نکاتی که پیش از ارتقا کارت گرافیک باید بدانید

نکاتی که پیش از ارتقا کارت گرافیک باید بدانید
واحد پردازش گرافیکی ، مجموعه ای از چیپ های سخت افزاری است که وظیفه نمایش تصاویر ، ویدئو ، بازی و هر آنچه که روی نمایشگر لپ تاپ قابل رویت است را بر عهده دارد . خصوصا ، وقتی درباره اجرای بازی ها صحبت می کنیم ، سرعت کارت گرافیک بیش از پیش ، اهمیت می یابد .
درباره انواع کارت گرافیک لپ تاپ چه می دانید ؟ آیا کارت گرافیک هر لپ تاپی قابلیت ارتقا دارد ؟ آیا تمام لپ تاپ ها ، نیاز به ارتقا کارت گرافیک دارند ؟ آیا کیس های کامپیوتری نیز از قواعد لپ تاپ ها در  ارتقا کارت گرافیک پیروی می کنند ؟ اگر در پاسخ به سوالات بالا ، اطلاعات چندانی ندارید ، پیشنهاد می کنیم که در ادامه با پارت لپ همراه باشید .
  

انواع کارت گرافیک

   
از دیدگاه فیزیکی ، دو نوع کارت گرافیک وجود دارد ؛ کارت گرافیک مجتمع با پردازنده اصلی و کارت گرافیک اختصاصی . از آنجایی که کارت گرافیک نیز مانند پردازنده اصلی لپ تاپ ، به پردازش دستورات گرافیکی می پردازد ، نیاز به حافظه رم برای نگهداری و دسترسی سریع به اطلاعات مورد پردازش دارد .
  

ویژگی انواع کارت گرافیک

  
پردازنده گرافیکی مجتمع با پردازنده اصلی یا در اصطلاح کارت گرافیک آنبورد ، از رم اصلی لپ تاپ برای این منظور استفاده می نماید . البته تمام فضای رم با داده های اطلاعاتی گرافیکی اشغال نمی شود و تنها بخشی از آن برای این نوع پردازش به صورت مشترک استفاده می گردد . کارت گرافیک های مجتمع با پردازنده اصلی ، هم در پردازنده های اینتل و هم در پردازنده های AMD وجود دارند .
  

  
پردازنده گرافیکی اختصاصی اما داستان متفاوتی دارد . کارت گرافیک اختصاصی که در لپ تاپ ها و سیستم های کامپیوتری مخصوص کارهای گرافیکی و گیمینگ دیده می شود ، مانند پردازنده های Core i شرکت اینتل دارای هسته  های پردازشی مخصوص هستند . اگر لپ تاپ شما دارای پردازنده گرافیکی اختصاصی باشد ، دیگر نیازی به تکیه به قابلیت های پردازشی کارت گرافیک آنبورد نخواهید داشت . اگر راجع به اور کلاک کردن پردازنده ها شنیده باشید ، می دانید که با این کار فرکانس پردازنده اصلی و در نتیجه سرعت پردازشی ارتقا می یابد ؛ این کار در برخی مدل های کارت گرافیک اختصاصی نیز قابل انجام است تا سرعت تولید رندرها افزایش یابد و بازی ها با نرخ فریم بالاتر اجرا شوند .
پردازنده گرافیکی اختصاصی ، علاوه بر استفاده مشترک از رم اصلی لپ تاپ ، دارای رم اختصاصی نیز است . همچنین هسته های پردازشی برخی مدل های کارت گرافیک اختصاصی ، در صورتی که برنامه های گرافیکی در حال اجرا نباشند ، قادر هستند که در اجرای برنامه های غیر گرافیکی نیز به کمک پردازنده اصلی لپ تاپ بیایند تا با ایجاد تعادل بار پردازشی ، مصرف انرژی و تولید گرما در اطراف پردازنده اصلی تا حدودی کاهش یابد . لازم است اشاره کنیم که کارت گرافیک های اختصاصی ، محصولات شرکت های خوشنامی همچون Nvidia و AMD هستند . به عنوان مثال سری Ryzen از AMD و سری Quadro از Nvidia نمونه هایی از این نوع کارت گرافیک های اختصاصی هستند .
  

آیا کارت گرافیک هر لپ تاپی قابلیت ارتقا دارد؟

  
بسیاری از کاربران ، علاقه مند به اجرای بازی های کامپیوتری به روز هستند و تمایل دارند که قدرت پردازش گرافیکی لپ تاپ خود را ارتقا دهند . اما خبر ناخوشایندی برای این دسته از کاربران داریم ؛ بطورکلی ، لپ تاپ ها قابلیت ارتقا به پردازنده گرافیکی اختصاصی را ندارند . تنها یک راه برای ارتقا و افزایش تعداد خروجی تصویر این دست لپ تاپ ها وجود دارد ؛ می توانید با خرید خروجی تصویر متناسب با مدل لپ تاپ و کارت گرافیک آنبورد آن ، پورت خروجی تصویری جدیدتری را دریافت نمایید . این نوع خروجی تصویری جدید ، با استفاده از پورت USB ، قابل دسترسی خواهد بود. 
  

آیا کارت گرافیک هر لپ تاپی قابلیت ارتقاء دارد؟

  

لپ تاپ هایی با قابلیت ارتقا کارت گرافیک

  
همانطور که بالاتر نیز اشاره شد ، کارت گرافیک لپ تاپ هایی که از گرافیک آنبورد استفاده می کنند ، امکان پذیر نمی باشد ، اما تعویض و ارتقا کارت گرافیک اختصاصی چطور ؟! به نقل از منتقدین و کارشناسان این حوزه ، ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ های ورک استیشن و گیمینگ نه از نظر کارکردی و نه از نظر اقتصادی ، تصمیم به صرفه ای نیست و اگر قصد دارید چند سالی به عمر لپ تاپ خود بیفزایید ، بهتر است قطعه تازه نفسی از همان مدل کارت گرافیک را به سیستم خود اضافه کنید . اما اگر همچنان قصد دارید راهکار ارتقا کارت گرافیک را انتخاب کنید ، در نظر داشته باشید که ارتقا کارت گرافیک در لپ تاپ های اولترابوک ممکن است موجب بروز هزینه های جانبی نیز گردد .
  

ارتقا کارت گرافیک کیس های کامپیوتری

  
همانطور که می دانید ، کیس های کامپیوتری در سایزهای تاور ، مینی تاور و SFF فضایی بزرگ تر از فضای مهندسی شده داخل لپ تاپ ها دارند ؛ بنابراین امکان ارتقا قطعات سخت افزاری درون آنها ، بالاتر است ؛ اما این بدان معنا نیست که بتوانید کیس کامپیوتری قدیمی خود را به قطعات منتشر شده در سال جدید ارتقا دهید . خصوصا در مورد قطعه ای مانند کارت گرافیک و سایر قطعات پردازشی باید در نظر داشته باشید که آیا مادربورد کامپیوتر فعلی شما قادر به برقراری ارتباط با قطعه جدید خواهد بود یا خیر . برای این کار باید از کاتالوگ یا سایت سازنده مادربورد و کارت گرافیک ، این موضوع را چک فرمایید . نکته دیگری که وجود دارد ، در کیس های کامپیوتری با سایزهای مختلف که بالاتر اشاره شد ، ماردبوردهایی با سایز های بزرگ و متوسط استفاده می شود . بنابراین ، سایز کارت های گرافیک نیز متفاوت است . در کیس های تاور و مینی تاور که از مادربورد با بزرگ ترین سایز استفاده می کنند ، کارت گرافیکی با پایه بلند و در کیس های SFF که مادربوردها سایز کوچک تری دارند از کارت گرافیک با پایه کوتاه استفاده می شود .
  

ارتقا کارت گرافیک کیس های کامپیوتری

    

ویژگی های کارت گرافیک اختصاصی

  
در خرید کارت گرافیک اختصاصی اصطلاحاتی وجود دارد که شاید بد نباشد در این بخش به توضیح مختصر تعدادی از آنها بپردازیم .
پورت های اتصال : کارت گرافیک های اختصاصی میان رده معمولا از طریق پورت PCI به مادربورد متصل می شوند تا توان مصرفی لازم برای راه اندازی و کار را دریافت نمایند ، اما اگر قصد دارید از کارت گرافیک های اختصاصی برای مصارف حرفه ای مانند طراحی گرافیک یا گیمینگ استفاده نمایید ، نیاز خواهید داشت که از پورت اختصاصی شش یا هشت پین برای تامین انرژی لازم آن استفاده نمایید . ضمنا پیش از اقدام به خرید بهترین کارت گرافیک اختصاصی برای کامپیوتر خود ، حتما این نکته را در نظر داشته باشید که آیا پاور فعلی کامپیوترتان قادر به تامین انرژی لازم برای کارکرد آن کارت گرافیک خواهد بود یا خیر .
رم گرافیکی : همانطور که بالاتر اشاره شد ، رم گرافیکی که در کارت گرافیک های اختصاصی دیده می شود ، رم اختصاصی برای پردازش برنامه هایی با درون مایه گرافیکی است که سرعت کار را تا میزان قابل توجهی افزایش می دهد . این نوع رم در اصطلاح VRAM نامیده می شود .  اصطلاح VRAM خلاصه شده Video Random Access Memory است که مانند رم کامپیوترها در نسل های مختلفی ارائه شدند . جدیدترین نوع VRAM ، 5GDDR و GDDR5X هستند .
پهنای باند : یکی از مهم ترین فاکتورهای تعیین سرعت اجرایی کارت گرافیک اختصاصی ، به رابطه میان کارت گرافیک اختصاصی و رم گرافیکی بازمی گردد . رابطه میان این دو بخش از طریق باند اختصاصی با پهنای از پیش تعیین شده ، صورت می گیرد . پهنای باند که با واحد GB/s اندازه گیری می شود ، نشانگر بیت های ارسالی بین کارت گرافیک و رم در واحد ثانیه است . حال اگر توانایی کارت در ارسال بیت ها بیشتر از رم باشد یا رم قادر به دریافت بیت های بیشتری نسبت به توانایی فعلی کارت گرافیک باشد ، مشکلات گلوگاهی ایجاد شده و سیستم در تولید خروجی های مورد نظر کاربران کند عمل می کند . البته این موضوع توسط مهندسان سازنده کارت گرافیک در کارخانه مورد بررسی قرار گرفته و با ارائه میزان تعادلی بین ظرفیت و قدرت ، کارت گرافیکی با ویژگی های به روز تولید می شوند و نیازی نیست در این باره نگران باشید .

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد