حافظه های SSD یا هارد دیسک HDD ؟ انتخاب با شما !

حافظه های SSD یا هارد دیسک HDD ؟ انتخاب با شما !
هارددیسک در واقع یک فضای ذخیره سازی در کامپیوتر، لپ تاپ، گوشی های تلفن همراه و دیگر دستگاه های الکتریکی به شمار می رود و انواع مختلفی مانند هارد HDD و هارد SSD دارد .

هر کدام از این هاردها تفاوتی با نوع دیگر دارد و امروزه خیلی از افراد برای بالا بردن فضای کامپیوتر یا لپ تاپ خود سعی می کنند از این نوع هاردها استفاده کنند.

 

همان طوری که اشاره کردیم هارددیسک ها به دو نوع SSD و HDD تقسیم بندی می شوند و تمامی سیستم های کامپیوتری که در بازار وجود دارند از هارد دیسک استفاده می کنند. اینکه بین این دو نوع هارددیسک کدام یکی بهتر است و یا اینکه کدام یک از انواع هارد، از تکنولوژی ذخیره سازی بهتری برخوردار است ، پر سرعت تر است ، کارایی و امنیت بالاتری دارد و در نهایت از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر است، خود یک موضوع کاملاً تخصصی است و مایلیم در ادامه این مقاله در مورد آن به صورت مفصل صحبت کنیم.
حقیقت این است که ما به هیچ عنوان نمی توانیم ادعا کنیم که کدام هارددیسک از دیگری بهتر است و باید آن را خریداری نمایید. اما در کل این مشتری است که باید بسته به نیاز و همچنین بودجه ای که در نظر گرفته یکی از این محصولات را خریداری کند و تنها کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که شما را در این خصوص راهنمایی کنیم که مزایا و معایب کدام هارد نسبت به دیگری برتری دارد.

  

هارددیسک HDD

  

قبل از هر چیزی باید این را بدانید که HDD مخفف شده کلمات Hard Disk Drive (دیسک سخت) است که تقریباً این هارد چیزی در حدود 60 سال قدمت دارد. اطلاعات در هارددیسک HDD روی پلتر ذخیره می شود و به وسیله یک بازوی متحرک که به آن هد گفته می شود، اطلاعات خوانده می شود.
نکته جالب توجه در مورد سرعت چرخش پلتر این است که حداقل سرعت این وسیله 5400 دور در دقیقه است و نهایت سرعت آن به 15000 دور در دقیقه هم خواهد رسید. یکی از مزیت های بسیار خوبی که می توان در مورد هاردهای HDD بیان کرد این است که این نوع هاردها این توانایی را دارند که حجم بسیار زیادی از اطلاعات را در ازای پرداخت یک قیمت کم، برای شما نگهداری کنند.

  

 

 

حافظه های SSD

 

کلمه SSD هم مخفف شده کلمات Solid State Drive است که به دیسک حالت جامد هم مشهور هستند و می توان اینگونه گفت که این نوع هاردها یک مقدار بزرگ تر و پیشرفته تر از فلش مموری هستند و یکی از تفاوت های عمده بین هارد SSD و هارد HDD این است که در هارد SSD هیچ قسمت متحرکی وجود ندارد و از آن طرف این هاردها به مانند یک فلش مموری بر پایه NAND می باشند.

  

 

 

 

 

 
تفاوت های بین هارددیسک HDD و SSD

 
بین این دو نوع هارددیسک تفاوت های زیادی وجود دارد که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره ای کوتاه خواهیم داشت.

  

⦁ تفاوت اول: دسترسی سریع به اطلاعات هارددیسک

   

اولین تفاوتی که می توان بیان کرد این است که هارددیسک HDD از یک قطعه به نام هد که متحرک است استفاده می کند. اطلاعات بر روی قطعه ای به نام پلتر ذخیره می شود و هد با سرعت بالا، سعی در خواندن (read) یا نوشتن (write) بر روی آن می کند. هارددیسک اچ دی دی برای اینکه به اطلاعات دسترسی داشته باشد، نیازمند این است که منتظر بماند تا سرعت چرخش پلتر به اندازه لازم و کافی زیاد شود.
این مورد در هارددیسک اس اس دی بر عکس است و این هاردها برای خواندن اطلاعات به مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم، هیچ نیازی ندارند و به راحتی می توانند به صورت مستقیم به اطلاعات ذخیره شده دسترسی داشته باشند و همین مورد کافی است تا سرعت بارگذاری و یا بوت شدن سیستم تا چندین برابر کاهش پیدا کند و قطعاً سیستم عامل با سرعت بسیار بیشتری اجرا می شود که بعضاً هارد لپ تاپ از این نمونه است.

 

⦁ تفاوت دوم: مقاوم بودن در برابر ضربه و لرزش

 

به وضوح می توان به این نکته دست پیدا کرد که هارددیسک های HDD به دلیل اینکه از قطعات متحرکی مانند هد و پلتر استفاده می کنند در برابر ضربه، لغزش و همچنین تکان، بسیار آسیب پذیر نشان می دهند. اما هاردهای SSD به این شکل نیستند و به صورت کامل از یک تکنولوژی جدیدتری بهره می برند که به مانند تکنولوژی فلش است که به اصطلاح به آن NAND هم گفته می شود و هیچگونه قطعه متحرکی در آن وجود ندارد و به همین خاطر به ضربه حساسیت نشان نمی دهند و اطلاعاتی که در درون آن قرار دارد در درون IC ها ذخیره می شوند.

  

⦁ تفاوت سوم: تولید گرما و همچنین مصرف انرژی کمتر

  
در واقع مصرف انرژی در هر دو هارددیسک زیاد است. به طور مثال مصرف انرژی در هارد HDD در حدود 6 وات و در هارد SSD در حدود 4 وات است اما به هر حال هاردهای SSD، 2 وات انرژی کمتری را مصرف می کنند.
 

⦁ تفاوت چهارم: ضریب اطمینان بالا به هنگام ذخیره سازی اطلاعات

 
اگر بخواهیم به صورت میانگین و تقریبی و در بهترین حالت ممکن در مورد ذخیره سازی اطلاعات در این نوع هاردها صحبت کنیم باید اعلام کنیم که هاردهای SSD دو برابر به نسبت هاردهای HDD اطلاعات در خودشان ذخیره می کنند و طول عمر آنها هم چیزی حدود 1 میلیون و 200 هزار ساعت تخمین زده شده است اما طول عمر هاردهای HDD در حدود 600 هزار ساعت تخمین زده شده است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد