همه چیز درباره‌ی هیت سینک لپ تاپ

همه چیز درباره‌ی هیت سینک لپ تاپ
هیت سینک لپ تاپ (HeatSink) به فن لپ تاپ یا فن خنک کننده لپ تاپ هم شهرت دارد و یک مبدل حرارتی به شمار می رود. این دستگاه توانایی این را دارد که حرارت تولید شده در تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی را با پراکنده کردن آن، به بیرون منتقل و کنترل کند.

هیت سینک لپ تاپ (HeatSink) به فن لپ تاپ یا فن خنک کننده لپ تاپ هم شهرت دارد و یک مبدل حرارتی به شمار می رود. این دستگاه توانایی این را دارد که حرارت تولید شده در تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی را با پراکنده کردن آن، به بیرون منتقل و کنترل کند. در واقع این وسیله یک قطعه فلزی است و روی یک تراشه مانند پردازنده ها و یا رم نصب می شود و حرارت تولید شده را به بیرون هدایت می کند.

هیت سینک لپ تاپ

برخی اوقات متوجه این موضوع می شوید که بعد از استفاده از لپ تاپ، سیستم به شدت داغ می کند و عملکرد و کارایی دفع آن کاهش یافته و به مانند قبل نمی تواند جوابگوی فعالیت های شما باشد. قطعاً این مورد می تواند طول عمر اجزای داخلی لپ تاپ را به شدت کاهش دهد.

گاهی مواقع احساس می کنید دمای لپ تاپ افزایش پیدا کرده و صدای غیرطبیعی از آن خارج می شود. بنابراین لازم است که فن لپ تاپ و یا هیت سینک را تمیز کنید و یا اگر نیاز به تعمیر دارد آن را تعمیر کنید تا از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری کنید.

یکی از نکاتی که می توان در مورد هیت سینک لپ تاپ بیان کرد این است که این قطعات به خودی خود قطعاتی غیرفعال به حساب می آیند و هیچگونه بخش متحرکی از خودشان ندارند اما در برخی موارد دیده می شود که روی پردازنده مرکزی، کارت گرافیکی کامپیوترهای دسکتاپی و یا روی خنک کننده لپ تاپ، یک فن نصب می شود تا بدین وسیله حرارت و گرمای تولید شده را به بیرون منتقل و یا اینکه از طریق یک سیستم مایع خنک کننده لوله ای شکل، حرارت تولید شده را به بیرون هدایت کنند.

زمانی فرآیند خنک کنندگی به حداکثر ممکن خودش خواهد رسید که خنک کننده پردازنده یا به اصطلاح همان هیت سینک لپ تاپ(HeatSink) سطح تماس بسیار خوبی با منبع حرارت داشته باشد. در واقع می توان اینگونه گفت که خنک کننده پردازنده با استفاده از یک قطعه که از یک هادی رسانا تشکیل شده، سعی می کند گرما را به سمت پره ها که سطح تماس بیشتری برای دفع حرارت دارند، هدایت کند و نکته جالب در مورد این نوع فن خنک کننده لپ تاپ این است که از لحاظ منطقی یک نوع رادیاتور به شمار می رود.

مهم ترین ویژگی هیت سینک لپ تاپ

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که می توان برای هیت سینک لپ تاپ برشمرد، دفع حرارت و گرما و در نهایت خنک کنندگی قطعه و محیط مورد نظر است. در حقیقت فن های سی پی یو اگر در کنار یک منبع مانند LED متصل شوند به راحتی می توانند حرارت و همچنین گرمای تولید شده از محیط و قطعات را دریافت و به مرور زمان آن را به بیرون هدایت کند و این به نوعی طراحی هیت سینک را می رساند که به راحتی می تواند با هوا و یا حتی آب یک تعامل و تعادل برقرار و حرارت را از منبع اصلی به بیرون هدایت کند.

تولید کننده هایی که در زمینه تولید قطعات الکترونیکی فعالیت می کنند باید این نکته را مد نظر داشته باشند که حرارت و گرما باعث تخریب قطعات الکترونیکی و سیستم می شود و در نهایت عمر سیستم را کاهش می دهد پس بهره بردن از یک هیت سینک لپ تاپ می تواند سیستم خنک کنندگی خوبی را به شما ارائه کند و این مورد یک امر حیاتی برای قطعاتی است که از خودشان حرارت تولید می کنند. در تصویر زیر فن و هیت سینک لپ تاپ را مشاهده میکنید.

جنس هیت سینک لپ تاپ

برای پاسخ به این سوال باید عنوان کرد که جنس هیت سینک لپ تاپ (HeatSink) به موارد زیادی به خصوص مقدار حرارتی که باید دفع کند و همچنین مقدار بودجه و هزینه ای که بابت ساخت آن پرداخت می شود، وابسته است. در این بین فلزات از هدایت کنندگی بسیار خوبی برای انتقال گرما و حرارت به شمار می روند و یکی از این فلزات، طلا است. اما به خاطر گران قیمت بودن این فلز به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای ساخت خنک کننده پردازنده به شمار نمی رود.

اما در حال حاضر جنس هیت سینک لپ تاپ یا از مس است و یا از آلومینیوم. آنهایی از مس ساخته می شوند از قدرت بالایی برای هدایت گرما و حرارت به بیرون برخوردار هستند و به راحتی می توانند حرارت را به سرعت به بیرون منتقل کنند. در طرف مقابل هیت سینک لپ تاپ هایی که از جنس آلومینیوم هستند از با توجه به اینکه از درجه هدایت حرارت پایین تری به نسبت جنس مسی برخوردار است به سادگی می تواند وزن و هزینه را کاهش دهد.

تجهیزاتی که همراه فن خنک کننده لپ تاپ وجود دارد شامل فن یا به اصطلاح همان سیستم خنک کننده مایع است و می تواند هوای گرم را جذب و سپس به بیرون هدایت کند تا بدین وسیله فرآیند خنک کردن راحت تر و آسان تر پیش برود.

هیت سینک لپ تاپ روی چه قطعاتی نصب می شود؟

این قطعه روی قطعات زیادی نصب می شود اما در این بخش به مهم ترین آنها اشاره ای تیتروار می کنیم که در واقع هیت سینک حرارت را از این قطعات جذب و به بیرون منتقل می کند.

  • پردازنده یا به اصطلاح Processor
  • منبع تغذیه یا به اصطلاح Power Supply
  • لیزرهایی که توان بسیار بالایی دارند
  • LED

انواع فن و هیت سینک لپ تاپ

این نوع قطعات به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

  • فعال (Active HeatSink): این نوع از هیت سینک لپ تاپ (HeatSink) به طور معمول از یک فن، دمنده و یا مواردی به این شکل برای منتقل کردن حرارت و گرما استفاده می کنند و مزیت این نوع هیت سینک های فعال این است که کارایی و عملکرد بسیار خوبی از خودشان نشان می دهند. از معایب این نوع هیت سینک ها می توان به قسمت های متحرک و همچنین قیمت زیاد آن اشاره کرد.
  • غیرفعال (Passive HeatSink): این نوع هیت سینک ها اجزاء مکانیکی ندارند و به همین دلیل انتقال حرارت در آنها از طریق فن ها و با استفاده از فرآیند همرفت یا به اصطلاح Convection انجام می گیرد. 
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد