ویروس کرونا ؛ راه های انتقال و پیشگیری از آن

ویروس کرونا ؛ راه های انتقال و پیشگیری از آن
ویروس COVID-19 یا همان کرونا ویروس ، ویروس جدیدی بوده و به خانواده ویروس‌های کرونا همچون سارس (سندروم تنفسی حاد) و سایر سرماخوردگی‌های معمولی مرتبط است .

کرونا ویروس‌ ها (نام علمی : Coronaviruses) خانواده بزرگی از ویروس‌ها و زیر مجموعۀ کروناویریده هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید ۱۹ را شامل می‌شود . کروناویروس‌ها در سال ۱۹۶۵ کشف شدند و مطالعه بر روی آن‌ها به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت . این ویروس به طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می کند ، با این حال تاکنون هفت کروناویروس انسانی کشف شده‌است . آخرین نوع آنها، در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد .

کرونا ویروس جدید چیست؟

کرونا ویروس جدید (CoV) نوعی جدید از ویروس است . بیماری ایجاد شده با ویروس کرونا که به آن بیماری کرونا ۲۰۱۹ (COVID-19) می‌گویند ، اولین بار در ووهان چین شناسایی شد . CO مخفف کرونا، VI مخفف ویروس و D به معنی بیماری (در انگلیسی). قبلاً به این بیماری «کروناویروس جدید ۲۰۱۹» یا «nCoV-2019» می‌گفتند . ویروس COVID-19 ویروس جدیدی بوده و به خانواده ویروس‌هایی همچون سارس (سندروم تنفسی حاد) و سایر سرماخوردگی‌های معمولی مرتبط است .

ویروس COVID-19 چگونه منتشر می‌شود؟

ویروس کرونا از طریق تماس مستقیم با قطره‌های تنفسی فرد آلوده (ازطریق سرفه و عطسه) و تماس با سطوح آلوده به ویروس منتقل می‌شود. coronavirus می­تواند ساعت‌ها روی سطوح زنده بماند ، ولی یک ضدعفونی ساده می‌تواند آن را از بین ببرد .

منشأ ویروس کرونا

منشأ ویروس‌های کرونا که در گذشته همه‌گیر شده بود ، از حیوانات بوده است . ویروس سارس اول در خفاش شروع شد و بعد به راکن ها منتقل شد و بعد هم به انسان رسید . در سال ۲۰۱۴ ویروس مرس در خاورمیانه موجب مرگ ۸۵۸ نفر از ۲۴۹۴ بیمار مبتلا شد که این ویروس از شتر به انسان منتقل شده بود . اما بر طبق تحقیقات پژوهشگران ، منشا ویروس کرونای جدید (COVID-19) مورچه‌خوار است . البته ممکن است جانوران دیگری هم در شیوع نقشی داشته باشند .

چگونه می‌توان خطر عفونت را کاهش داد؟

با رعایت چهار مورد احتیاطی زیر می‌توانید جلوی خطر عفونت برای خود و خانواده‌تان را بگیرید :

۱. دستهای‌تان را مرتب با آب و صابون یا ژل ضدعفونی الکل‌دار بشویید .

۲. به هنگام عطسه یا سرفه جلوی دهان خود را با دستمال یا آرنج خم شده‌تان بگیرید ، و دستمال را داخل سطح دربسته بیاندازید .

۳. از تماس نزدیک با کسانی که سرما خورده‌اند یا علائمی شبیه آنفولانزا دارند اجتناب کنید .

۴. اگر تب دارید، سرفه می‌کنید یا احساس می‌کنید مشکل تنفس دارید حتماً به دکتر مراجعه کنید .

ویروس کرونا ؛ راه های انتقال و پیشگیری از آن - فروشگاه اینترنتی پارت لپ

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد