پاسخ به 4 سوال مهم در مورد میزان شارژدهی باتری لپ تاپ

پاسخ به 4 سوال مهم در مورد میزان شارژدهی باتری لپ تاپ

اگرچه امکان اتصال لپ تاپ به شارژر و برق مستقیم همواره وجود دارد، اما چنانچه لپ تاپ خریداری شده دارای میزان شارژدهی باتری قابل قبولی نباشد، بدون شک پس از گذشت مدت زمان کوتاهی شما را از انتخاب و خرید آن مایوس خواهد کرد.
بدون شک یکی از اصلی‌ترین ماهیت‌های هر لپ تاپ، قابل حمل بودن آن به حساب می‌آید و این قابل حمل بودن وابستگی بی چون و چرایی به عملکرد باتری لپ تاپ دارد؛ حال چنانچه باتری لپ تاپ شما دارای شارژ دهی پایین باشد، یعنی در واقع میزان ظرفیت آن کم باشد، متاسفانه شما را مجاب به اتصال مداوم لپ تاپ به شارژر لپ تاپ خواهد کرد.

 

باتری لپ تاپ ایسوس


1- چگونه متوجه میزان شارژدهی حدودی یک باتری لپ تاپ شویم؟

همان گونه که احتمالا در جریان هستید، دو عامل بسیار اساسی در میزان ظرفیت و شارژ باتری لپ تاپ تأثیرگذار است، یکی میزان توان آن که عموما بر اساس مقدار وات بر ساعت تعیین می شود و دیگری تعداد سلول های تعبیه شده در باتری لپ تاپ شما.

البته به صورت کلی، بالا بودن تعداد سلول ها در یک باتری لپ تاپ لزوما به منزله مدت زمان بالاتر میزان شارژدهی آن نیست؛ به ویژه به دلیل وجود باتری های های کپی و غیر اصل در بازار، سلول های تعبیه شده در باتری لپ تاپ ها عملکردی متفاوت و پایین تر انتظار در مقایسه با سلول های باتری اورجینال لپ تاپ دارند.
با این وجود به صورت کلی و در یک نگاه می توان گفت باتری لپ تاپ ۶ سلولی از میزان شارژ هی بالاتری در مقایسه با یک باتری لپ تاپ 4 سلولی برخوردار است.

 

شارژر لپ تاپ

 

2- آیا باتری لپ تاپ ایسوس شارژدهی بالاتری دارد؟ باتری لپ تاپ کدام برند دارای میزان ظرفیت بیشتر است؟

برای این سوال نمی توان پاسخ درست و صد در صد صحیحی ارائه کرد، زیرا در حال حاضر اکثر تولید کنندگان لپ تاپ از جمله ایسوس، HP، دل، لنوو، ایسر، اپل و ... اقدام به تولید سری لپ تاپ های متفاوتی برای کارایی ها و کاربران گروه های کاربری متفاوت می‌کنند و به همین دلیل به صورت کلی نمی توان حکم به برتری باتری لپ تاپ ایسوس به باتری لپ تاپ اچ پی و یا برعکس داد.
اما به صورت کلی با توجه به روند پیش گرفته شده توسط کمپانی ایسوس و اچ پی، شاهد میزان شارژدهی قابل قبول و فراتر از استانداردی باتری لپ تاپ ایسوس و باتری لپ تاپ اچ پی در بازار کنونی هستیم.

 

3- عملکرد کدام قطعات لپ تاپ، بر میزان شارژدهی باتری لپ تاپ تاثیر گذار هستند؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا بایستی در نظر داشته باشید به هر میزان ظرفیت باتری لپ تاپ خریداری شده توسط شما بالا باشد و یا دارای تعداد سلول بالایی (مثلا باتری لپ تاپ 9 سلولی) اما یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر میزان شارژدهی باتری لپ تاپ، سخت افزار و نمایشگر لپ تاپ است.
به بیانی ساده تر، قطعات لپ تاپ به کار گرفته شده تاثیر به سزایی در میزان مصرف باتری لپ تاپ دارد؛ همچنین صفحه نمایش لپ تاپ نیز به خودی خود یکی از پرمصرف ترین قطعات لپ تاپ به شمار می آید. به عنوان مثال چنانچه لپ تاپ شما دارای کارت گرافیک باشد و یا مجهز به پردازنده قدرتمندی از سری H اینتل باشد بدون شک نیاز به باتری قدرتمند تر و توان بالاتری برای روشن ماندن و استفاده خواهد داشت.
در مقابل شرکت اینتل پردازنده های کم مصرفی را پسوند U برای استفاده از در لپ تاپ ها تولید کرده است که توان مورد نیاز آن ها در مقایسه با سایر سی پی یو های لپ تاپ شرکت اینتل و AMD بسیار پایین تر هستند.

 

قیمت باتری لپ تاپ

 
4- قاتلین شارژ باتری لپ تاپ شما، کدام نرم افزارها هستند؟!

نوع فعالیت شما با لپ‌تاپ نیز، تاثیر قابل توجهی در میزان شارژدهی باتری لپ تاپ دارد؛ در واقع همان طور که احتمالا حدس می زنید چنانچه از لپ تاپ خود تنها برای وب گردی و یا مرور فایل های آفیس استفاده کنید، میزان شارژدهی باتری لپ تاپ به طرز چشمگیری بالاتر از زمانی خواهد بود که شما قصد دارید با لپ تاپ خود یک نرم افزار گرافیکی سنگین تدوین عکس و فیلم مانند ادوبی فتوشاپ، افتر افکت، پریمیر و یا نرم افزارهای مهندسی سری CAD را اجرا کرده و به کار با آن ها بپردازید.
همچنین چنانچه قصد بازی کردن با لپ تاپ خود را داشته باشید، بدون شک شاهد مصرف فوق العاده بالای لپ تاپ در هنگام اجرای بازی ها خواهید شد. به همین دلیل همواره کارشناسان توصیه می کنند در هنگام اجرای بازی های کامپیوتری، لپ تاپ را به صورت مستقیم به شارژر متصل کرده تا از عملکرد واقعی سخت افزار و قطعات لپ تاپ به کار گرفته شده در لپ تاپ خود لذت ببرید.
البته در این میان شرکت‌هایی ازجمله ایسوس نیز با تولید باتری های لپ تاپ قدرتمند، توانستند لپ تاپ های سری گیمینگ خود را با شارژدهی قابل قبولی ارائه کنند، اما کماکان بازی کردن یکی از پرمصرف ترین فعالیت ها در هنگام کار با لپ تاپ به شمار می آید.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد