تاچ پد لپ تاپ ، انقلابی در طراحی و رابط کاربری

تاچ پد لپ تاپ ، انقلابی در طراحی و رابط کاربری
یکی از مهم ترین دلایلی که کاربران تمایل به استفاده از لپ تاپ به جای کیس های کامپیوتری دارند ، امکانات مدرن و به صرفه ای است که این کامپیوترهای قابل حمل ، به صورت یک جا در اختیار آنان قرار می دهند . یکی از این امکانات به روز و کاربردی ، تاچ پد لپ تاپ است.
تاچ پد لپ تاپ که درمیانه پایینی کیبورد قرار دارد ، مهم ترین رابط کاربری است که در ۲۰ سال گذشته افراد با آن سر و کار داشته اند . تصور کنید که در سال‌های ابتدایی ورود کامپیوترها به منازل و شرکت ها ، کاربران مجبور بودند از ماوس بزرگ توپ دار برای تکان دادن نشانگر ماوس استفاده کنند . اگر این مورد در لپ ‌تاپ‌ ها نیز تکرار می ‌شد ، اصل جابجایی پذیری آنها را زیر سوال می ‌برد . بنابراین دانشمندان تصمیم گرفتند که از فناوری جدیدی برای تکان دادن نشانگر استفاده نمایند که از قضا مورد پسند بسیاری از کاربران قرار گرفت . با به کارگیری این فناوری ، به جای حمل وسیله اضافی صرفاً لازم بود که کاربران از انگشتان خود برای تکان دادن نشانگر ماوس استفاده نمایند . از آنجایی که از ویژگی لمسی در این پدها استفاده شده بود ، این فناوری جدید به نام تاچ پد شناخته شد . تاچ پدها ساختار مستطیلی شکل دارند ، اما دلیل این طراحی چیست ؟ انتخاب این مدل ، به ایجاد توازن میان سیستم بینایی و سیستم عصبی انگشتان بازمی‌گردد . جالب است بدانید که نسبت طول به عرض تاچ پد لپ تاپ شما با نسبت طول به عرض نمایشگر آن ، یکسان است .
با گذشت زمان و پیشرفت فناوری ، امروزه شاهد وجود پدهای لمسی مختلفی در لپ ‌تاپ‌ ها هستیم . این پدها ، معمولاً دارای امکانات مشخصی هستند و تنوع زیادی ندارند . حتی کاربران در هنگام خرید نیز توجه چندانی به امکانات تاچ پد لپ تاپ نمی نمایند ، اما لازم است اشاره کنیم که این تنوع موجب شکل گیری سه نوع پد لمسی پرطرفدار در لپ‌تاپ‌ها شده اند . برای آشنایی با انواع تاچ پد های لپ تاپ ، با پارت لپ همراه باشید.
  

تاچ پد لپ تاپ ، رابط کاربری محبوب

  
تاچ پدها ، قدیمی‌ ترین رابط کاربری لپ تاپ ها برای حرکت دادن دادن نشانگر ماوس و اجرای عملیات های انتخابی هستند . با استفاده از تاچ پد لپ تاپ می توانید عملیات کلیک چپ و راست را به وسیله دو دکمه که در قسمت پایینی آن قرار دارند ، انجام دهید . این دکمه ها از نظر فیزیکی کاملاً مجزا از هم هستند . گرچه فناوری به کار رفته در تاچ پدها ، در ابتدای مسیر معرفی لپ تاپ ها ، یک فناوری جدید و بالاتر از دانش روز بود ، اما به دلیل سادگی ، به سرعت در میان کاربران مختلف جا افتاد . جالب است بدانید ، با وجود ظهور فناوری های جدید در طراحی تاچ پد لپ تاپ ها ، همچنان بسیاری از تولیدکنندگان ، از تاچ پد ها در ساختار لپ تاپ های جدید خود استفاده می نمایند و حتی با به روز رسانی طراحی آنها ، دکمه های کلیک چپ و راست را علاوه بر قسمت پایینی ، در قسمت بالایی تاچ پد نیز خواهید دید ؛ البته دلیل این رویکرد را در بخش های بعدی متوجه خواهید شد .

تاچ پد لپ تاپ ، رابط کاربری محبوب

شاید یکی از دلایل سادگی کار با تاچ پد لپ تاپ ها را بتوان شباهت عملیاتی آنها با ماوس های بزرگ دانست . تاچ پدها نیز مانند ماوس ها دارای دکمه های مجزا برای کلیک چپ و راست هستند . همچنین با حرکت دادن دستگاه ماوس ، نشانگر نیز در محیط نمایشگر حرکت می‌کند . بنابراین می ‌توان گفت مهم ترین مزایایی که تاچ پد های اولیه داشتند ، روش یادگیری آسان ، مقاومت بالا و پاسخ دهی سریع بود .
از آنجایی که ساختار تاچ پد های اولیه همچنان در میان کاربران از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است ، بهتر است با ویژگی‌های یک تاچ پد خوب ، آشنایی داشته باشید :
۱- در نگاه اول ، تاچ پد لپ تاپ ، بایستی قابل تمیز دادن از بدنه لپ تاپ باشد ؛ این بدان معنی است که اختلاف ارتفاع نامحسوسی که بین تاچ پد و بدنه لپ تاپ وجود دارد ، به گونه ای باشد که کاربران بدون نگاه کردن ، قادر به تشخیص برون رفت از مرز تاچ پد باشند .
۲- بافت روی تاچ پد لپ تاپ باید به گونه ‌ای باشد که بدون ایجاد اصطکاک زیاد ، انگشتان کاربران به راحتی روی آن سر بخورند . تصور کنید که قصد داشته باشید یک عملیات چند انگشتی مانند زوم با استفاده از دو انگشت را انجام دهید ، اگر روی این سطح اصطکاک زیادی وجود داشته باشد ، دستورات لمسی کاربر با سرعت قابل قبولی به لپ تاپ منتقل نمی شوند .
۳- همانطور که می دانید ، بسیاری از ماوس ها در حین کلیک ، صدا تولید می ‌کنند ، اما در لپ‌تاپ ‌ها این موضوع مهم است که دکمه ها بدون سروصدا ، عملیات کلیک را انجام دهند . به هر حال نیاز خواهید داشت که لپ ‌تاپ خود را در هر محیطی مورد استفاده قرار دهید و به همین منظور بایستی از سکوت دستگاه خود اطمینان حاصل نمایید تا با سروصدای زیاد اطرافیان را به ستوه نیاورید.
  

کلیک پد ، نسل جدید  تاچ پد لپ تاپ

کلیک پد ، نسل جدید  تاچ پد لپ تاپ

  
با گذشت زمان و تمایل طراحان به یکپارچه کردن اجزای نزدیک به هم ، تاچ پدها رفته رفته جای خود را به کلیک پدها دادند . جالب است بدانید که کلیک پدها ، ابتدا در سال ۲۰۱۰ در لپ تاپ های شرکت اپل به کار گرفته شدند و با توجه به اقبال عمومی ، جایگزین تاچ پدهای قدیمی شده و بسیاری از تولیدکنندگان لپ ‌تاپ ‌ها به سمت استفاده از این کلیک پدها متمایل شدند . اما بد نیست که راجع به دلیل نامگذاری این نوع  تاچ پد لپ تاپ نیز اطلاعاتی داشته باشید . یکپارچگی طراحی کلیک پدها به این دلیل است که کاربران روی این تاچ پد لپ تاپ ، هیچ دکمه ای برای کلیک چپ و راست نمی بینند ؛ یعنی شما با یک صفحه مستطیلی شکل مسطح در پایین کیبورد خود طرف هستید . البته این بدان معنا نیست که دکمه های کلیک چپ و راست وجود ندارند ؛ صرفاً مرز فیزیکی آنها برای کاربران مشخص نیست . همانند تاچ پدها ، دکمه های کلیک چپ و راست در قسمت پایینی تاچ پد لپ تاپ قرار دارند و نکته مهم دیگری که در زمینه کلیک پدها وجود دارد ، این است که اگر کل سطح کلیک پد را به سمت پایین فشار دهید ، عملیات کلیک انجام می شود ؛ این بدان معناست که کلیک پد ، در واقع یک دکمه کلیک بسیار بزرگ برای عملیات انتخاب است . نیازی نیست نگران کلیک های بی مورد و بی جا باشید ، زیرا برای فشار دادن کل سطح کلیک پد ، نیاز به نیروی بیشتری نسبت به فشار دادن دکمه های کلیک در قسمت پایینی آن خواهید داشت . این بدان دلیل است که بسیاری از اتصالات سخت افزاری کلیک پدها در قسمت بالایی آن قرار دارند ، بنابراین نیروی بیشتری لازم است تا بتوانید کلیک پد را به سمت پایین فشار دهید . در برخی لپ تاپ ها ، برای جلوگیری از گیج شدن کاربران ، با استفاده از یک خط ، دکمه‌های کلیک چپ و راست به صورت ظاهری از هم جدا شده اند .
نکته ‌ای که در خرید لپ تاپ دارای کلیک پد باید در نظر داشته باشید ، میزان فشاری است که بایستی در قسمت دکمه های کلیک چپ و راست وارد نمایید . در انتخاب هر قسمت از متن مورد نظر خود یا کلیک روی فایل اجرایی ، بایستی احساس کنید که کلیک در ناحیه مورد نظر شما انجام شده و اگر احساس می کنید که در استفاده طولانی مدت و در انتخاب کلیک چپ و راست ممکن است دچار مشکل شوید ، بهتر است مدل هایی را انتخاب نمایید که فاصله بین کلیک چپ و راست را با استفاده از یک خط مشخص کرده اند .
  

پوینت استیک ، رابط کاربری فیزیکی

پوینت استیک ، رابط کاربری فیزیکی

  
جدید ترین رابط کاربری که موجب حرکت نشانگر ماوس روی صفحه نمایش می‌گردد ، پوینت استیک نام دارد . در لپ تاپ های نسل جدید ، خصوصاً لپ تاپ های لنوو ، قطعاً دکمه قرمز رنگی که میان کیبورد قرار دارد ، توجه شما را به خود جلب کرده است . البته در لپ تاپ های اچ پی و دل ، این دکمه به رنگ مشکی و آبی دیده می شود . نام این دکمه ، پوینت استیک است و برای ارتباط با کاربران ، از یک سر لاستیکی که بر روی یک جوی استیک قرار دارد ، استفاده می نماید . اگر پوینت استیک را به آرامی به جهت مورد نظر خود فشار دهید ، نشانگر ماوس نیز به همان جهت حرکت خواهد کرد . مهم ترین مزیت استفاده از پوینت استیک نسبت به پدهای لمسی پایین کیبورد ، این است که شما برای حرکت دادن نشانگر ماوس ، نیازی ندارید که دستان خود را از روی کیبورد بلند کنید و همچنین به دلیل فشار فیزیکی که به پوینت استیک وارد می نمایید ، نسبت به حالتی که از تاچ پد استفاده می کنید ، احتمال بروز دردهای عصبی و استخوانی در انگشتان و دستان شما کمتر خواهد بود . اما قطعاً برای شما این سوال پیش می آید که برای عملیات کلیک چپ و راست چه کار باید کرد ؟! در لپ تاپ هایی که با پوینت استیک ارائه می‌شوند ، از دکمه های کلیک چپ و راست که در قسمت بالایی تاچ پد قرار دارند ، برای عملیات کلیک چپ و راست استفاده می شوند . با این روش ، بدون اینکه نیاز به جابجایی دستان خود داشته باشید ، می توانید عملیات‌ مربوط به کلیک چپ و راست را نیز انجام دهید . کار کردن با پوینت استیک ، به میزان کار کردن با تاچ پدها ساده است و اگر مدتی را با آنها بگذرانید ممکن است این روش را جایگزین استفاده از تاج پدها نمایید .
  

کدام تاچ پد لپ تاپ مناسب تر است ؟!

  
قطعاً کاربران در انتخاب لپ تاپ مورد نظر خود به پیکربندی سخت افزاری بیشتر از امکاناتی همچون رابط کاربری توجه می نمایند ، اما لازم است اشاره کنیم که اگر رابطه کاربری ماوس لپ تاپ شما از ویژگی‌های استانداردی برخوردار نباشد ، در طولانی مدت شما را دچار مشکل خواهد کرد . بنابراین در نظر داشته باشید اگر لپ تاپی را خریداری می نمایید که از نظر سخت افزاری تمام ویژگی های مورد نظر شما را دارد ، اما از رابط کاربری لمسی مناسبی برخوردار نیست ، به احتمال زیاد مجبور خواهید بود که یک ماوس را همیشه همراه خود داشته باشید . بهترین تاچ پد لپ تاپ ، همانی است که شما با آن راحت باشید اما به طور کلی لپ تاپ هایی که تاچ پد ها را به کار می گیرند ، به دلیل استفاده از دکمه های مجزا برای کلیک چپ و راست و مرزهای مشخص با بدنه ، بیشتر مورد پسند کاربران قرار می گیرند ؛ زیرا افراد در تعامل با این تاچ پد ، درصد خطای پایین تری خواهند داشت .

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد