درایو نوری اکسترنال ؛ یک راه حل هوشمندانه

درایو نوری اکسترنال ؛ یک راه حل هوشمندانه
لپ تاپ های امروزی ، غالبا دارای درایو نوری داخلی نیستند و با وجود سرویس های آنلاین پخش فیلم و موسیقی ، شاید اصلا به آن نیاز نداشته باشید ؛ اما اگر خاطرات گذشته را روی حافظه نوری ذخیره کرده باشید ، برای مرور آنها نیاز به درایو نوری اکسترنال خواهید داشت .

از آخرین باری که CD یا DVD بازی یا ویدئوهای شخصی خود را مرور کرده اید ، چه مقدار زمان می گذرد ؟! شاید امروزه به میزان گذشته نیاز به استفاده از حافظه های نوری نداشته باشید ، اما به هر حال ، برخی اطلاعات مانند بازی ها ، آلبوم های موسیقی اورجینال و فیلم ها روی CD / DVD ذخیره شده اند . جالب است بدانید که بسیاری از این اطلاعات نسخه دیجیتالی ندارند . حتی ممکن است در این میان ، پروژه های قدیمی خود و اطلاعات شخصی چند دهه گذشته را نیز روی این نوع از حافظه ذخیره کرده باشید . اگر کامپیوتر فعلی شما ، از درایو نوری داخلی بهره مند است ، نیاز به نگرانی نیست ، اما اگر از کیس های اولترااسلیم یا اولترابوک های نسل جدید استفاده می نمایید ، باید به فکر خرید درایو نوری اکسترنال باشید .

  

چه اتفاقی برای درایو نوری داخلی افتاد ؟چه اتفاقی برای درایو نوری داخلی افتاد ؟

  
تقریبا تمام کامپیوترهای جدید ، بدون درایو نوری ارائه می شوند . این موضوع ، به خصوص در لپ تاپ های نسل جدید شایع است . این تصمیم بر اساس مهندسی دقیق و محاسبات جدید در رابطه با فضای داخلی لپ تاپ ها و کیس های فوق العاده کوچک اتخاذ شد تا کاربران به دستگاهی با قابلیت جابه جایی بالاتر دسترسی داشته باشند . از طرف دیگر ، سرویس های آنلاین مختلفی تولید شده اند که قادر به ارائه محتوای دیجیتالی در بستر اینترنت هستند و افراد به راحتی آنها را دانلود کرده یا به صورت آنلاین استفاده می نمایند ؛ به همین دلیل ، امروزه کمتر کسی ، نیاز به استفاده از CD یا DVD پیدا می کند . حال سوال این است که چگونه بدون درایو نوری داخلی ، به اطلاعات روی CD یا DVD دسترسی یابید ؟ با خرید یک درایو نوری اکسترنال !

  

انواع درایو نوری اکسترنال

 
درایو های نوری اکسترنال ، دستگاه هایی اقتصادی هستند که روش کار با آنها بسیار ساده است . کافیست سیم رابط USB آنها را به لپ تاپ خود متصل کرده و پس از اندکی صبر برای نصب درایور ، قادر خواهید بود ، بسته به نوع درایو نوری ، به خواندن / نوشتن اطلاعات از / بر روی حافظه های نوری CD یا DVD بپردازید . در ادامه به معرفی اجمالی هر یک از انواع درایوهای نوری خواهیم پرداخت .

 

انواع درایو نوری اکسترنال

1- درایو نوری CD-R / CD-RW :

این نوع درایو ، قادر به ذخیره سازی / خواندن داده ها از / بر روی CD با ظرفیت 700 مگابایت است .

2- درایو نوری DVD+R/DVD+RW :

این نوع درایو ، قادر به خواندن / ذخیره سازی اطلاعات روی حجم 4.7 گیگابایتی DVD می باشد .

3- DVD-RAM :

این نوع درایو نوری ، قادر به ذخیره سازی 9.4 گیگابایت اطلاعات روی DVD های دو طرفه است . البته امروزه ، این نوع درایو نوری استفاده چندانی ندارد .

4- Dual Layer (DL) DVD+R :

این نوع درایو نوری ، قادر به ذخیره سازی اطلاعات روی DVD با ظرفیت 8.5 گیگابایت است .

 
عبارت RW در نام درایو نوری ، به معنای قابلیت بازنویسی CD یا DVD اشاره دارد ؛ این بدان معناست که شما قادر خواهید بود از یک حافظه نوری CD-RW ، DVD-RW و DVD+RW چندین و چند بار برای ثبت اطلاعات استفاده نمایید . تمام درایوهایی که بالاتر معرفی شدند ، علاوه بر توانایی ثبت اطلاعات ، قادر به خواندن اطلاعات نیز می باشند . همچنین ، این رایتر های اکسترنال ، قادر به ثبت موسیقی یا تولید نسخه پشتیبان از اطلاعات نیز هستند . اما اگر از آن دسته افراد هستید که همچنان از دی وی دی پلیرها برای پخش فیلم ها استفاده می نمایید ، کافیست از درایو نوری DVD+R یا DVD-R استفاده نمایید تا فرمت فایل جدید با پخش کننده ( DVD player ) هماهنگ باشد . در خرید سی دی / دی وی دی رایترها باید به این نکته توجه نمایید که دستگاه مورد نظرتان با سیستم عامل و سخت افزار کامپیوتر شما سازگار باشد .

  

شباهت و تفاوت درایو نوری اکسترنال و اینترنال

   
از نظر ساختمان داخلی و روش عملکردی ، درایو نوری داخلی و خارجی هر دو به یک صورت عمل می کنند ؛ به طور کلی درایو نوری شامل چند بخش اصلی است ؛ یک ( سینی ) Tray که سی دی / دی وی دی درون آن قرار می گیرد ، یک موتور چرخاننده که موجب چرخش حافظه نوری در Tray می شود ، یک بازوی اپتیک که وظیفه خواندن یا نوشتن اطلاعات بر روی CD یا DVD را بر عهده دارد و بخش برد اصلی که وظیفه کنترل دور موتور چرخاننده و تنظیم بازوی اپتیک را انجام می دهد . همچنین این بخش ، وظیفه تفسیر اطلاعات دریافتی از اپتیک را نیز بر عهده دارد و داده های دریافتی را از طریق کابل واسط درایو نوری ( SATA یا USB ) به مادربرد منتقل می کند .

 

شباهت و تفاوت درایو نوری اکسترنال و اینترنال

 
مهم ترین تفاوت درایو نوری اینترنال با داخلی با درایو نوری قابل حمل یا اکسترنال از نامشان پیداست ؛ درایو نوری داخلی ، به صورت مستقل ، قابلیت جا به جایی نداشته و صرفا با جا به جایی لپ تاپ یا کیس ، می توان از امکانات آن استفاده نمود ؛ اما درایو نوری اکسترنال ، دقیقا همان همراه سبک وزنی است که امکانات اولترابوک شما را تکمیل می کند .
تفاوت بعدی این دو نوع درایو نوری ، به منبع تامین انرژی آنان بازمی گردد . درایو نوری اینترنال ، با استفاده از یک کابل SATA و اتصال مستقیم به مادربرد ، قادر به تامین انرژی لازم برای اجرای فعالیت هاست ، اما تامین انرژی درایو نوری اکسترنال به صورتی دیگر است . بسیاری از مدل ها ، از یک پورت USB هم برای تامین انرژی و هم برای انتقال اطلاعات استفاده می کنند ، اما در برخی مدل ها ، علاوه بر پورت USB ، از پورتی جدا برای تامین انرژی استفاده می گردد .
نکته بعدی که باید در نظر داشته باشید ، این است که به طور کلی خواندن / نوشتن اطلاعات از / روی حافظه نوری CD / DVD ، سرعت پایین تری نسبت به حافظه های الکترونیکی و مغناطیسی دارد ؛ بنابراین ، در درایو نوری اکسترنال که از کابلی با پهنای باند پایین تر از کابل SATA ، برای ارتباط با مادربرد استفاده می شود ، سرعت مرور اطلاعات یا نوشتن آن ، اندکی پایین تر از درایو نوری داخلی خواهد بود ؛ اما از آنجایی که در این مورد خاص ، دسترسی به اطلاعات مهم تر از سرعت دسترسی است ، خرید دی وی دی / سی دی رایتر اکسترنال ، کاملا به صرفه است .
در نهایت ، چه یک کلکسیونر بازی های کامپیوتری کلاسیک باشید یا صرفا باید اطلاعات خانوادگی و تصاویر قدیمی را به لپ تاپ جدید مادرتان منتقل کنید ، بهتر است یک درایو نوری اکسترنال خریداری نمایید و با استفاده از روش های جدید ، آنها را ذخیره نمایید ؛ پیش از اینکه این اطلاعات را برای همیشه از دست بدهید .

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد