انواع صفحه نمایش لپ تاپ

انواع صفحه نمایش لپ تاپ
صفحه نمایش در تلویزیون و لپ تاپ ها یکی از اصلی ترین اجزاء به شمار می رود و در واقع برای دیدن تصاویر به آنها نیازی مُبرم داریم. یکی از وظایف اصلی آنها این است که ولتاژ و جریان الکتریکی را به تصویر تبدیل و از آن طرف هم امکان دیدن تصاویر را به کاربر می دهند.

صفحه نمایش چیست؟

در لپ تاپ ها و کامپیوترهای شخصی، صفحه نمایش به سطحی گفته می شود که اطلاعات بصری در آن ارائه و در اختیار کاربر قرار داده می شود که معمولاً جنسی از شیشه دارد. اندازه این نوع صفحه ها از یک گوشه به گوشه مقابل و به صورت مورب اندازه گیری می شود. به طور مثال اندازه یک صفحه نمایش معمولی به ترتیب 12، 14، 17، 19 و 21 اینچ است.

به هنگام خرید لپ تاپ یکی از مهم ترین و اصلی ترین مولفه هایی که باید به آن توجه داشته باشید، صفحه نمایش است. اشخاصی که کارهای نه چندان سنگین و در سطح بالا انجام نمی دهند قطعاً متوجه تفاوت بین پردازنده هایی مانند Core i5 و Core i7 در لپ تاپ ها نمی شوند اما اشخاصی که به مراتب فعالیت های سنگین تری با لپ تاپ انجام می دهند به خوبی این موضوع را درک کرده اند که یک صفحه نمایش تا چه اندازه می تواند روی کیفیت کاری آنها اثرگذار باشد. پس فرقی نمی کند که چه نوع لپ تاپی خریداری کنید اما باید سعی کنید که بهترین صفحه نمایش را انتخاب کنید.

صفحه نمایش LCD

همان طوری که مشخص هست این کلمه مخفف شده کلمات Liquid Crystal Display است و در حقیقت صفحات ال سی دی به وسیله لامپ های فلورسنت و تکنولوژی کریستال مایع کار می کنند. اگر بخواهیم در مورد روند کاری صفحه نمایش ال سی دی صحبت کنیم باید عنوان کنیم که صفحاتی که در مقابل و جلو صفحه LCD قرار دارد دارای کریستال مایع است که در پشت آن هم لامپ های نئون تعبیه شده است.

از آن طرف کریستال مایع با نوری که از لامپ های فلورسنت دریافت می کند این توانایی را دارد که صفحه نمایش را روشن و تصویر را نمایش و به کاربر نشان دهد. موردی که می توان به آن اشاره کرد این است که بسته به اینکه نوری که از لامپ ها متصاعد می شود با چه زاویه ای به کریستال مایع بتابد، می توان تصویر را تیره تر، روشن تر و یا حتی به صورت کامل تاریک و یا روشن کرد.

صفحه نمایش LED

کلمه LED هم مخفف شده کلمات Light Emitting Diodes است که روند کاری که در بالا برای ال سی دی توضیح دادیم برای ال ای دی هم یکسان می باشد اما یک تفاوت کوچک در این روند وجود دارد و این است که در صفحه نمایش LED به جای اینکه از لامپ های فلورسنت استفاده شود از ال ای دی استفاده شده که بعضاً هم کیفیت بهتر، قیمت بیشتر و طول عمر بیشتری به نسبت LCD ها دارد و این مورد حتی در ال سی دی لپ تاپ هم به همین شکل است.

تفاوت های ال سی دی و ال ای دی

تفاوت های ظاهری بین صفحه نمایش LCD و LED

شاید تفاوت های زیادی را بتوان برای این دو صفحه نمایش بیان کرد اما در این بخش به 4 تفاوت عمده و اصلی اشاره هایی کوتاه خواهیم کرد:

  •  ال سی دی ها در کل به نسبت ال ای دی ها ضخیم تر هستند و تنها دلیل آن وجود لامپ های فلورسنت در داخل آن است و LEDها هم به نسبت LCDها قطر کمتری دارند
  • یک سوکت در پشت ال ای دی و ال سی دی ها وجود دارد که به سوکت فلت مشهور هستند و برای اتصال فلت مورد استفاده قرار می گیرند و در این دو صفحه نمایش این دو با یکدیگر متفاوت هستند. به طور مثال سوکت LCD در قسمت بالای آن قرار گرفته و یک مقدار عریض تر است و از پین هایی پهن تر تشکیل شده است. اما سوکت LED ها در قسمت پایین صفحه نمایش قرار گرفته و به نسبت سوکت ال سی دی ظریف تر است
  • یک نکته مهم اینکه، LCDها برای اینکه لامپ های خودشان را روشن کنند نیاز به ولتاژ زیادی دارند که به این ولتاژ، Hi Voltage گفته می شود و این مورد ممکن است در وضع ظاهری این قطعه باعث تغییرات شود به این شکل که یک سیم به همراه یک سوکت در قسمت پایین LCD بیرون آمده و یک بُرد ولتاژ همیشه همراه ال سی دی قرار دارد که وظیفه آن این است که نور صفحه نمایش را به وسیله این ولتاژ تأمین کند. در مقایسه با ال سی دی، ال ای دی ها فقط از یک بُرد کوچک استفاده می کنند که آن هم در پایین صفحه نمایش قرار دارد.
  • تفاوت دیگری که می توان بیان کرد در فلت ها است و فلتی که در LED مورد استفاده قرار می گیرد از یک سری پین های منسجم تر و ریزتر استفاده می کند

نکاتی مهم در رابطه با مراقبت از صفحه نمایش

نکاتی که در ادامه این مقاله بیان می شود در مورد استفاده صحیح و مراقبت از صفحه نمایش است که به صورت اجمالی در این مورد صحبت خواهیم کرد.

  • نکته اول: هیچ فرقی بین صفحه نمایش ال ای دی و یا ال سی دی وجود ندارد و حتماً به این موضوع توجه داشته باشید که روی صفحه به هیچ عنوان فشار وارد نکنید چرا که این امکان وجود دارد که مایع در زیر صفحه پخش شود و در نهایت تصویری که به شما ارائه می شود یک تصویر دارای رنگ پریدگی و یا دارای رنگی نامناسب باشد و حتی امکان دارد که یک بخش خاص و یا تمام تصویر برای کاربر قابل رویت و مشاهده نباشد
  • نکته دوم: حتماً حتماً مراقب این باشید که هرگز شیء نوک تیز مانند چاقو، چنگال و یا هر چیز نوک تیز دیگری روی صفحه نمایش کشیده نشود چرا که با این کار امکان دارد به شیشه ای که روی صفحه قرار دارد آسیب وارد شده و هم یک شکل ظاهری نامناسب را به صفحه بدهد و هم دیدن تصویر را برای کاربر سخت و دشوار کند
  • نکته سوم: صفحه نمایش LED و LCD در مقابل ضربه خیلی حساس و شکننده هستند و ممکن است با وارد شدن کوچک ترین ضربه به آن شیشه ای که روی صفحه قرار دارد، شکسته شده و یا اینکه کریستال مایعی که در زیر ال ای دی یا ال سی دی قرار دارد، پخش شود و دیگر قابل استفاده نباشد
  • این مواردی که بیان شد تنها بخشی از نکاتی است که بایستی به هنگام استفاده از صفحه نمایش ال ای دی ها و ال سی دی ها مد نظر داشته باشید چرا که هر دو اینها از ظرافت خاصی برخوردارند و به طبع به مراقبت بیشتری هم نیازمند هستند.

  • با رعایت این نکات صفحه نمایش لپ تاپ شما مدت زمان بیشتری عملکرد مطلوبی خواهد داشت. علاوه بر این موضوعات اما گاهی پیش می آید که طول عمر صفحه نمایش لپ تاپ شما به پایان میرسد که در این صورت می توانید با تهیه صفحه نمایش سازگار با لپ تاپ خود این مشکل را برطرف کنید. پارت لپ، فروشگاه تخصصی لوازم و قطعات لپ تاپ، با ارائه ی گوناگونی بسیار زیادی از صفحه نمایش مدل های مختلف لپ تاپ یکی از مراجع مهم کاربران هنگام رویارویی با این مشکل می باشد. پارت لپ با ضمانت کیفیت صفحه نمایش هایی که در فروشگاه خود موجود دارد، اعتماد مخاطب خود را جلب میکند.
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد