازی کنید و از طراحی خود رندر بگیرید .

حداکثر ظرفیت رم لپ تاپ شما چه میزان است ؟

  

حداکثر ظرفیت رم لپ تاپ شما چه میزان است ؟

   
برای پاسخ به این سوال ، باید در زمینه برد اصلی لپ تاپ خود اطلاعات کسب نمایید . مادربرد یا برد اصلی ، همان قطعه ایست که تمام قطعات اصلی لپ تاپ مانند پردازنده ، رم و ... روی آن قرار دارند یا با استفاده از کابل به آن متصل می شوند . رم ، آن قطعه ایست که از طریق نوارهای فیزیکی طلایی رنگ در جایگاه خود روی مادربرد قرار گرفته و با استفاده از ماژول های سیاه رنگی که روی خود دارد ، به ذخیره موقت اطلاعات برنامه ها می پردازد .
از آنجایی که لپ تاپ ها برای موارد مصرف مختلف تولید می شوند ، مادربرد آنها نیز از ظرفیت های متفاوتی برای نصب و استفاده از رم برخوردار هستند . برای کسب اطلاعات در این زمینه کافیست مدل لپ تاپ خود را در سایت سازنده یا وبسایت های معتبر سخت افزاری جستجو کرده تا حداکثر میزان رم قابل ارتقا برای لپ تاپ خود را مشاهده نمایید . اگر لپ تاپ شما از نسل جدید کامپیوترهای قابل حمل باشد ، قطعا تا 16 گیگابایت ارتقا رم را پشتیبانی می نماید .
علاوه بر ظرفیت ، نکته دیگری که در خرید رم لپ تاپ باید در نظر داشته باشید ، سرعت یا فرکانس آن است ؛ تمام مادربردها ، هر نوع رم چهار گیگابایتی را نمی شناسند و باید حتما پیش از خرید ، مشخصات رم مورد نیاز خود را با رم موجود در لپ تاپ مقایسه نمایید .
مادربرد بیشتر لپ تاپ ها دارای دو یا سه اسلات رم است . به عنوان مثال اگر لپ تاپ شما دارای هشت گیگابایت رم باشد ، احتمالا ، دو رم چهار گیگابایتی در دو اسلات برد اصلی این لپ تاپ قرار گرفته است و معمول ترین کار برای ارتقا رم این دستگاه ، استفاده از یک رم با ظرفیت هشت گیگابایت در یک اسلات است . از آنجایی که جا زدن و خارج کردن رم تخصص خاصی نیاز ندارد ، کافیست با جستجوی مدل لپ تاپ خود در اینترنت و مشاهده روش جابه جایی رم آن ، رم قبلی لپ تاپ خود را با رم جدید جابه جا نمایید .

  

میزان رم روی لپ تاپ شما چه میزان است ؟

  
برای کسب اطلاعات در رابطه با رم حال حاضر لپ تاپ خود ، راه سختی پیش رو نخواهید داشت . کافیست با استفاده از روش زیر در ویندوز 10 به اطلاعات رم دستگاه خود دست یابید .
1 – به منوی استارت ویندوز بروید .
2 – “ System Setttings ” را باز کنید .
3 – عبارت RAM را جستجو نمایید .
4 – گزینه " View RAM Info " را انتخاب نموده تا اطلاعات رم نصب شده روی سیستم شما نمایش داده شود .
در صفحه نمایش داده شده ، مشخص می شود که میزان رم لپ تاپ شما چند گیگابایت است و چه میزان از این ظرفیت رم در حال استفاده شدن است . جالب است بدانید اگر نیاز به اطلاعاتی در رابطه با پردازنده داشته باشید نیز می توانید از این صفحه مشاهده نمایید .

  

ارتقاء رم لپ تاپ ها و اولترابوک ها

 

 ارتقا رم اولترابوک ها

  
اگر علاقه مند به استفاده از اولترابوک هایی همچون HP Spectre x360 باشید ، بهتر است پیش از خرید ، حتما به سطح نیاز خود در سرعت اجرایی لپ تاپ ، نوع کارکرد مورد نظر و ... دقت فرمایید ؛ زیرا این اولترابوک های زیبا غالبا از قابلیت ارتقا رم برخوردار نیستند و رم آنها به صورت آن برد ( بدون قابلیت جا به جایی ) روی مادربرد قرار گرفته است .

  

ارتقا رم لپ تاپ ها

  
لپ تاپ هایی همچون ورک استیشن ها و لپ تاپ های تجاری ، معمولا دارای ظرفیت ارتقا رم هستند . از آنجایی که ساختار لپ تاپ ها ، مهندسی تر از ساختار فیزیکی کیس هاست تا تمام قطعات به صورت بهینه در کنار هم قرار بگیرند ، دسترسی به هر کدام از قطعات یا از زیر کیبورد لپ تاپ و یا از طریق پشت بدنه امکان پذیر خواهد بود . از آنجایی که ارتقا رم از جمله روش های متداول برای افزایش سرعت پردازشی لپ تاپ هاست ، معمولا دسترسی به آنها از طریق یک درپوش که در پشت بدنه قرار دارد ، امکان پذیر است تا نیاز به باز کردن کل قاب بدنه نباشد . کافیست پیچ درب رم را باز کرده تا به اسلات های رم دسترسی داشته باشید . البته حتما در نظر داشته باشید که پیش از انجام این کار ، لپ تاپ شما خاموش باشد و جریان برق از مادربرد عبور نکند تا از سوختن قطعات یا برق گرفتگی جلوگیری شود .
برای خارج کردن رم از اسلات ، کافیست گیره های نگه دارنده را با انگشتان شست به سمت بیرون فشار داده تا رم آزاد شود و سپس رم جدید را با در نظر داشتن جایگاه صحیح notch یا همان فاصله بین تراشه های طلایی رنگ در اسلات جایگذاری نمایید . اگر نوع رم جایگذاری شده ، متناسب مادربرد لپ تاپ باشد ، بدون دردسر سیستم شما روشن شده و می توانید پس از این ، از سرعت بالای اجرایی لپ تاپ خود لذت ببرید .

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد