این 4 نکته ضروری را پیش از خرید باتری لپ تاپ در نظر داشته باشید

این 4 نکته ضروری را پیش از خرید باتری لپ تاپ در نظر داشته باشید

در میان قطعات یک لپ تاپ، از جمله پردازنده (سی پی یو)، مادربرد، رم، صفحه نمایش و ...، بدون شک باتری یکی از کلیدی‌ترین قطعات لپ تاپ به شمار می آید؛ قطعه مصرفی که بعد از مدتی احتمال دارد عملکرد آن همچون گذشته نباشد، کاملا خراب شود و یا اینکه نتواند لپ تاپ شما را برای مدت طولانی روشن نگه داشته و از این روی شما مجبور خواهید بود به صورت دائمی شارژر لپ تاپ را به برق متصل کنید.


حال چنانچه قصد خرید باتری لپ تاپ را دارید، بایستی یک سری نکات را به خوبی مورد نظر قرار داده و پیش از خرید باتری لپ تاپ در مورد آن‌ها اطلاعات کافی را به دست آورید.


ما نیز امروز در وبلاگ پارت لپ قصد داریم سه مورد از مهم‌ترین نکات پیش از خرید باتری لپ تاپ را، با شما در میان گذشته تا خریدی هوشمندانه‌تری را تجربه کنید.

قیمت و خرید باتری و قطعات لپ تاپ


1- درجه کیفی باتری لپ تاپ
یکی از موارد بسیار مهم و تاثیر گذار در طول عمر باتری، میزان شارژدهی و البته قیمت باتری لپ تاپ، درجه کیفی ساخت آن است. در واقع شرکت‌های سازنده باتری لپ تاپ در بسیاری از موارد یک باتری لپ تاپ را در درجه‌های کیفی متفاوتی تولید و روانه بازار می‌کنند، از این روی در هنگام خرید باتری لپ تاپ بایستی کاملا به این درجه کیفی دقت کرده و متناسب با نیاز و بودجه خود، بالاترین درجه کیفی ممکن را خریداری کنید.
درجه کیفی باتری لپ تاپ در حالت کلی شامل سه دسته بندی زیر می‌شود:


:: باتری‌ جنیون (Genuine Battery)
باتری لپ تاپ جنیون، بالاترین درجه کیفی ممکن را در بین تمام نمونه‌های آن باتری دارا می‌باشد، در واقع این نوع باتری، همان باتری است که از ابتدا در لپ تاپ شما، توسط کمپانی سازنده قرار گرفته شده است.
باتری جنیون معمولا یا توسط خود شرکت سازنده و یا با سفارش مستقیم آن به سایر شرکت‌ها، تولید شده و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.
متاسفانه امکان تهیه و خرید باتری جنیون در بازار ایران به دلیل نبود نماینده رسمی برندها، در عمل وجود ندارد و حتی در صورت موجود بودن باتری جنیون، قیمت آن بسیار بالا و در برخی از مواقع خرید آن کاملا غیر منطقی است.


:: باتری لپ تاپ اورجینال (Orginal)
در بسیاری از موارد باتری لپ تاپ اورجینال (Orginal) از کیفیت ساخت مشابه با باتری‌ جنیون (Genuine Battery) بر خوردار بوده و بهترین گزینه در هنگام خرید باتری لپ تاپ به شمار می آید، زیرا هم کیفیت ساخت و طول عمر بالایی دارد و هم قیمت آن‌ها به گرانی باتری‌های باتری‌ جنیون نیست.
بنابراین پیشنهاد می‌کنیم، تا حد امکان و در صورت موجود بودن، باتری لپ تاپ با درجه کیفی اورجینال را خریداری نمایید.


:: باتری لپ تاپ کپی یا های کپی (High Copy)
باتری لپ تاپ های کپی، همان طور که از اسم آن مشخص است، کپی با کیفیتی از یک باتری اصلی است و قطعا دارای کیفیت، طول عمر و شارژدهی یک باتری اورجینال نیست. اما در مقابل باتری لپ تاپ های کپی قیمت بسیار مناسب تری در مقایسه با باتری‌های جنیون و باتری اورجینال داشته و از نظر اقتصادی با صرفه‌تر هستند.
شایان ذکر است باتری لپ تاپ های کپی نیز همانند باتری‌های اورجینال و جنیون در کشور چین تولید می‌شوند و از این بابت تفاوتی بین درجه‌های کیفی مختلف وجود ندارد.
اما در باتری‌های کپی دیگر خبری از سلول داخلی باتری و IC کنترلر با کیفیت ساخت کشور ژاپن و یا کره جنوبی نیست و باتری لپ تاپ به صورت کامل تولید کشور چین است.
گفتنی است اگرچه قیمت باتری لپ تاپ کپی بسیار مناسب و وسوسه بر انگیز است، اما متاسفانه خرید باتری لپ تاپ کپی تا حد زیادی به شانس و اقبال شما نیز بستگی داشته و در برخی موارد ممکن است یک باتری کپی تا چند سال برای شما عمر کند و یا در مقابل ممکن است عمر مطلوب آن در تنها در حد چند ماه پس از خرید باشد.

  

قیمت و خرید باتری و قطعات لپ تاپ

2- شماره قطعه (پارت نامبر) باتری لپ تاپ
بدون شک یکی از مهم‌ترین نکات در هنگام خرید باتری لپ تاپ، اطلاع از شماره قطعه و یا شماره سریال باتری کنونی لپ تاپ خودتان است.
این شماره قطعه یا به اصطلاح پارت نامبر باتری لپ تاپ، ترکیبی از اعداد و حروف است که با توجه به نوع باتری و شرکت سازنده آن، روی بدنه باتری حک شده است.
البته در نظر داشته باشید که عموما یک باتری یا در بیانی کلی تر یک لپ تاپ از چند پارت نامبر متفاوت نیز پشتیبانی می‌کند؛ در همین راستا چنانچه شما قصد خرید باتری لپ تاپ را از پارت لپ داشته باشید، در بخش مشخصات فنی هر باتری، پارت نامبرهای سازگار با آن باتری نیز ذکر شده است که چنانچه باتری مورد نظر شما در فهرست پارت نامبرهای سازگار یک باتری وجود داشته باشد، می توانید آن باتری را خریداری نمایید.
پارت نامبر یا شماره قطعه در برخی از باتری‌ها از جمله باتری لپ تاپ HP و باتری لپ تاپ دل عبارتی کوتاه و کمتر از 6 کاراکتری است اما در مقابل پارت نامبر باتری لپ تاپ ایسر یا باتری لپ تاپ سونی عبارت‌های طولانی‌تر داشته و در صورتی که قصد خرید باتری لپ تاپ این برندها را داشته باشید، بایستی دقت بیشتری به خرج دهید.

قیمت و خرید باتری و قطعات لپ تاپ


3- ولتاژ باتری لپ تاپ
یکی از مهم ترین مشخصات فنی در مورد یک باتری لپ تاپ، ولتاژ خروجی آن است. همان طور که می دانید ولتاژ باتری لپ تاپ بر مبنای ولت بیان می‌شود و معمولا باتری لپ تاپ ولتاژی ما بین 7 تا 15 ولت دارد.
عدد ولتاژ باتری یک لپ تاپ نیز همانند شماره قطعه آن، روی بدنه باتری ذکر می‌شود و شما می‌توانید با یک بررسی ساده از عدد دقیق ولتاژ خروجی باتری لپ تاپ با خبر شده و اقدام به خرید باتری جدید کنید.
در فروشگاه اینترنتی پارت لپ، ولتاژ خروجی هر باتری لپ تاپ، در صفحه مربوط به آن و در بخش مشخصات فنی ذکر شده است و شما می‌توانید پیش از خرید از این موضوع آگاه شوید.
در مورد ولتاژ باتری بهتر است بدانید، چنانچه ولتاژ باتری لپ تاپ شما به 11.1 ولت باشد، می‌توانید از باتری‌های با ولتاژ پایین تر به عنوان مثال 10.8 ولت استفاده کنید، اما بر عکس این موضوع امکان پذیر نبوده و نباید به هیچ عنوان از باتری استفاده کنید که ولتاژ خروجی آن مقدار بالاتری از ولتاژ مورد استفاده لپ تاپ است.

  

قیمت و خرید باتری و قطعات لپ تاپ


4- ظرفیت باتری لپ تاپ
همان طور که از اسم این مورد مشخص است، ظرفیت باتری لپ تاپ، همانند باک بنزین یک ماشین است که هر چه مقدار آن بیشتر باشد، زمان شارژدهی باتری بالاتر رفته و شما را از اتصال لپ تاپ به شارژر بی نیاز خواهد کرد.
ظرفیت باتری لپ تاپ نیز همانند ولتاژ آن، روی بدنه باتری درج می‌شود و مقدار آن بر اساس میلی آمپر ساعت یا در برخی مواقع به اختصار میلی آمپر است.
امروزه در بازار ایران، باتری های لپ تاپ با ظرفیت‌های متفاوتی از 2 هزار میلی آمپر ساعت تا 7 هزار میلی آمپر ساعت به فروش می‌رسند؛ جالب است بدانید در بسیاری از موارد شما می‌توانید یک باتری لپ تاپ با شماره قطعه مشخص را با ظرفیت‌های متفاوت خریداری کنید، این موضوع به دلیل وجود باتری‌های تولید کننده‌های متفاوت و درجه کیفی مختلف (باتری اورجینال، باتری های کپی، باتری کپی و ...) است.
به صورت کلی توصیه می‌شود تا حد امکان باتری که خریداری می‌کنید از ظرفیت بالایی برخوردار باشد تا کمتر نیاز به شارژر لپ تاپ و پریز برق پیدا کنید.

   

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد