آشنایی با علائم خرابی کابل فلت ال سی دی

آشنایی با علائم خرابی کابل فلت ال سی دی
فلت تصویر به اسامی دیگری همچون فلت ال سی دی لپ تاپ، کابل فلت ال سی دی و کابل فلت لپ تاپ مشهور است و وظیفه اصلی این کابل، انتقال تصویر و دیتا از مادربورد به LCD و LED لپ تاپ است که در خیلی از لپ تاپ ها مسیر حرکت فلت از داخل یا کنار لولای آن می باشد .

به دلیل اینکه لولای لپ تاپ به صورت مکرر خم می شود امکان دارد که به فلت تصویر آسیب برساند و در واقع این بخش یک بخش کاملاً حساس و آسیب پذیر به حساب می آید و به طور حتم وارد شدن و از همه بدتر شکسته شدن لولای لپ تاپ قطعاً صدمات جبران ناپذیری را بر پیکره فلت تصویر وارد خواهد کرد و در بدترین شرایط موجب پاره شدن آن می شود .
فلت تصویر در هر نوع لپ تاپی به یک اندازه است . به طور مثال در نمایشگر لپ تاپ های قدیمی این کابل 40 پین (LVDS) و در نمایشگرهای جدید (LED) این کابل می تواند 30 پین یا به اصطلاح EDP باشد که وظیفه آن انتقال اطلاعات ، دیتا و تصویر است . همین مورد باعث حساس بودن فلت تصویر شده که در برخی موارد یکی از علائم خرابی کابل فلت لپ تاپ به شمار می رود . پس سعی کنید به هنگام تعویض کابل فلت تصویر از تا شدن و یا کشیده شدن آن جلوگیری کنید .

   

   

  
نام های دیگر کابل فلت تصویر

   

این قطعه به نام های دیگری هم شهرت دارد که اکثرا نام تجاری آنها با توجه به وظایف و همچنین جایگاه طراحی آنها،  نام گذاری شده است و در این بخش به صورت تیتروار به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:
کابل فلت (Flat Cable)
فلکس (Flex)
فلکس کابل (Flex Cable)
فلکس کیبل (Cable Flex)
     
   
   

انواع مختلف فلت تصویر 

   
فلت تصویر فقط منحصر به لپ تاپ نیست بلکه در انواع دستگاه های الکترونیکی از لپ تاپ گرفته تا تلفن همراه ، تلویزیون ، تبلت ، فبلت و غیره وجود دارد که به Flex Cable هم شهرت دارد و همان طوری که در بالا هم به این موضوع اشاره کردیم این قطعه از یک مدار نازک ، انعطاف پذیر و بسیار ضعیف تشکیل شده و در گوشی های تلفن همراه می تواند به عنوان یک رابط بین اجزاء آن باشد .
در این بین انواع مختلفی از فلت وجود دارد که هر کدام از آنها هم وظیفه خاصی را بر عهده دارند . از جمله این فلت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
   
   
فلت پاور
فلت ولوم
فلت قلم
فلت آنتن
فلت وای فای
فلت بازر
فلت سنسور 3D
فلت وسط
فلت هوم
فلت تاچ
فلت شارژ
فلت دوربین جلو
فلت دوربین عقب
فلت اثر انگشت
فلت ال سی دی لپ تاپ
فلت برد ال سی دی
فلت میکروفون 
فلت هندزفری 
   

   

فلت تصویر یا فلت ال سی دی و انواع آن

   
قطعه ای در صفحه نمایش گوشی های تلفن همراه یا تبلت ها وجود دارد که به وسیله آن تصاویر به نمایش در می آید که به آن فلت ال سی دی ، فلت ال ای دی و یا فلت تصویر گفته می شود و در واقع می توان اینگونه گفت که فلت هایی که مربوط به انتقال تصویر هستند و در موبایل ها و تبلت ها وجود دارند به 2 دسته تقسیم بندی می شوند :
  
فلت ال سی دی : به فلت هایی گفته می شود که به برد اصلی لپ تاپ ، تلویزیون و یا تلفن همراه وصل هستند و وظیفه آنها انتقال تصویر و دیتا به کاربر است .
فلت تاچ : این نوع فلت تصویر به برد اصلی تبلت ، فبلت و گوشی تلفن وصل است و امکان لمس و تاچ صفحه نمایش را برای کاربر فراهم می کند
 
مکان قرارگیری فلت ال سی دی و همچنین فلت تاچ در اکثر موبایل ها و تبلت ها در بالای LCD و در برخی دیگر از موبایل ها هم در پایین LCD است که این مورد هم بسته به نوع و مدل گوشی تلفن همراه و یا تبلت می تواند متغیر باشد .
   

عواملی که باعث آسیب رساندن به فلت تصویر و یا فلت تاچ می شوند

  

در بالا به این موضوع اشاره کردیم که فلت تصویر از مدارهایی بسیار ظریف ، نازک و در عین حال آسیب پذیر تشکیل شده که این امکان وجود دارد که توسط شخصی که با تلفن همراه و یا لپ تاپ کار می کند و یا شخصی که در حال تعمیر آن است ، آسیب ببیند.
از جمله آسیب هایی که کاربر و یا شخص معمولی می تواند به فلت تصویر وارد کند شامل آب خوردگی ، ضربه ، وارد شدن گرما و یا سرمای بیش از حد و ... است و از جمله آسیب هایی که تعمیرکاران می توانند به این فلت ها وارد کنند بیشتر به هنگام تعمیر است که امکان دارد به اشتباه باعث پارگی فلت تصویر شود که در نهایت به محل اتصال فلت به ال ای دی و یا ال سی دی آسیب وارد می کند .

  

بنر فروش کابل فلت لپ تاپ

   
علائم خرابی کابل فلت لپ تاپ و یا تلفن همراه

   
نشانه های زیادی را می توان برای خرابی کابل فلت تصویر لپ تاپ و یا تلفن همراه بیان کرد اما در این بخش به سه مورد از مهم ترین آنها اشاره ای کوتاه خواهیم کرد :

   

  1. پرش و از بین رفتن تصویر
  2. مواقعی که تاچ به خوبی عمل نمی کند
  3. مواقعی که با فشار دادن بالای LCD پرش تصویر از بین می رود
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد