راهنمای خرید و آشنایی با انواع و ابعاد مختلف، کیس های کامپیوتری

راهنمای خرید و آشنایی با انواع و ابعاد مختلف، کیس های کامپیوتری
کاربران حرفه ای، عموما در کنار لپ تاپ خود، یک کیس کامپیوتری قدرتمند نیز دارند. در واقع اگر میز کار تدوین گران ، برنامه نویسان ، انیماتورها و فعالان حوزه امنیت وب را دیده باشید ، متوجه یک ویژگی مشترک بین آنها خواهید شد؛ وجود کیس های کامپیوتر!


آیا می دانستید که همچون لپ تاپ ها، کیس های کامپیوتری نیز در سایزهای مختلفی ارائه می شوند؟!

  

چنانچه قصد دارید یک کیس کامپیوتری خریداری نمایید، حداقل دو عامل را باید در نظر بگیرید:
1- فضای فیزیکی در دسترس
2- سایز سخت افزار مورد نیاز جهت اجرای برنامه ها

آشنایی با انواع و ابعاد مختلف کیس های کامپیوتری 


البته کیس های کامپیوتری بزرگ تر، معمولا امکانات بیشتری را نیز ارائه می کنند. به عنوان مثال می توان به دیواره های شیشه ای، نور RGB، پشتیبانی از سیستم خنک کننده آبی، کم کردن صدای قطعات و ... اشاره کرد. همچنین ، لازم است است اشاره کنیم که هرچه کیس کامپیوتری بزرگ تر باشد، می تواند سیستم خنک کننده بهتری داشته باشد. به هر حال، فضای بازتر، قابلیت استفاده از فن های قوی تر و گردش هوای بهتر نیز، از عواملی است که در انتخاب یک کیس کامپیوتری تخصصی باید در نظر داشت.
کیس های کامپیوتری در دو سایز مرسوم دسکتاپ و تاور ارائه می شوند. کیس های دسکتاپ، نسبت به کیس های تاور کوچک ترند و علاوه بر اشغال فضای کمتر، قابلیت جا به جایی بیشتری نیز دارند. اما به طور دقیق تر، کیس های کامپیوتری تاور، در اندازه های مینی تاور، مید تاور و فول تاور ارائه می شوند و کیس های کامپیوتری دسکتاپ در سایزهای SFF و اولترااسلیم عرضه می گردند.
بهتر است بدانید که بر خلاف مادربردها، کیس های کامپیوتر، از اندازه های یکسان برخوردار نیستند؛ یعنی ممکن است، کیس کامپیوتری سایز مینی تاور محصول HP ، با کیس مینی تاور محصول Dell، از نظر ابعاد متفاوت باشد.

 
:: کیس اولترااسلیم

  

آشنایی با انواع و ابعاد مختلف کیس های کامپیوتری


کوچک ترین سایز کیس های کامپیوتری، متعلق به کیس های اولترااسلیم است. این کیس ها، معمولا ابعادی به اندازه یک دفتر مربعی شکل دارن و به همین دلیل، دارای بیشترین قابلیت جابه جایی هستند. معمولا، مادربرد مناسب این کیس ها، دارای ماژول وای فای بوده و به دلیل فضای بسیار محدود آن، کاربران قابلیت استفاده از قطعات سخت افزاری تخصصی مانند کارت گرافیک اختصاصی را نخواهند داشت. از نظر تنوع پورت، می توان کیس های اولترااسلیم را با لپ تاپ های اولترابوک مقایسه کرد.
فضای کمتر، منجر به استفاده از مادربرد کوچک تر شده و در نتیجه، تعداد پورت های کمتری را در بدنه این کیس ها مشاهده خواهید کرد .
همچنین ، ظرفیت ارتقاء رم و هارد این دست کیس ها نیز بسیار محدود خواهد بود. کیس های اولترااسلیم ، قابلیت به کارگیری در محیط های کم جا مانند صندوق فروشگاه ها، بنگاه های املاک، بانک ها و منازل را دارا هستند. این کیس ها، قابلیت نصب درایو نوری ندارند و برای استفاده از حافظه CD / DVD می توانید از درایو نوری خارجی استفاده نمایید. پاور مربوط به یک کیس اولترااسلیم ، مانند آداپتور لپ تاپ ها، سایز کوچک و قابل حملی دارد.

 
:: کیس SFF

  

آشنایی با انواع و ابعاد مختلف کیس های کامپیوتری

 

کیس های SSF در سال های گذشته طرفداران بسیاری پیدا کرده است؛ تصور کنید که با کاهش فضای اشغالی، قدرت سخت افزاری کیس کامپیوتری چندان کاهش نمی یابد، این دلیلی است که موجب مهندسی مجدد کیس های کامیپوتری تاور گشت.
چه در یک شرکت کوچک مشغول به کار باشید، چه در واحد آپارتمانی نقلی خود به صورت دورکاری با شرکت ها در حال همکاری باشید، یک کیس SFF، انتخابی مناسب برای شما خواهد بود. مادربرد مناسب این کیس های کامپیوتری، در فرم Mini-ITX است. با توجه به فضای محدود این کیس ها، اگر قصد داشته باشید از قطعات اختصاصی مانند کارت گرافیک Nvidia یا AMD استفاده نمایید، بایستی قطعات را در سایز کوچک تر خریداری نمایید. به این منظور، در هنگام خرید، به ابعاد و مادربرد متناسب با قطعه تخصصی توجه فرمایید.
از منظر ویژگی های ارتباطی، کیس های SFF، به دلیل بهره مندی از مادر برد کوچک تر از سایز اصلی، پورت های کمتری نسبت به کیس تاور دارد، اما نه به آن میزان که شما را از خرید این کیس فوق العاده پشیمان کند. معمولا تعداد پورت های USB این کیس ها، کمتر از شش عدد نیست. همچنین ، این کیس ها، معمولا دارای دو نوع خروجی تصویری هستند، بنابراین نیازی نیست نگران تنوع راه های ارتباطی کیس های SFF باشید. اگر همچنان از CD / DVD استفاده می نمایید نیز، نگران نباشید زیرا این کیس ها، قابلیت نصب درایو نوری را دارند.
فضای خالی ، درون کیس های SFF نسبت به کیس های تاور، کمتر است، اما به دلیل بدنه فوق العاده قدرتمند این کیس ها، می توانید به عنوان پایه مانیتور خود از آن استفاده نمایید. کیس های SFF، قابلیت جا به جایی بیشتری نسبت به کیس های تاور دارند، اما در مقایسه با کیس های اولترا اسلیم، شاید چندان هم قابل جا به جایی به نظر نرسند.

 
:: کیس مینی تاور

   

آشنایی با انواع و ابعاد مختلف کیس های کامپیوتری


با تمایل هرچه بیشتر کاربران به استفاده از کیس های کوچک تر، کیس های مینی تاور، جای کیس های فضاگیر را گرفتند. این میزان از تمایل کاربران به استفاده از کیس های کوچک تر، بی دلیل نیست ؛ به هر حال، علاوه بر دلایل مربوط به صرفه جویی در فضا، دلایل مربوط به صرفه جویی در هزینه ها نیز مطرح است.
مینی تاورها، ارزان ترین نوع کیس، در میان کیس های تاور هستند. دلیل هزینه پایین تر این کیس ها، به نوع سخت افزار داخلی باز می گردد؛ در کیس های مینی تاور از مادربرد های سایز Micro ATX استفاده می شود که در مقایسه با مادربردهای ATX قیمت پایین تری دارند. اما این به معنای کاهش توانمندی این کیس ها نیست، زیرا قطعات سخت افزاری اختصاصی را می توان در سایز اصلی به کار گرفت و این یعنی قدرت پردازشی، چندان کاهش نمی یابد. این کیس ها، نه چندان بزرگ هستند که صرفا زیر میز جای بگیرند و نه چندان کوچک که به عنوان پایه مانیتور استفاده شوند. به هر حال، می توان این کیس ها را بسته به فضا، پایین یا روی میز قرار داد.

 
:: کیس میدتاور

 

آشنایی با انواع و ابعاد مختلف کیس های کامپیوتری


زمانی بود که کیس های میدتاور، فارغ از نوع کاربرد، اندازه استاندارد کیس های کامپیوتری به حساب می آمدند. اما با ورود خواهران و برادران کوچک تر، سهم بازار این کیس های پرکاربرد، در زمینه اندازه کاربردی، رو به افول گذاشت، با این وجود همچنان استفاده از این کیس های کامپیوتری، وجود دارد و زمینه استفاده آن ها از بین نرفته است. در ادامه با دلایل محبوبیت همیشگی کیس های تاور آشنا خواهید ش.
تجربه گیمینگ، مهم ترین زمینه کاربرد کیس های ATX برای کاربران غیرتخصصی است. بسیاری از کارت گرافیک های نیمه حرفه ای تا حرفه ای، از حداقل دو اسلات توسعه استفاده می کنند و می توانند طولی برابر با 30 سانتی متر داشته باشند. کیس های میدتاور، از فضا و توان کافی برای پشتیبانی از دو کارت گرافیک در این ابعاد، برخوردار است که 95 درصد نیاز کاربران گیمینگ را پوشش می دهد.
همچنین، صرفا جایگذاری قطعات اختصاصی در سایز اصلی، تنها ویژگی این کیس ها نیست؛ کارت گرافیک ها معمولا گرمای زیادی را تولید می کنند و از این جهت، اگر درون کیس، فضای کافی برای گردش هوا وجود نداشته باشد، می توانید با گرمای ایجاد شده، روی کیس خود نیمرو بپزید. بنابراین استفاده از سیستم فن مناسب نیز موجب افزایش عمر قطعات خواهد شد.

 
:: کیس فول تاور

  

آشنایی با انواع و ابعاد مختلف کیس های کامپیوتری

 

کاربران حرفه ای، از کیس های فول تاور برای کارهای خود استفاده می نمایند. به عنوان مثال، ادمین های شبکه، مشتاقان دنیای فناوری که به اورکلاک کردن علاقه دارند، تدوین گران و گیمرهای حرفه ای، همگی متمایل به استفاده از کیس های تاور هستند، اما چرا؟
از دید کاربران فنی، مادربرد کیس های تاور، توانمندی بسیار زیادی در اضافه کردن قطعات پردازشی و حافظه ای از جمله پردازنده دوم یا رم های متعدد دارند. کیس های میدتاور تنها قادرند با مادربردهای ATX به تعامل با بخش های مختلف بپردازند، اما برای کار با مادربردهای EATX و SSI CEB که مناسب استفاده سرور هستند، قطعا به کیسی با ابعاد فول تاور نیاز خواهید داشت.
همچنین، برای آن دسته از کاربرانی که علاقه مند به درنوردیدن محدودیت های کامپیوتر خود هستند و به فرایند اورکلاک علاقه دارند، استفاده از سیستم خنک کننده متناسب، واجب است. به عنوان مثال، فن های 230 میلی متری، مسیرهای گذر آب خنک کننده، هیت سینک های دوگانه و ... همگی، تنها در یک کیس فول تاور قابلیت قرارگیری دارند. بدیهی است که کیس کامیپوتری بزرگ تر، منجر به گردش هوای بیشتر و دفع گرمای راحت تر می گردد .
گیمرهایی که جدیدترین نسخه بازی ها را اجرا می کنند، قطعا به دنبال رزولوشنی بالاتر از یک گیمر تازه کار هستند و حتی ممکن است در مانیتورهای سه گانه و یا بیشتر محیط بازی را تماشا کنند. بنابراین، نیاز به کیس فول تاوری با سه کارت گرافیک یا بیشتر خواهند داشت تا غول بازی خود را به حرکت در آورند .
همان طور که مشاهده فرمودید، انتخاب سایز کیس مناسب، بسته به کارکرد مورد نظر شما صورت می گیرد. بنابراین پیش از انتخاب سایز بر اساس فضا ، حتما کارکرد مورد نظر خود را در نظر بگیرید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد