هر آنچه در مورد ارتقای رم لپ تاپ بایستی بدانید

هر آنچه در مورد ارتقای رم لپ تاپ بایستی بدانید

 

با افزایش قیمت روز افزون ارز و نوسانات بازار، متاسفانه امکان خرید یک لپ تاپ جدید با مشخصات سخت افزاری بهتر و قابل قبول همچون گذشته نبوده و در این شرایط در صورتی که شما دارای لپ تاپی باشید که توانایی اجرای صحیح و سریع نرم افزارهای روز را نداشته باشد، در ابتدا احتمال دارد به فکر ارتقای لپ تاپ قدیمی خود بیفتید تا این که به سمت خرید لپ تاپ جدید بروید.
ما نیز قصد داریم در این مطلب از وبلاگ پارت لپ به سراغ رم لپ تاپ رفته و شرایط قابل ارتقا بودن این قطعه لپ تاپ را بیان کنیم؛ چنانچه شما نیز در ذهن خود سوالاتی از جمله:
آیا رم لپ تاپ من قابل ارتقا است؟
رم لپ تاپ من تا چند گیگابایت قابل ارتقا است؟
 و یا اینکه اصلاً ارتقای رم لپ تاپ تاثیر خاصی روی سرعت عملکرد لپ تاپ من می گذارد می گذارد یا خیر ؟
را دارید، لطفاً در این مطلب با ما همراه باشید.

تعویض رم لپ تاپ

آیا رم لپ تاپ من قابل ارتقا است؟

شایان ذکر است رم لپ تاپ یکی از متداول ترین قطعات در هنگام ارتقای یک لپ تاپ به شمار می‌آید، زیرا در اکثر مدل های لپ تاپ، دسترسی به رم به سادگی امکان پذیر بوده و شما می توانید با تعویض رم لپ تاپ کنونی خود با یک رم با ظرفیت و سرعت بالاتر، ارتقا را به سادگی و حتی در بسیاری از موارد بدون نیاز به مراجعه به مراکز تخصصی و تعمیرگاهی انجام دهید.
شاید در برخی از مدل ها بتوان تعویض و ارتقاء رم لپ تاپ را به‌سادگی تعویض باتری لپ تاپ توصیف کرد، زیرا شما می‌توانید تنها با باز کردن بخشی از قاب کف لپ تاپ به اسلات های حافظه رم لپ تاپ دسترسی یافته و رم جدید را جایگزین رم قبلی کنید.
علاوه بر این در برخی از مدل های لپ تاپ، سازنده یک یا چند اسلات خالی (محل قرارگیری رم لپ تاپ) را نیز در مادربرد لپ تاپ در نظر گرفته است تا خریدار بتواند در آینده با خرید رم لپ تاپ جدید آن را در اسلات های خالی مادربرد لپ تاپ جایگذاری نموده و عملیاتی ارتقای لپ تاپ را سریع تر و البته مقرون به صرفه تر انجام دهد.
ر این حالت رم لپ تاپ تازه خریداری شده به رم لپ تاپ قدیمی شما اضافه شده و مجموعه حافظه رم در دسترس سیستم عامل، به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
بنابراین می توانیم به در جواب سوال بالا به صورت خلاصه این گونه ذکر کنیم که در اکثر مدل ها امکان ارتقا رم لپ تاپ وجود داشته و این عملیات، بر خلاف ارتقاء سایر قطعات لپ تاپ فرایندی ساده بوده و کاربران خود نیز می توانند اقدام به ارتقای رم لپ تاپ نمایند.

ارتقا رم لپ تاپ

رم لپ تاپ من تا چند گیگابایت قابلیت ارتقا دارد؟

همان طور که در در بخش قبلی اشاره نمودیم، در اکثر مواقع شما امکان ارتقای رم لپ تاپ را دارید اما در این میان یک استثنا وجود دارد و آن برمی گردد به حداکثر حافظه رم قابل پشتیبانی توسط مادربورد و پردازنده لپ تاپ شما!
در واقع چنانچه لپ تاپ خریداری شده به عنوان مثال دارای ۱۶ گیگابایت حافظه رم باشد و مادربرد، پردازنده و کارت گرافیک شما از مقادیر رم بیش از ۱۶ گیگابایت پشتیبانی نکنند، در این حالت عملاً  ارتقای رم لپ تاپ فرآیندی بیهوده و بی ثمر خواهد بود؛ زیرا با ارتقای رم لپ تاپ به مقادیر بالاتر باز هم سیستم عامل تنها از همان ۱۶ گیگابایت اولیه استفاده کند.
اما به جهت پیدا کردن حداکثر حافظه رم قابل پشتیبانی توسط لپ تاپ خود کافیست مدل آن را در وب سایت شرکت سازنده جستجو کرده و با مراجعه به بخش مشخصات فنی از میزان حداقل و حداکثر میزان حافظه رم قابل پشتیبانی توسط دستگاه خود اطلاع یابید.
در این زمینه توصیه اکید داریم که پیش از خرید رم لپ تاپ جدید، از مقدار حداکثر حافظه رم قابل پشتیبانی توسط دستگاه خود اطمینان یابید و سپس اقدام به سفارش و خرید حافظه رم جدید کنید.

افزایش و آپگرید رم لپ تاپ

آیا ارتقای حافظه رم لپ تاپ باعث افزایش سرعت آن خواهد شد؟

بدون شک یکی از موثرترین عوامل در سرعت عملکرد سیستم عامل، حافظه رم در دسترس آن به شمار می آید.
اما در این میان نباید نگاهی تک بعدی به به موضوع داشت و از نقش مهم و تاثیر گذار سایر قطعات لپ تاپ از جمله سی پی یو لپ تاپ، کارت گرافیک لپ تاپ، حضور یا عدم حضور هارد SSD در لپ تاپ و حتی مادربرد لپ تاپ چشم پوشی کرد.
در واقع با وجود تاثیر بسیار بالای رم لپ تاپ بر سرعت عملکرد، آن اما شما با افزایش و ارتقای رم لپ تاپ نباید انتظار معجزه زیادی را از این تغییر داشته باشید؛ زیرا در برخی از مواقع به دلیل محدودیت های موجود در پردازنده لپ تاپ و سایر قطعات کلیدی، در عمل افزایش حافظه رم لپ تاپ، تاثیر بسزایی در عملکرد سیستم عامل نمی گذارد و به اصطلاح سایر قطعات لپ تاپ به ویژه پردازنده لپ تاپ، تبدیل به گلوگاه یا به اصطلاح باتل نک (Bottleneck) سیستم عامل شده و از افزایش سرعت عملکرد آن از یک حدی به بالاتر جلوگیری می کند.

حال پس از مطالعه این توضیحات چنانچه قصد خرید رم لپ تاپ را دارید، کافیست با مراجعه به بخش رم لپ تاپ در فروشگاه اینترنتی پارت لپ، مدل های مختلف را جستجو کرده و اقدام به ثبت سفارش رم لپ تاپ مورد نظر خود نمایید.
شایان ذکر است در هنگام خرید رم لپ تاپ بایستی در کنار توجه ویژه به میزان حافظه آن که معمولا در مقادیر 2، 4، 8 و 16 گیگابایت وجود دارند، بایستی به نوع حافظه آن که از نوع DDR2، DDR3 و یا DDR4 هستند، توجه داشته باشید.
این مورد نیز تاثیر بسزایی در عملکرد و سرعت پاسخگویی رم لپ تاپ دارد، البته در مورد استانداردهای DDR2، DDR3 و یا DDR4 بایستی پیش از خرید، از پشتیبانی مادربرد لپ تاپ خود از این قسم رم ها اطمینان کامل یابید.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد