بالا بردن عمر مفید لپ تاپ با استفاده از فن و خنک کننده

بالا بردن عمر مفید لپ تاپ با استفاده از فن و خنک کننده
یکی از عوامل موثر در کاهش طول عمر سیستم های کامپیوتری مانند لپ تاپ و کامپیوترهای رومیزی ، گرما می باشد که بیشترین میزان استهلاک و فرسایش را برای قطعات داخلی دستگاه ایجاد می کند .

علت اصلی گرمای ایجاد شده در داخل محفظه لپ تاپ عملکرد دائمی دستگاه های داخلی آن مانند : دیسک سخت (Hard Disk) ، پردازده اصلی (CPU) ، رم (RAM) ، درایو نوری , باتری و ... می باشد .

عوامل دیگری هم در ایجاد گرمای زیاد در حین کار کردن با لپ تاپ نقش ایفا می کنند مانند اجرای برنامه هایی که نیاز به پردازش بالا دارند یا اجرای همزمان چند برنامه , میزان استفاده از لپ تاپ و مدت زمان روشن بودن دستگاه , محفظه به هم فشرده خود دستگاه و دمای محیط بیرونی دستگاه . البته باید در نطر داشت که هر دستگاه لپ تاپ دارای یک سیستم خنک کننده می باشد و به هدف کاهش دمای قطعات و همچنین تهویه محفظه داخلی آن تعبیه گردیده است .

 

فن لپ تاپ چیست ؟

 

 فن کامپیوتر (به انگلیسی: Computer fan) شامل انواع مختلف فن می‌باشد که شامل فن ‌های داخل کیس کامپیوتر یا خارج از آن می شود و وظیفه خنک کردن سیستم با هوا را بر عهده دارد . ممکن است به عنوان واردکننده هوای خنک به داخل کیس یا خارج‌کننده هوای گرم از داخل کیس یا خنک‌کننده هیت سینک استفاده شود .

فن یکی از قطعات بکاررفته در انواع لپ تاپ است که در صورت خرابی هم امکان تعویض و هم امکان تعمیر آن وجود دارد . در این بین ، نکته قابل توجه ، تشخیص صحیح نوع اشکال پیش آمده در فن و امکان یا عدم امکان تعمیر فن لپ تاپ است . در ابتدا بد نیست نگاهی به ساختار این بخش از دستگاه و عملکرد آن داشته باشیم . فن لپ تاپ همانگونه که می‌دانید متشکل از دو بخش فن و سینک است .

کاری که فن انجام می‌دهد آن است که گرمای چیپ‌ ها را که توسط سینک به فن منقل شده است ، به بیرون از لپ تاپ انتقال ‌دهد . البته این کار بسته به نوع فن ، یعنی مکنده یا دمنده بودن آن ، به شکل متفاوتی انجام می‌شود . صدای فن لپ تاپ در حالت عادی بسیار کم است و تا زمانی که گوش را به آن نزدیک نکنید متوجه آن نخواهید شد ، اما وقتی صدای منظم تق تق از لپ ‌تاپ شنیده شود و خصوصا چنانچه دمای لپ تاپ و گرمای تولید شده توسط آن بطور واضحی غیر‌عادی باشد ، ممکن است فن لپ تاپ آسیب دیده و نیازمند تعمیر باشد .

 

انواع مختلف فن

 

  1. فن‌هایی که بر روی کیس نصب می‌شوند : این نوع فن ها به جهت انتقال هوای خارج از کیس به داخل آن استفاده می‌شوند . اگر هوای داخل کیس بیش از اندازه گرم باشد قطعات داخلی کیس نمی توانند خنک شوند . فن هایی که بر روی کیس بسته می‌شوند ، هوای بیرون کیس را به داخل آن و هوای گرم داخل را به بیرون منتقل می کنند .
  2. فن هایی که داخل کیس بر روی قطعات خاص نصب می شوند : این نوع فن ها به همراه گرماگیر داخل کیس نصب می شوند و از هوای تازه و خنکی که وارد کیس می شود ، برای خنک کردن قطعات خاصی از کامپیوتر که گرمای زائد زیادی تولید می کنند (مانند CPU ، کارت گرافیکی ، RAM و...) استفاده می شوند . به عنوان مثال وقتی که کامپیوتر روشن باشد دمایCPU تا حدود90 درجه سلسیوس بالا می رود . پس برای عملکرد بهتر و جلوگیری از آسیب دیدن آن ، نیاز به خنک کردن مداوم سیستم است . بدین منظور ، یک فن با دور بالا به همراه گرماگیر بروی CPU نصب می گردد تا تبادل حرارتی انجام گرفته و دمای آن در محدوده ای ایمن نگه داشته شود .

تعمیر مشکل صدا دادن فن لپ تاپ

  • استفاده از فن خنک کننده مجزا
  • تمیز کردن فن لپ تاپ و گردگیری اصولی آن
  • متوقف کردن پردازش ها و بستن برنامه های غیر ضروری
  • استفاده از از نرم افزار های کنترل سرعت فن مانند speed fan
  • استفاده از خمیر سیلیکون در زمان اجرای بازی های کامپیوتری و یا نرم افزار های رندرینگ و گرافیکی
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد