اینورتر ال سی دی چیست و نحوه عملکرد آن

اینورتر ال سی دی چیست و نحوه عملکرد آن
اینورتر یک صفحه به اندازه قلم است که معمولاً در پایین صفحه LCD قرار می گیرد ، یا در همان حالت با صفحه LCD یا در بالای صفحه کلید. اینورتر این امکان را می دهد تا صفحه نمایش لپ تاپ با تأمین برق، نور پس زمینه صفحه نمایش روشن شود.

پارت لپ، مرجع تخصصی لوازم و قطعات لپ تاپ، در این مقاله به معرفی قطعه‌ای به نام اینورتر ال سی دی لپ تاپ می‌پردازد. برق ال سی دی لپ تاپ شما چگونه تامین میشود؟ تا به حال اسم اینورتر به گوشتان خورده است؟ با ما همراه باشید تا بیشتر با اینورتر و کاربرد مهم این قطعه آشنا شوید.

اصول کار اینورتر

اینورتر یکی از بردهای الکترونیکی مهم است و کاربردهای متفاوتی دارد و در دستگاه‌های الکترونیکی مختلف و گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اینورتر ولتاژ DC را به ولتاژ AC تبدیل می‌کند.

مبنا و اصول کار اینورتر

مدارهای اساسی در برد الکترونیکی شامل یک اسیلاتور، مدار کنترل، مدار درایو برای دستگاه‌های قدرت، دستگاه‌های سوئیچینگ و ترانسفورماتور هستند.

تبدیل دی سی به ولتاژ متناوب با تبدیل انرژی ذخیره شده در منبع DC مانند باتری یا از یک خروجی یکسو کننده، به ولتاژ متناوب بدست می‌آید. این کار با استفاده از دستگاه های سوئیچینگ که به طور مداوم روشن و خاموش می‌شوند، انجام می‌شود و سپس با استفاده از ترانسفورماتور مسافت پیموده می‌شود. اگرچه برخی تنظیمات وجود دارد که از ترانسفورماتور استفاده نمی‌کند، اما از این موارد به طور گسترده استفاده نمی‌شود.

ولتاژ ورودی DC در قسمت اصلی ترانسفورماتور توسط دستگاه‌های برق مانند MOSFET یا ترانزیستورهای برق و برای منبع تغذیه پالس‌ها روشن و خاموش می‌شود. ولتاژ متغیر در ابتدا باعث ایجاد ولتاژ متناوب در سیم پیچ ثانویه می‌شود. ترانسفورماتور همچنین به عنوان تقویت کننده عمل می‌کند که ولتاژ خروجی را با نسبت تعیین شده با نسبت چرخش افزایش می‌دهد. در بیشتر موارد، ولتاژ خروجی از 12 ولت استاندارد عرضه شده توسط باتری‌ها به 120 ولت یا 240 ولت AC افزایش می‌یابد.

سه مرحله خروجی اینورتر که معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرد عبارت از کشش با مرکز شیر ترانسفورماتور، فشار نیم پل کششی و یا پل کامل کششی هستند.

اهمیت استفاده از اینورتر و کاربرد آن

اینورتر یک وسیله الکترونیکی است که قادر است یک ولتاژ DC  را به یک جریان متناوب AC با ولتاژ و فرکانس معین تبدیل کند. به عنوان مثال ، اگر ما مجبور به تهیه یك لوازم خانگی شویم كه با جریان متناوب 230 ولت (فرکانس 50 هرتز) کار می‌كند اما توان AC در دسترس نباشد، ما هنوز می‌توانیم با استفاده از اینورتر مانند 12 ولت DC آن را برق دهیم. بنابراین استفاده از آن برای تغذیه توسط DC، دستگاه‌های الکتریکی که به صورت AC کار می‌کنند، ضروری است. اینورترها در سیستم‌های فتوولتائیک مستقل برای تغذیه وسایل برقی خانه‌های ایزوله شده، کلبه‌های کوهستانی، ون‌های کمپر و قایق‌ها استفاده می‌شوند و همچنین در سیستم‌های فتوولتائیک متصل به شبکه استفاده می‌شوند تا جریان تولید شده توسط گیاه را مستقیما وارد شبکه برق کنند.

 اهمیت استفاده از اینورتر

اینورترها همچنین در بسیاری از کاربردهای دیگر، از UPS گرفته تا کنترل سرعت موتورهای برقی، از تعویض منبع تغذیه تا روشنایی، استفاده می‌شود. اصطلاح اینورتر همچنین به گروه “یکسو کننده-اینورتر” اطلاق می‌شود که از جریان متناوب استفاده می‌کند و برای تغییر ولتاژ و فرکانس جریان متناوب خروجی در عملکرد ولتاژ ورودی استفاده می‌شود. معروف ترین اینورترها که برای تامین برق AC مورد استفاده قرار می‌گیرند، سه نوع هستند: اینورتر موج مربعی (مناسب برای بارهای الکتریکی کاملا مقاومتی)، اینورتر موج سینوسی اصلاح شده (مناسب برای بارهای الکتریکی مقاومتی و خازنی، با بارهای القایی می‌تواند باعث ایجاد نویز شود) و اینورترهای موج خالص سینوسی (مناسب برای انواع بارهای الکتریکی، تا موج سینوسی لازم و مناسب را برای شبکه برق خانگی تولید کنند).

اینورتر ال سی دی لپ تاپ چیست؟

برای مرئی شدن تصویر در مانیتورهای LCD  نیاز به نور پس زمینه یا BACKLIGHT می باشد. دو روش برای تامین نور پس زمینه به کار گرفته شده است. در مانیتورهای قدیمی از لامپ فلورسنت استفاده می شد. این نوع لامپ که از نظر ساختار شبیه لامپ مهتابی می باشد دارای معایبی است از جمله مصرف انرژی زیاد، آسیب پذیری و شکنندگی در اثر ضربه ، تولید حرارت و عمر مفید به طوری که به مرور زمان نور آن کم شده و تغییر رنگ می دهد و پس از مدتی به پایان عمر کاری می رسد. برای رفع این معایب سازندگان از لامپ های LED برای تامین نور پس زمینه استفاده کردند.

نور زمینه (BACKLIGHT) در LCD ها توسط عوامل زیر ایجاد می شود:

  • MAINBOARD: ولتاژ تغذیه و فرمان های لازم جهت ایجاد نور پس زمینه توسط MAINBOARD ایجاد می شود. فرمان های ارسالی شامل دو فرمان می شود. یکی فرمان قطع و وصل BACKLIGHT و دوم فرمان دیمر (کنترل شدت روشنایی). در صورتی که عوامل ایجاد این ولتاژ و فرامین آسیب ببینند نور پس زمینه مانیتور قطع می شود و تصویر به سختی دیده می شود.
  • SCREEN FLAT CABLE: کابل تصویر که انتقال سیگنال های تصویر و ولتاژهای تغذیه و کنترل INVERTER را از روی MAINBOARD به عهده دارد. این کابل از میان لولاهای درب لپ تاپ می گذرد و ممکن است در اثر بازو بسته شدن مکرر درب لپ تاپ و به مرور زمان برخی از رشته های آن قطع شود که باعث بروز اشکال در تصویر ویا نور پس زمینه می شود.
  • (SCREEN INVERTER (HIGH VOLTAGE: برد کوچکی است که معمولا در زیر LCD قرار می گیرد و از یک سو به کابل تصویر و از سوی دیگر به لامپ فلورسنت متصل می شود و فرمان ها و ولتاژ تولید نور را از روی MAINBOARD گرفته و با تبدیل ولتاژ DC به ولتاژ AC ولتاژ بالا (HIGH VOLTAGE) لامپ فلورسنت را تغذیه می کند. ولتاژ خروجی این برد بسیار بالا است و رعایت ایمنی برای جلوگیری از خطر شوک الکتریکی الزامی است. بنا به وظایف مهم فوق، چنانچه این برد آسیب ببیند، نور پس زمینه قطع می شود و تصویر یا دیده نمی شود و یا به سختی پیداست.
  • (CCFL (COLD CATHODE FLOURECENT LAMP یا فلورسنت: اصلی ترین قسمت تامین کننده BACKLIGHT می باشد که معمولا در لبه پایین LCD قرار گرفته و نور پس زمینه آن را ایجاد می کند. در برخی از LCD ها دو لامپ فلورسنت وجود دارد که باعث درخشندگی بیشتر (کیفیت بالاتر) تصویر می شود. در صورت خرابی فلورسنت BACKLIGHT قطع می شود که در این صورت باید ماژول LCD عوض شود. در مانیتورهای LED BACKLIGHT برد (INVERTER (HIGH VOLTAGE و لامپ فلورسنت وجود ندارد. بنابراین، خرابی BACKLIGHT، بیشتر به MAINBOARD و یا کابل تصویر مربوط می شود. با توجه به مطالب فوق می توان نتیجه گرفت که قطع BACKLIGHT در LCD ها در اثر یکی از این چهار عامل  ایجاد می شود. برای تشخیص عیب نیاز به ابزار و دانش فنی است و خطر شوک ولتاژ بالا وجود دارد. بنابراین در صورت وجود چنین ایرادی پیشنهاد می شود به تعمیر گاه معتبر مراجعه گردد.

خرابی اینورتر ال سی دی لپ تاپ

مشکلات برد اینورتر ال سی دی لپ تاپ خیلی شبیه به مشکل BACKLIGHT هست. مثلا اگر یکی از آنها مشکل پیدا کنند تصویر نمایشگر کدر و کم نوری خواهد شد. اگر مشکل از اینورتر ال سی دی و یا همان های ولتاژ باشد، می توانید با چک کردن آن از سالم بودن برد هایولتاژ مطمئن شوید بدین صورت که یک بک لایت سالم به اینورتر وصل کنید و ببینید که روشن می شود یا نه.

 علائم خرابی اینورتر ال سی دی لپ تاپ

برد های اینورتر ال سی دی در دو طرف خودشان کانکتور دارند و معمولا داخل پنل مانیتور و در زیر LCD قرار دارد. سمت چپ به کابل LCD که از مادر برد می آید و سمت راست به ورودی بک لایت که در LCD قرار گرفته وصل می شود. برای اینکه بفهمیم که ولتاژ ورودی از مادربرد به اینورتر ال سی دی می رسد، می توانیم از یک مولتی متر استفاده کنیم. به این صورت پراپ مثبت را می زنیم و به پایه ی اول کانکتورهای ولتاژ و پراپ منفی را هم در جای پیچ (گراند) می کنیم.

 جهت مشاهده قیمت و سفارش اینورتر ال سی دی لپ تاپ خود میتوانید از پارت لپ کمک بگیرید. یا در دسته بندی بردهای داخلی لپ تاپ اینورتر مورد نظر خود را بیابید و یا با تیم فروش تماس بگیرید. 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد