کیبورد لپ تاپ خوب ، چه ویژگی هایی دارد ؟

کیبورد لپ تاپ خوب ، چه ویژگی هایی دارد ؟
افراد زیادی ، مدت زمان قابل توجهی را پای لپ تاپ یا کامپیوتر خود سپری می کنند ، در حالیکه بی وقفه در حال تایپ کردن ، کلیک و یا اسکرول هستند . بنابراین ، مهم است که رابط کاربری آن ، متناسب با کاربردهای موردنظرشان باشد . کیبورد مهم ترین عضو این مجموعه است .

از آنجایی که بحران کرونا ، موجب تغییر شرایط شغلی و آموزشی ، به دورکاری و آموزش از راه دور گردید ، قطعا تعداد بیشتری از افراد ، روزانه به استفاده از کامپیوتر یا تبلت خود برای انجام وظایف شغلی و تکالیف آموزشی خود می پردازند . کیبورد و ماوس ، ابتدایی ترین و پرکاربردترین رابط های کاربری برای ورود اطلاعات به کامپیوتر هستند . حال اگر بخش عمده ای از کار شما ، درگیر با ورود اطلاعات کاراکتری باشد ، کیبورد ، نقش پررنگ تری در این زمینه ایفا خواهد کرد .
اگر کاربر حرفه ای لپ تاپ باشید و تجربه استفاده از چندین لپ تاپ مختلف ، از تولیدکننده های متفاوت را داشته باشید ، قطعا می دانید حتی کیبورد لپ تاپ ها نیز در چیدمان ، دکمه های پرکاربرد و حتی ظاهرشان نیز با هم تفاوت دارند . یکی از عواملی که باعث می شود در طی روز ، کارهایتان به سرعت انجام شود ، راحتی کیبورد و در دسترس بودن دکمه های پرکاربرد است .

  

ویژگی های اصلی یک کیبورد تمام عیار

  
برای بررسی ویژگی های یک کیبورد لپ تاپ تمام عیار ، سه مورد را مورد بررسی قرار خواهیم داد ؛ چیدمان دکمه ها ، بازخورد و ویژگی های جانبی .

  

چیدمان کیبورد

   
کیبورد لپ تاپ ، در مقایسه با کیبورد کامپیوتر ، تفاوت های چشمگیری دارد ؛ یکی از این تفاوت ها ، به چیدمان دکمه های کیبورد لپ تاپ بازمی گردد . قطعا در برخورد با کیبورد لپ تاپ ها در ابعاد مختلف متوجه اهمیت فوق العاده زیاد یک سری از کلیدهای پراستفاده شده اید ، خصوصا اگر در زمینه حسابداری ، برنامه نویسی یا ویرایش متون فعال باشید ، قطعا متوجه اهمیت فوق العاده زیاد دکمه های ترکیبی شده اید .

  

  
کیبورد تمام لپ تاپ ها ، از حروف و اعداد ، در بخش بالایی دکمه های حروف ، به طور کامل پشتیبانی می نمایند . همچنین دکمه های ctrl ، alt ، space و F1-F12 ، معمولا در جای همیشگی خود قرار دارند ؛ اما با توجه به هدف ساخت لپ تاپ ، چیدمان دکمه های آن ، ممکن است با لپ تاپی با همان ابعاد و همان برند ، متفاوت باشد و اگر تجربه کافی درباره کار با کیبورد لپ تاپ و کاربردهای مورد انتظارتان نداشته باشید ، ممکن است در طولانی مدت ، از کار با کیبورد لپ تاپ خود ، بیزار شوید . از طرفی ، کیبورد کامپیوتر رومیزی که به دلیل فضای کافی ، از چیدمان کامل دکمه ها بهره مند است ، موجب شده دقت کاربران به مسائل ریز و جزئی کاهش یابد ؛ بنابراین اگر اطلاعات کافی درباره نکات خرید لپ تاپی با کیبورد مناسب ندارید ، در ادامه با پارت لپ همراه باشید تا یک چک لیست ابتدایی در اختیار داشته باشید .

  • توزیع دکمه ها در شش ردیف : یک کیبورد کامپیوتر رومیزی معمولا از بالا تا پایین ، شش ردیف دکمه دارد . اگر کیبورد لپ تاپ مورد نظرتان ، کمتر از این میزان ، دکمه دارد ، قطعا جای برخی دکمه ها ، به نفع سایر دکمه های پرکاربرد ، مصادره شده است .
  • دکمه های اختصاصی Home و End : در لپ تاپ هایی که از ابعاد کوچک تری برخوردارند ، این دکمه ها ، به نفع صرفه جویی در فضای کیبورد ، در گروه دکمه های جهت نما ترکیب می شوند . در این صورت ، برای استفاده از این دکمه ها ، مجبور خواهید بود که دکمه Fn را فشار دهید . اگر تولید کننده محتوای متنی هستید یا به ویراستاری متون می پردازید ، این دکمه ها ، یاری گران همیشگی در زمینه صرفه جویی در وقت هستند . پس اگر این دکمه ها ، به صورت اختصاصی ( تک کاربرد ) وجود نداشته باشند ، استفاده از کیبورد لپ تاپ برای کارهای مرتبط با ویرایش ، در طولانی مدت ، آزاردهنده خواهد بود .

  

  

  • دکمه های اختصاصی PgUp و PgDn : این دکمه ها در مرور کردن مقالات اینترنتی ، فایل های نوشتاری و مطالب با فرمت PDF ، بسیار کاربردی هستند . استفاده از این روشِ جابه جایی بین صفحات ، سریع تر از پیمایش با نشانگر ماوس است . همانند دکمه های Home و End ، این دکمه های نیز به صورت ترکیبی در مجموعه اطراف دکمه های جهت نما ، قرار گرفته اند .
  • دکمه های Ctrl و Alt در هر دو طرف کیبورد : شاید از حداقل شباهت کیبورد لپ تاپ به کیبورد دسکتاپ ، بشود به وجود دو دکمه Ctrl و Alt در هر دو گوشه پایینی لپ تاپ اشاره کرد ، گرچه معمولا از جفت سمت راستی ، کمتر استفاده می شود .
  • دکمه اختصاصی Prt sc : اگر عادت دارید که از صفحه لپ تاپ خود اسکرین شات بردارید ، وجود دکمه Prt Sc ، می تواند موجب جلو افتادن شما در اجرای نرم افزارهای تصویربرداری شود .
  • دکمه های فانکشن F1-F12 : کیبورد تمام کامپیوترهای دسکتاپ ، قطعا دارای دکمه های فانکشن F1-F12 است ، اما در ترند جدید طراحی کیبورد لپ تاپ ها ، این دکمه ها ، به کاربرد دوم دکمه هایی همچون کاهش / افزایش بلندی صدا ، کاهش / افزایش روشنایی صفحه نمایش و ... تبدیل شده اند . اگر کاربر حرفه ای هستید و معمولا از ترکیب Alt+F4 برای بستن پنجره ها استفاده می نمایید یا برنامه نویس هستید و از دکمه های فانکشن برای اجرای برنامه ها ، تازه سازی صفحات وب و ... استفاده می نمایید ، عدم دسترسی مستقیم به این کاربردها ، ناراحت کننده خواهد بود . البته ممکن است بتوانید F1-F12 را به کاربرد اولیه این دکمه ها نیز تبدیل کنید ؛ برای این منظور تنظیمات BIOS را بررسی نمایید .
  • دکمه های کوچک تر : در لپ تاپ های 13.3 اینچی و کوچک تر ، معمولا دکمه ها ، کوچک تر از سایز متوسط هستند و اگر به استفاده از دکمه های بزرگ کیبورد دسکتاپ ، عادت دارید ، احتمالا ، نیاز است که زمان بیشتری را برای یادگیری مکان کلیدها و سازگاری با اندازه آنها صرف نمایید .

  

  

بازخورد کیبورد لپ تاپ

  
فرقی نمی کند کاربر معمولی باشید یا کاربر حرفه ای ، بازخورد کلیدهای کیبورد لپ تاپ ، مهم ترین موضوعی است که باید پیش از خرید مورد بررسی قرار دهید . بر خلاف چیدمان دکمه ها که به صورت تصویری ، قابل مقایسه است ، کیفیت دکمه ها ، بازخورد ضربه و میزان سختی آنها صرفا از طریق تعامل مستقیم کاربر با کیبورد لپ تاپ قابل درک خواهد بود . حتی ممکن است دو لپ تاپ ، با یک سایز و چیدمان کیبورد ، در این مورد کاملا متفاوت باشند . در ادامه چک لیستی از مواردی که در این زمینه باید در نظر داشته باشید ، ارائه شده است .

  • انعطاف زیر کیبورد : برخی دکمه های کیبورد را در نواحی خاصی ، مانند بخش میانی ( G و H ) اندکی محکم تر از تایپ معمولی فشار دهید تا ببینید که آیا بخش زیرین کیبورد به سمت داخل فرو می رود یا خیر . اگر جواب مثبت است ، بهتر است در خرید آن لپ تاپ تجدیدنظر فرمایید ، زیرا در طولانی مدت ، تجربه نارحت کننده ای را برای شما ایجاد خواهد کرد ، به عنوان مثال ، این مشکل ممکن است در طولانی مدت ، موجب اشتباهات تایپی یا خراب شدن کلیدهای کیبورد گردد .
  • پیمایش کلید و بازخورد ضربه : پیمایش کلید ، فاصله فیزیکی بین حالت عادی کلید با زمانی است که شما آن را برای تایپ می فشارید . میزان پیمایش کلید ، رابطه مستقیم با بازخورد ضربه دارد . معمولا کلیدهای کیبورد اولترابوک ها ، پیمایش کمتری دارند ؛ اما سازندگان لپ تاپ ها ، در این موارد ، با افزایش سطح سختی دکمه ها ، بازخورد کلیدها را تقویت می نمایند . سطح سختی دکمه ها ، میزان نیرویی است که برای فشردن دکمه کیبورد صرف می کنید . اگر این میزان سختی ، بیش از حد باشد ، احتمالا حس تایپ کردن با یک ماشین تحریر به شما دست خواهد داد . اگر در کیبورد لپ تاپی این موارد رعایت نشده بود ، احتمال وقوع اشتباهات تایپی و ناراحتی در انگشتان دست نیز افزایش می یابد .

  • سطح پوشاننده کلیدها : سطح پوشاننده کلیدها در کیبورد های لپ تاپ های مختلف ، متفاوت است و نمی توان رابطه ای میان تولید کننده و جنس کلیدها یافت ، اما به طور کلی ، کلیدهایی با سطح مات و غیر صیقلی ، پرطرفدارتر از دکمه های صیقلی با پوشش براق هستند .
  • شکل دکمه های کیبورد لپ تاپ : سطح دکمه های کیبورد لپ تاپ ، معمولا مسطح است تا ارتفاع دکمه ها کاهش یافته و پیمایش آنها افزایش یابد . دکمه هایی که از تقعر رو به پایین بهره مندند ، با توجه به طراحی ارگونومیک ، تجربه کاربری بهتری را برای کاربران فراهم می نمایند ؛ زیرا قسمت وسط دکمه ها بدون نگاه کردن به کیبورد ، قابل تشخیص خواهند بود .
  • بالشتک دکمه ها : در برخی کیبورد ها ، زمانی که پیمایش دکمه ها به پایان می رسد ، کاربر احساس نرمی یا ضربه گیری می کند . بهتر است دکمه های کیبورد ، در انتهای پیمایش چنین تجربه ای را فراهم آورند ، زیرا در بازه های زمانی طولانی مدت که مشغول تایپ هستید ، چنین بازخوردی مفیدتر خواهد بود .
  • سوئیچ دکمه ها : سوئیچ دکمه ها ، موردی نیست که شما قادر به مشاهده مستقیم آن باشید ، اما بد نیست با آن آشنایی داشته باشید . سطح زیرین دکمه های کیبورد ، سوئیچ نام دارد . لپ تاپ های امروزی ، معمولا از سوئیچ قیچی در زیر دکمه ها استفاده می نمایند . دکمه های به کار رفته در این مدل کیبورد ، تک به تک ، قابلیت بیرون آوردن و تعویض تکی دارند . سوئیچ های قدیمی و ارزان قیمت rubber dome کمتر استفاده می شوند ؛ این نوع سوئیچ ، از ساختار یکپارچه برخوردار است و در صورت بروز مشکل داخلی ، بایستی کل سوئیچ خارج شود .

  

  

ویژگی های جانبی

  
ویژگی هایی که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد ، لزوما نشانه یک کیبورد خوب نیستند ، اما وجود آنها ، نوعی حس آینده نگری به کاربران می دهد .

  • چیدمان کیبورد : جدیدترین چیدمان دکمه ها در کیبورد لپ تاپ ، شیوه جزیره ای ( chiclet ) است . در این چیدمان ، فاصله بین کلیدها ، نسبت به چیدمان سنتی ، بیشتر شده و سطح صیقلی تری دارند . در لپ تاپ هایی که ابعاد کوچک تری دارند ، دکمه های کیبورد نیز کوچک تر بوده و اگر انگشتان بزرگی دارید ، بهتر است در انتخاب این نوع لپ تاپ ها تجدید نظر نمایید .
  • نور پس زمینه : تقریبا تمام لپ تاپ های جدید و گران قیمت ، از کیبوردی با نور پس زمینه برخوردارند تا کاربران ، حتی در شرایط تاریک نیز قادر به پیشبرد کارهای خود باشند . به عنوان مثال ، زمانی که شب هنگام در حال مسافرت با هواپیما هستید یا در اتاق اشتراکی با هم کلاسی ، در حال کار روی مقاله خود هستید ، کافیست نور پس زمینه کیبورد را فعال نمایید . جالب است بدانید که این نور ، در دو درجه قابلیت تنظیم دارد تا بسته به شرایط ، نور متناسب را انتخاب نمایید . نور بیش از حد در محیط تاریک ، یکی از دلایل خستگی چشم است .
  • کیبورد مخصوص اعداد : عموما ، لپ تاپ های 15.6 اینچی و بزرگ تر ، به دلیل بهره مندی از فضای بزرگ تر ، از کیبورد مخصوص اعداد نیز بهره مندند . اگر عضوی از جامعه حسابداران هستید ، قطعا به سودمندی این کیبورد مجزا اعتراف می کنید ، زیرا کار ورود اطلاعات عددی به اسناد اکسل را به شدت سرعت می بخشد . اندازه دکمه های کیبورد مخصوص اعداد ، بسته به فضای موجود متفاوت است ، اما به طور کلی ، اندازه این دکمه ها یا با اندازه دکمه های حروف یکسان خواهد بود یا سایزی برابر با دو سوم یا سه چهارم دکمه های اصلی خواهند داشت .در کنار دکمه های مخصوص اعداد ، دکمه های مخصوص محاسبات ریاضی نیز وجود دارند که موجب شکل گیری چهار ستون دکمه در این بخش شده اند .

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد