چگونه لپ‌تاپ خود را در زمان قطعی برق، بدون شارژر، شارژ کنیم؟

چگونه لپ‌تاپ خود را در زمان قطعی برق، بدون شارژر، شارژ کنیم؟
در روزهایی که قطعی برق، بدون اطلاع قبلی رخ می دهد، درحالی که تنها 10 درصد از ظرفیت شارژ باتری لپ تاپ باقی مانده ، دسترسی به یک منبع برق با ولتاژ مناسب، مهم ترین مسئله است. اما چگونه بدون شارژر اصلی، باتری لپ تاپ خود را شارژ نماییم؟

خرید باتری لپ تاپ


تصور کنید که برای تعطیلات آخر هفته به خارج از شهر سفر کرده اید. ممکن است در یک ویلا اقامت نمایید یا با دوستان خود در طبیعت چادر بزنید.
قطعا لپ تاپ و گوشی موبایل خود را با خود به همراه خواهید آورد؛ اما اگر شارژر آن را به همراه نداشته باشید یا برق منطقه قطع شده باشد، چه روشی برای شارژ کردن باتری لپ تاپ خود می شناسید؟


شاید برایتان جالب باشد که بدانید روش هایی به جز استفاده از جریان برق مستقیم توسط شارژر اصلی لپ تاپ، وجود دارد که می تواند لپ تاپ شما را روشن نگه دارد. استفاده از این روش ها ساده است و اگر مسافر همیشگی جاده ها هستید یا بابت قطعی برق دچار ناراحتی های مکرر شده اید ، بهتر است یادگیری و استفاده از آن ها را به خاطر بسپارید.

خرید باتری لپ تاپ


:: روش های شارژ لپ تاپ بدون شارژر
همان طور که می دانید تمام لپ تاپ ها، دارای یک باتری داخلی هستند. برای شارژ کردن باتری لپ تاپ، کافیست جریان الکتریسیته ای با ولتاژ مناسب برای آن فراهم نمایید. روش متداول برای تامین انرژی باتری لپ تاپ، استفاده از شارژر اصلی آن و اتصال به پریز برق است، تا جریان الکریسیته از طریق کابل برق، به لپ تاپ منتقل شود. در واقع، این روش موثرترین و ایمن ترین راه برای شارژ باطری لپ تاپ است، اما زمان هایی نیز وجود دارند که نیاز است از روش های خلاقانه تری برای روشن نگاه داشتن لپ تاپ دلبند خود استفاده نمایید. در این حالت تمام چیزی که لازم دارید هم صرفا شامل دو مورد است: منبع جریان برق و روشی برای انتقال جریان الکتریسیته به باتری.

انواع کابل usb


1- شارژ باتری لپ تاپ با استفاده از پورت USB
یکی از پرتکرارترین پرسش ها در زمینه روش های شارژ باتری لپ تاپ این است که " آیا می توان با استفاده از پورت USB، باتری لپ تاپ را شارژ کرد ؟ " در جواب این سوال باید بگوییم که امکان استفاده از این روش، به نوع پورت USB لپ تاپ شما بستگی دارد.

انواع کابل usb


1-1- USB Type A ، مناسب شارژ لپ تاپ نیست
USB Type A ، همان پورت USB است که حتی روی قدیمی ترین لپ تاپ ها نیز وجود دارد. این پورت مستطیلی، راه ارتباطی برای انتقال اطلاعات بین حافظه قابل حملی همچون فلش مموری و هارد اکسترنال با لپ تاپ است. عموما وقتی صحبت از پورت USB باشد، منظور USB Type A است. حتی روی آداپتور شارژر گوشی های هوشمند نیز ، این پورت وجود دارد و با اتصال کابل، جریان الکتریسیته، بین گوشی و پریز برق، برقرار می گردد. متاسفانه همان طور که اشاره شد، نمی توانید از این پورت برای شارژ باتری لپ تاپ استفاده نمایید.
گفتی است USB Type A، قادر به انتقال دیتا در حجم بالاست، اما قابلیت انتقال انرژی در ظرفیت بالا را ندارد؛ زیرا توان الکتریکی آن، پایین تر از میزان انرژی مورد نیاز برای شارژ باتری لپ تاپ یا نوت بوک است.

1-2- USB Type C، یک دوست قدرتمند

خرید باتری لپ تاپ



با ورود کانکتورهای USB Type C به دنیای لپ تاپ ها، امکان شکل گیری ارتباطی با سرعت بالاتر به وجود آمد. این پورت، از نظر ظاهری، بیضی شکل است و برای ارتباط با توان الکتریکی بالا، ساخته شده است؛ این بدان معناست که می توان نیروی الکتریکی بیشتری را نسبت به USB Type A انتقال داد .
جالب است بدانید که USB Type A ( USB 3.1 ) ، با سرعت 10 گیگابیت در ثانیه و USB Type C ( USB 3.2 ) ، با سرعت 20 گیگابیت در ثانیه ، قادر به انتقال داده هاست. بنابراین به طور خلاصه اگر بخواهیم بگوییم، شما می توانید باطری لپ تاپ خود را با استفاده از USB Type C شارژ نمایید.


روش شارژ باتری لپ تاپ با استفاده از پورت USB Type C
اگر لپ تاپ شما دارای پورت USB Type C می باشد، می توانید از طریق یک کابل USB-C، باتری آن را شارژ نمایید. کافیست که یک آداپتور شارژر با ولتاژ متناسب و خروجی USB-C در اختیار داشته باشید و آن را به پریز برق متصل نمایید تا شارژ باتری لپ تاپ شما آغاز شود. البته این روش روی تمام لپ تاپ ها کارساز نیست و پیش از اقدام، حتما از وجود این ویژگی روی لپ تاپ خود اطمینان حاصل نمایید .

:: چگونه لپ تاپ خود را با پاور بانک شارژ کنیم؟

خرید پاوربانک


در روزهایی که قطعی برق، به صورت ناگهانی، کاربران را غافلگیر می کند، استفاده از پاور بانک می تواند راه حلی مناسب باشد. پاور بانک، در واقع یک برد با چند باتری پرظرفیت و قابل حمل هست. البته ، لزوما تمام پاوربانک ها، از قابلیت شارژ باتری لپ تاپ برخوردار نیستند و برای این منظور، باید پاوربانک از ولتاژ خروجی بالایی برخوردار باشد.
این پاوربانک ها، معمولا از چند پورت خروجی برخوردارند که ولتاژ آن ها با هم متفاوت است. پورت های با ولتاژ پایین تر، مناسب شارژ گوشی ، تبلت و ... هستند و پورت های با ولتاژ بالاتر، مناسب شارژ باتری لپ تاپ ها.


پاوربانک های مناسب شارژ باتری لپ تاپ ، معمولا از پورت AC یا AC/DC برخوردارند تا جریان برق به صورت مستقیم، به باتری لپ تاپ منتقل شود. توجه داشته باشید که سایر دستگاه های الکترونیکی که با ولتاژ پایین تر سازگاری دارند را نباید به این پورت متصل کرد .


شایان ذکر است، به منظور هدایت جریان الکتریسیته به سمت لپ تاپ ها، می توانید هم از پورت USB Type-C استفاده نمایید و یا این که یک آداپتور مخصوص شارژ لپ تاپ تهیه فرمایید. به ویژه اگر لپ تاپ شما، قابلیت دریافت انرژی از طریق پورت USB Type C را ندارد، بهتر است، آداپتور مربوط را تهیه فرمایید تا جریان برق، به صورت مستقیم، به پورت مخصوص شارژ لپ تاپ، راهی شود.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد