راهنمای خرید فلش مموری و کارت حافظه

راهنمای خرید فلش مموری و کارت حافظه
فلش مموری (Flash Memory) یا حافظه فلش در واقع حافظه ای است که سرعت نوشتن و خواندن اطلاعات در آن بسیار زیاد است و از ادغام شدن حافظه های قدیمی (EPROM) و حافظه هایی که توانایی دو بار پاک شدن را دارند (E2PROM) تشکیل می شود.

در این بین یکی از بزرگترین و پر اهمیت ترین مزیت هایی که حافظه فلش به نسبت EPROM دارد این است که از توانایی الکترونیکی پاک شدن اطلاعات برخوردار است. اما نکته ای که قابل تأمل است این است که امکان پاک کردن جداگانه حافظه از هر خانه وجود ندارد اما اگر تعداد زیادی از مدارها به تراشه اضافه شوند این مورد امکان پذیر خواهد بود ولی به هر حال همین مورد باعث افزایش قیمت فلش مموری می شود.
همان طوری که در بالا هم اشاره کردیم کارت حافظه یا حافظه فلش که به آن فلش مموری هم گفته می شود وسیله ای است که قابلیت برنامه ریزی برای هر سلول را دارا می باشد. در حقیقت فلش مموری یکی از انواع برگزیده تراشه های EEPROM به شمار می رود که حاوی شبکه ای تشکیل شده از ستون و سطر است که این حافظه ها دچار نویز نمی شوند و سرعت دست یافتن به اطلاعاتی که در کارت حافظه است، بسیار بالاست و از همه مهم تر اینکه اندازه ای کوچک دارند.

 

مورد دیگری که می توان در مورد فلش مموری بیان کرد این است که فلش ها برای ذخیره دیتا به باتری نیازی ندارند و به همین خاطر است که این نوع وسایل دلیلی می شوند برای پایین آوردن وزن و حجم اطلاعات و همچنین کاهش مصرف برق. اطلاعاتی که در داخل این نوع کارت حافظه وجود دارد متفاوت و متغیر هستند و به نسبت فلاپی دیسک و هارد دیسک با سرعتی بالاتر می توانند به دیتاها دسترسی پیدا کنند و از همه مهم تر اینکه مقاومت بیشتری در برابر شوک های الکتریکی از خودشان نشان می دهند.

برر

 

نکاتی بسیار مهم برای خرید فلش مموری


نکات بسیار زیادی برای خرید فلش مموری باید مد نظر داشت که تمامی آنها از اهمیت زیادی هم برخوردارند و در این قسمت از مقاله قصد داریم به نکاتی اشاره کنیم که به هنگام خرید کارت های حافظه به شما کمک خواهد کرد.

 

⦁ به حافظه فلش مموری دقت کنید

اولین نکته ای که باید مد نظر داشته باشید این است که قبل از خرید این نوع حافظه کامپیوتر باید به حجم آن توجه نمایید چرا که اگر فلش مموری از ظرفیت کافی برخوردار نباشد مجبور خواهید بود مدام برای انتقال اطلاعات برخی از فایل ها را حذف و جایگزین دیگر اطلاعات نمایید. اما نکته دیگری که باید به آن دقت کنید این است که خرید یک فلش که حافظه بسیار زیادی دارد نمی تواند کاری عاقلانه باشد و سعی کنید یک فلش متناسب با نیازتان خریداری نمایید.

 

  • به سرعت انتقال اطلاعات توجه کنید

یکی از نکات بسیار مهم در خرید فلش مموری سرعت است که هر چه فلش از سرعت بیشتری برخوردار باشد قطعاً اطلاعات را در مدت زمان کمتری روی خودش ذخیره می کند. در این بین دو فاکتور بسیار مهم و تعیین کننده در سرعت انتقال داده ها درگاه فلش و دیگری قطعات داخلی فلش به حساب می آید که قطعات داخلی می تواند به صورت مستقیم بر قیمت نهایی محصول تأثیرگذار باشد.

راهنمای خرید فلش مموری و حافظه های جانبی - به سرعت انتقال اطلاعات توجه داشته باشید

 

از جمله بهترین فلش مموری های موجود در بازار که سرعت زیادی در انتقال اطلاعات دارند می توان به فلش کینگستون ، ای دیتا (A Data) و سیلیکون پاور اشاره کرد که در برخی موارد از فناوری USB 3.0 استفاده می کنند که به نسبت درگاه USB 2.0 از سرعت بیشتری برای ارسال اطلاعات برخوردارند . حافظه این نوع فلش  از 8 گیگابایت تا 128 گیگابایت می باشد .

 

  • توجه به عملکرد 

در واقع عملکرد فلش مموری یکی دیگر از ویژگی های مهمی است که حتماً به هنگام خرید باید به آن دقت داشته باشید که به سه فاکتور مهم و اساسی وابسته است:
 
  1. فاکتور اول: درگاه
  2. فاکتور دوم: کنترلر USB
  3. فاکتور سوم: تراشه NAND داخل درایو
اکثر فلش مموری های موجود در بازار از یک استاندارد به نام USB Type-A تبعیت می کنند اما در همین بین کنترلرهایی که در داخل فلش درایو یا کارت حافظه قرار دارند استانداردهای متفاوت دیگری مانند استاندارد USB 3.1 را هم پشتیبانی می کنند. اما ارزان ترین فلش مموری های موجود هم با استفاده از استاندارد USB 2.0 ساخته می شوند که نهایت سرعتی که در اختیار کاربر قرار می دهند 40 مگابایت بر ثانیه است. در آن طرف فلش مموری هایی که از فناوری USB 3.0 و USB 3.1 بهره می برند این توانایی را دارند که اطلاعات را به ترتیب با استفاده از سرعتی معادل 625 مگابایت بر ثانیه و 1250 مگابایت بر ثانیه انتقال دهند.
 
  • اندازه فلش مموری 

نکته ای که باید در مورد اندازه فلش ها بیان کرد این است که اندازه آن هیچ ارتباطی به کیفیت قطعات داخلی آن ندارد و در حقیقت فلش ها کوچک طراحی می شوند تا اندازه زیادی را اشغال نکنند و به راحتی در جیب یا روی دست کلید قرار بگیرند و می توان گفت که به نوعی یک مقدار سلیقه ای به حساب می آید. اما نکته مهم این است که هر چه فلش ها کوچک تر باشند خیلی راحت تر گم می شوند.

راهنمای خرید فلش مموری و حافظه - اندازه فلش مموری موثر در انتخاب فلش مموری

 

  • قیمت کارت های حافظه

قیمت این نوع کارت های حافظه به عوامل زیادی بستگی دارد اما دو فاکتور در بین این موارد از بقیه اهمیت بیشتری دارد:
فاکتور اول: ظرفیت فلش
فاکتور دوم: رابط سخت افزاری
قطعاً هرچه فلش ها ظرفیت بیشتری داشته باشند از قیمت بیشتری هم برخوردارند و رابط سخت افزاری مانند USB 2.0 به نسبت USB 3.0 ارزان تر هستند یا به طور مثال فلش هایی که به فناوری USB Type-C مجهز هستند به نسبت فلش های USB 3.0 گران تر هستند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد