علائم خرابی اسپیکر لپ تاپ و روش های تعمیر و تعویض آن

علائم خرابی اسپیکر لپ تاپ و روش های تعمیر و تعویض آن
اسپیکر لپ تاپ یکی از صدها قطعات ریز و درشت بکاررفته در لپ تاپ است که وظیفه آن پخش صدای فایل های صوتی و تصویری است. در صورتی که این قطعه دچار مشکل شود و یا بر روی لپ تاپ قرار نداشته باشد، از لپ تاپ صدایی شنیده نخواهد شد.

اسپیکر لپ تاپ یکی از صدها قطعات ریز و درشت بکاررفته در لپ تاپ است که وظیفه آن پخش صدای فایل های صوتی و تصویری است. در صورتی که این قطعه دچار مشکل شود و یا بر روی لپ تاپ قرار نداشته باشد، از لپ تاپ صدایی شنیده نخواهد شد.

یکی از مزایای اسپیکر لپ تاپ این است که در صورت خرابی اسپیکر امکان تعمیر یا تعویض آن وجود دارد. تشخیص مسائلی مانند این‌که امکان تعویض یا تعمیر اسپیکر وجود دارد یا نه در طی مراحل عیب‌یابی مشخص خواهد شد. تعمیرات اسپیکر ممکن است سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری باشند.

 کار نکردن اسپیکر

کار نکردن اسپیکر لپ تاپ

اگر یکی از اسپیکرهای لپ تاپ شما کار نکند لازم است بخش تنظیمات صدای لپ تاپ را بررسی نمایید. ممکن است دلیل این اتفاق به‌هم‌ریختگی تنظیمات صدای لپ تاپ باشد. برای بررسی این نکات لازم است به قسمت تنظیمات صدای لپ تاپ بروید و از متصل بودن دو اسپیکر مطلع شوید. هم‌چنین لازم است توازن صداها را بررسی نمایید. ممکن است زبانه به سمت یکی از اسپیکرها متمایل شده باشد و موجب قطع آن اسپیکر شده باشد. یکی از توصیه‌های مهم این است که هنگام پخش یک صوت هدفون به آن وصل کنید.

 

درصورتی‌که صداها را از هر دو گوشی هدفون دریافت نمودید احتمالاً لازم است یکی از اسپیکرهای لپ تاپ به علت خرابی تعویض شود.

 

تعمیر اسپیکر لپ تاپ

جهت تعمیر اسپیکر لپ تاپ لازم است از روش‌های زیر استفاده کنید:

درصورتی‌که صدای شنیده‌شده از اسپیکر لپ تاپ دچار اختلال بود به‌احتمال‌زیاد اختلالاتی در نرم‌افزار کارت صدا وجود دارد.

برای تعمیر اسپیکر لپ تاپ در این مواقع لازم است نرم‌افزار کارت صدا را پاک‌کرده و مجدداً راه‌اندازی نمایید. درصورتی‌که از نرم‌افزار استفاده کردیم اما مجدداً شاهد وجود اشکالات در دستگاه بودیم لازم است سیستم‌عامل قبلی را حذف و مجدداً آن را نصب نماییم. اگر هم چنان مشکلات به قوت خود باقی بودند لازم است موارد ذکرشده در زیر را بررسی نمایید و وجود یا عدم وجود آن را بررسی نمایید.

آیا کارت صدای لپ تاپ من سالم است؟

یکی از علت‌هایی که می‌تواند منجر به خرابی صدای اسپیکر لپ تاپ شود خراب بودن کارت صداست. درصورتی‌که نصب مجدد نرم‌افزارها مشکلات اسپیکر صدای لپ تاپ را رفع نکرد به‌احتمال‌زیاد کارت صدا خراب شده است. به دلیل این‌که کارت صدای بیشتر لپ‌تاپ‌ها که آن برد است دو انتخاب پیش رو خواهید داشت. اگر لپ تاپ شما دارای شکاف آزاد Mini PCI باشد قادر خواهید بود یک کارت صدای مجزا روی این شکاف نصب نمایید. یکی دیگر از راه‌حل‌های مدنظر بنده این است که از یک کارت صدای خارجی استفاده نمایید.

آیا اسپیکر لپ تاپ خراب شده است؟

اگر هنگام پخش صدا از اسپیکر لپ تاپ صداهای ترق و تروق و خش‌دار شنیدید به‌احتمال‌زیاد اسپیکر لپ تاپ شما دچار خرابی سخت‌افزاری شده و نیازمند تعویض می‌باشد. حال اگر هنگام نصب مجدد نرم‌افزار راه‌انداز کارت صدا و سیستم‌عامل ویندوز مشکل صدای لپ تاپ برطرف نشده باشد جهت اطمینان از خرابی اسپیکر صدای لپ تاپ را با هدفون تست نمایید. اگر متوجه شدید صدای یکی از دو گوشی طبیعی بود، احتمالاً برد صوتی سالم است و مشکلات پیش‌آمده مربوط به یکی از اسپیکرهاست. در این صورت باید اسپیکر خراب را شناسایی نمود و برای تعمیر یا تعویض آن اقدام کرد.

 نکات مهم برای تعویض اسپیکر

نکات مهم تعویض اسپیکر لپ تاپ

اگر کارشناسان تعمیر لپ تاپ به این نتیجه رسیدند که امکان تعمیر اسپیکر لپ تاپ وجود ندارد این قطعه باید با یک نمونه اسپیکر اورجینال و یا شرکتی تعویض شود. هزینه تعمیر یا تعویض لپ تاپ آن‌چنان بالا نیست و در صورت لزوم می‌توان آن را با هزینه کم انجام داد. کاربران گرامی باید همواره قبل از اقدام به تعویض اسپیکر لپ تاپ بخش‌های نرم‌افزاری را بررسی کنند زیرا ممکن است اشکال به وجود آمده مربوط به بخش نرم‌افزاری دستگاه باشد و با یک سری تنظیمات دستی و دست‌کاری مرتفع شود.

 

برای انجام این کارها لازم است ابتدا درایور صدا را از سایت پشتیبانی لپ تاپ پیدا کنید و مجدداً نصب نمایید. اگر این اشکالات با نصب درایور صدا رفع نشد لازم است سیستم‌عامل را به‌صورت کلی حذف و از نو نصب نمایید.

پارت لپ، مرجع تخصصی لوازم و قطعات لپ تاپ در ایران

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد