پیش از خرید لپ تاپ گیمینگ، این نکات را بخوانید

پیش از خرید لپ تاپ گیمینگ، این نکات را بخوانید

از گذشته لپ تاپ ها به دلیل محدودیت هایی که در مقایسه با یک سیستم کامپیوتر شخصی دارند، از جمله محدودیت فضا جهت قرار دادن کارت گرافیک با ابعاد استاندارد، عدم امکان تعبیه نمودن سیستم‌های خنک کنندگی قدرتمند و میزان شارژدهی باتری، در هنگام اجرای بازی‌های گرافیکی سنگینی که نیاز به پردازش بالای گرافیکی داشته و در هنگام اجرا پردازنده لپ تاپ نیاز به توان بسیار بالایی دارد، به انتخاب اصلی و نهایی دوستداران بازی با کامپیوتر های شخصی یا در واقع همان پی سی گیمر ها بدل نشده اند.
اما در سال‌های اخیر با پیشرفت چشمگیر سازندگان قطعات لپ تاپ به ویژه شرکت اینتل و AMD با تولید پردازنده های قدرتمند لپ تاپ و کارت های گرافیک لپ تاپ کوچک اما توانمند توسط شرکت انویدیا و AMD بازار لپ تاپ های گیمینگ گرم تر از گذشته شده  است. 
شما در حال حاضر می‌توانید با خرید یک لپ تاپ گیمینگ به اجرای بسیاری از بازی های گرافیکی و تراز اول حال حاضر بازار بپردازید؛ البته همانطور که می‌دانید، برای خرید یک لپ تاپ گیمینگ بایستی بودجه قابل توجهی را برای آن در نظر گرفته و تا حد امکان با محدودیت بودجه روبرو نباشید.
در ادامه این مطلب همراه پارت لپ باشید، تا با مهم‌ترین نکات قبل از خرید یک لپ تاپ گیمینگ آشنا شوید.

 

لپ تاپ گیمینگ ایسوس


کارت گرافیک لپ تاپ

شایان ذکر است، چنانچه شما قصد خرید یک سیستم گیمینگ را داشته باشید با پرداخت هزینه یکسان می‌توانید یک کیس گیمینگ بسیار قدرتمندتری را در مقایسه با یک لپ تاپ گیمینگ با همان قیمت تهیه نمایید؛ در واقع برای اجرای بازی های کامپیوتری کماکان خرید یک پی سی مخصوص بازی، خرید بسیار مقرون به صرفه تری به شمار آمده و خوشبختانه با خرید PC شما در آینده می توانید اقدام به ارتقای آسان انواع قطعات آن نمایید، اما در صورت خرید یک لپ تاپ گیمینگ شما تنها محدود به تعویض برخی از قطعات لپ تاپ از جمله رم لپ تاپ، هارد لپ تاپ و در مدل‌های بسیار بسیار محدودی امکان تعویض کارت گرافیک لپ تاپ و یا اتصال کارت گرافیک اکسترنال یا خارجی با استفاده از درگاه تاندربولت وجود دارد.
همانطور که اشاره شد، شما امکان ارتقای قدرت گرافیکی لپ تاپ خود را جهت اجرای بازی های روز با وضوح تصویر و نرخ فریم بالاتر، با استفاده از کارت های گرافیک اکسترنال دارید. اما جهت استفاده از این کارت‌های گرافیک در ابتدا بایستی از پشتیبانی لپ تاپ خود از این دست از کارت های گرافیک اطمینان حاصل نمایید .
همچنین این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که به دلیل نوپا بودن این فناوری، متاسفانه قیمت کارت های گرافیک اکسترنال لپ تاپ بسیار بالا بوده و به هیچ عنوان قابل مقایسه با کارت گرافیک مخصوص پی سی گیمینگ نمی باشد.

سی پی یو و پردازنده لپ تاپ

پس از کارت گرافیک یکی از حیاتی‌ترین و موثرترین قطعات لپ تاپ برای اجرای بدون نقص و با فریم ریت بالا یک بازی، پردازنده لپ تاپ است.
اگر چه شما با خرید یک لپ تاپ با پردازنده سلرون و یا پردازنده Core i3 امکان اجرای بخشی از بازی های کامپیوتری محبوب از جمله فیفا و PES را با وضوح تصویر پایین دارا خواهید بود؛ اما به شدت پیشنهاد می کنیم چنانچه قصد خرید یک لپ تاپ گیمینگ را دارید، لپ‌تاپی را برای گمینگ انتخاب نمایید که دارای پردازنده از نسل Core i7 اینتل باشد تا خیال شما را از بابت پردازش قابل قبول، سریع و با کیفیت بازی های سنگین گرافیکی به ویژه بازی های اکشن و شوتر اول شخص آسوده نماید.
در نظر داشته باشید تا به امروز در عمل هیچ لپ تاپی با امکان تعویض پردازنده با یک مدل بالاتر تولید نشده است و بنابراین چنانچه شما در آینده ارتقای سی پی یو لپ تاپ خود را داشته باشید، متاسفانه این امکان وجود نداشته و به همین دلیل پیشنهاد می کنیم دید جدی‌تری در انتخاب پردازنده لپ‌تاپ خود داشته باشید.

رم لپ تاپ

لپ تاپ گیمینگ بایستی دارای حداقل ۱۶ گیگابایت حافظه رم و ترجیحاً از نوع DDR4 باشد، اگرچه همانند پردازنده شما با خرید لپ تاپ گیمینگ با رم پایین تر نیز می توانید بخش عمده ای از بازی های روز را اجرا نمایید، اما پیشنهاد می‌کنیم به دلیل نیاز بالای بازی های گرافیکی به حافظه رم از خرید لپ تاپ با رم کمتر از ۱۶ گیگابایت خودداری کنید.
امکان ارتقای رم لپ تاپ در اکثر مدل‌های تولیدی وجود داشته و شما در آینده می‌توانید با خرید یک رم لپ تاپ با ظرفیت بالاتر اقدام به ارتقای رم لپ تاپ خود نمایید؛ جالب است بدانید در بسیاری از مدل ها این ارتقا بسیار آسان بوده و حتی توسط خود کاربر و بدون نیاز به مراجعه به مراکز تعمیرات لپ تاپ امکان پذیر است.

 

راهنمای خرید لپ تاپ مخصوص بازی


باتری لپ تاپ

همانطور که می‌دانید باتری لپ تاپ شما هر قدر هم قدرتمند باشد، اما باز هم در صورت اتصال مستقیم به شارژر لپ تاپ کارایی بالاتری از خود نشان خواهد داد؛ زیرا عموماً در هنگام اجرای پردازش‌های سنگین از جمله اجرای بازی های گرافیکی، قطعات لپ تاپ به توان و انرژی بالاتری نیاز دارند، توانی که شاید باتری لپ تاپ به تنهایی قادر به تامین آن نباشد.
برای همین توصیه می‌کنیم در بیشتر مواقع، در هنگام اجرای بازی های گرافیکی لپ تاپ خود را به صورت مستقیم به شارژر وصل کرده و باتری لپ تاپ را از بدنه خارج نمایید، تا هم از کیفیت اجرای بالاتر بازی ها بهرمند شوید و هم باتری لپ تاپ شما به دلیل حرارت متصاعد شده از سایر قطعات لپ تاپ دچار آسیب دیدگی نگردد.
اما چنانچه تمایل دارید در حال حرکت و یا مسافرت نیز به راحتی با لپ تاپ خود به بازی بپردازید، بایستی لپ‌تاپی را تهیه نمایید که دارای باتری با حداقل ۶ سلول باشد و از میزان شارژدهی قابل قبولی برخوردار باشد، زیرا در هنگام اجرای یک بازی میزان مصرف باتری به شدت افزایش پیدا کرده و ممکن است در کمتر از یک ساعت باتری لپ تاپ شما به صورت کامل تخلیه گردد. بنابراین سعی نمایید تا باتری لپ تاپی که انتخاب می‌کنید به میزان کافی قدرتمند و پر ظرفیت باشد.

نمایشگر لپ تاپ

اگرچه به صورت عمومی نمایشگر لپ تاپ ها کوچک و در ابعاد 15.6 اینچ هستند، اما چنانچه همین نمایشگر کوچک دارای کیفیت قابل قبولی بوده  و از همه مهم تر میزان نرخ تازه سازی تصویر آن عدد بالایی باشد، لذت بازی کردن زا به خوبی برای به شما به ارمغان آورده و پس از مدتی متوجه دیگر کوچک بودن نمایشگر لپ تاپ خود نخواهید شد.
همان طور که اشاره شد، میزان نرخ تازه سازی تصویر برای نمایشگر یک لپ تاپ گیمینگ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و پیشنهاد می کنیم در هنگام انتخاب لپ تاپ مناسب بازی به میزان نرخ تازه سازی تصویر آن توجه ویژه نمایید، گفتنی است از خرید لپ تاپ هایی با نمایشگر پایین تر از ۱۲۰ هرتز بهتر است خودداری نمایید.
البته علاوه بر نرخ تازه سازی تصویر، تکنولوژی به کار گرفته شده در ساخت نمایشگر لپ‌تاپ نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تاثیر فوق‌العاده‌ای بر رنگ های تولیدی توسط نمایشگر، زاویه دید و میزان روشنایی آن خواهد داشت؛ به همین دلیل  از خرید لپ تاپ های با نمایشگر TFT برای بازی کردن، خودداری نمایید.

لپ تاپ مخصوص بازی

هارد لپ تاپ

به دلیل سرعت پایین عملکرد در هاردهای مکانیکی یا به اصطلاح اصطلاح HDD ها، شما جهت اجرای بازی های گرافیکی با نرخ فریم بالاتر و به ویژه در هنگام اجرای بازی های جهان باز یا همان Open World نیاز به یک هارد SSD در کنار هارد لپ تاپ خود دارید. در واقع وجود هارد اس اس دی در لپ تاپ گیمینگ بسیار ضروری بوده و حتی یک هارد کم ظرفیت به عنوان مثال ۱۲۰ گیگابایتی هم تاثیر بی نظیر در سرعت اجرای بازی ها خواهد داشت.
بنابراین در هنگام خرید یک لپ تاپ گیمینگ به وجود هارد SSD در میان قطعات آن توجه ویژه ای داشته باشید. اما خوشبختانه چنانچه لپ تاپ شما دارای هارد SSD نباشد، شما می توانید با مراجعه به مراکز مجاز تعمیرات لپ تاپ، هارد اصلی لپ تاپ خود را باید حافظه SSD جایگزین نمایید و یا با استفاده از ابزاری به نام HDD Caddy، درایو نوری لپ تاپ خود را خارج نموده و به جای آن یک حافظه SSD قرار دهید.
 از آن پس بایستی بازی های خود را بر روی هارد اس اس دی نصب نمایید تا از سرعت اجرای بسیار بالاتر بازی‌ها لذت ببرید.
اثرگذاری حافظه SSD برای اجرای بازی های کامپیوتری تا حدی بالا است که حتی کنسول‌های بازی نسل نهمی نیز به استفاده از هارد های SSD روی آورده و شاهد حضور هارد اس اس دی در کنسول بازی پلی استیشن ۵ و کنسول بازی مایکروسافت ایکس باکس سری ایکس و سری اس هستیم، درجه اهمیت این موضوع تا حدی بالاست که دو شرکت سونی و مایکروسافت روی وجود هارد SSD در کنسول‌های خود، مانور تبلیغاتی فراوانی دارند.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد