آشنایی با مزایا و معایب انواع سیستم‌های مسیریاب و GPS

آشنایی با مزایا و معایب انواع سیستم‌های مسیریاب و GPS
اگر قصد خرید یک دستگاه جی پی اس (GPS) یا همان سیستم های موقعیب یاب را برای خودروی خود دارید، پیشنهاد می کنیم ما را در این مطلب همراهی نمایید، تا با همدیگر با مزایا و معایب انواع سیستم های رهیاب آشنا شویم.

زمانی که با خودرو به سفر می روید یا به یک مقصد ناشناس می رانید، استفاده از برنامه های مسیریابی که مبتنی بر GPS هستند، قطعا راهگشا خواهند بود؛ اما حفظ تمرکز بر حرکت در مسیر و جلوگیری از بروز خطر در حین رانندگی، مهم ترین معظل استفاده از این روش است.
روش های مسیریابی، از زمان های بسیار دور تا به امروز کاربرد گسترده ای داشته اند، اما استفاده از المان های مسیریابی ، زمینه کاری تخصصی به شمار می آمد، به طوری که شغل برخی افراد، مسییر یابی برای حرکت کاروان ها ، کشتی ها و ... بود!

مسیریابی با قطب نما


پس از آن، زمانی که اتومبیل ها وارد عرصه حمل و نقل شدند، کمک گرفتن و سوال پرسیدن از افراد محلی در کنار استفاده از نقشه های کاغذی برای مسیریابی، مرسوم شد. حال پس از سال ها ، وقتی پای فناوری به سیستم حمل و نقل نیز باز شد ، سرعت انتقال فیزیکی بین دو نقطه جغرافیایی به شدت افزایش یافت ، زیرا دیگر نیاز به راهنمایی فرد به فرد وجود ندارد و با یک نقشه کاملا به روز نسبت به وضعیت ترافیکی، قادرید از مسیرهای کم ترافیک، سریع تر و آسان تر به مقصد برسید.


فناوری مسیریابی بر پایه GPS
در ابتدای به کارگیری فناوری GPS در دنیای خودروها، این روش صرفا یک گزینه گران قیمت برای خودروهای لوکس محسوب می شد؛ در حالی که با پیشرفت فناوری و افزایش رقابت میان تولیدکنندگان، امروزه شاهد به کارگیری این امکان سخت افزاری، در خودروهای اقتصادی نیز هستیم. همچنین، علاوه بر دستگاه های اختصاصی مسیریابی GPS، می توان از سیستم های مسیریابی پرتابل ( با قابلیت جا به جایی ) و گوشی های هوشمند نیز برای این امر استفاده نمود .
سیستم های مسیریابی کامپیوتری ابتدا در سامانه های حمل و نقل هوایی و دریایی استفاده می شدند، اما امروزه، تبدیل به یک فناوری بسیار پرکاربرد در سطح اتومبیل های شخصی شده اند. گفتنی است این خودروها، از چیپ مخصوص GPS و اسپیکر نیز جهت اعلام و راهنمایی صوتی مسیر نیز برخوردارند.
بهترین روش در سیستم های مسیریابی بدین صورت، مشخص کردن مبدا و مقصد و سپس دریافت دستورات صوتی است، تا به موقع مسیر حرکت خود را به جهت درست تغییر دهید. این سیستم، با مکان یابی لحظه ای قادر است مکان فعلی شما را تشخیص داده و ادامه مسیر شما را مشخص نماید. پیگیری لحظه ای مکان خودرو ، موجب می شود که در هر پیچ منتهی به مقصد، با اعلام صوتی، شما به مقصد موردنظرتان هدایت شوید ؛ بدین صورت دیگر الزامی وجود ندارد که حتما به مانیتور سیستم مسیریاب نگاه کنید و می‌ توانید با خیالی راحت و با تمرکز بر جاده، مسیر خود را ادامه دهید.

اپلیکیشن های مسیریابی با گوشی


شایان ذکر است، همان طور که در بازار هر وسیله هوشمند امروزی، رقابت سختی میان تولیدکننده ها و به کارگیری امکانات جدید برقرار است، در زمینه دستگاه های مسیریابی نیز این رقابت برقرار است. حال با وجود این مسئله، کدام سیستم مسیریابی مناسب خودروی شماست؟ فواید استفاده از هر کدام از این روش ها چیست؟ کدام یک هزینه کمتری دارد؟ آیا می خواهید ازاپلیکیشن های مسیریاب کارخانه ای اتومبیل خود استفاده نمایید یا استفاده از برنامه های مسیریابی گوشی تلفن همراه با امکانات بیشتر را در ذهن دارید؟
قطعا با پاسخ به این سوالات قادر خواهید بود نوع مسیریاب مورد نظر خود را به درستی انتخاب نمایید. اما اگر هنوز با انواع سیستم مسیریابی آشنایی ندارید، در ادامه با پارت لپ همراه باشید تا بیشتر با این وسیله پرکاربرد آشنا شوید.


آشنایی با انواع سیستم های مسیریابی

آشنایی با مزایا و معایب انواع سیستم‌های مسیریاب و GPS


1- سیستم مسیریابی کارخانه ای
قطعا اتومبیل هایی که با مانیتوری در بخش میانی، ساخته می شوند را دیده اید. این مانیتورها، به صورت داخلی، به عنوان یک بخش از امکانات خودرو، در کارخانه، روی اتومبیل قرار می گیرند؛ دقیقا مانند کمربند ایمنی یا رادیو که جزو امکانات لاینفک و پیش فرض خودروها هستند.
برخی کاربران، این سیستم مسیریابی را می پسندند، زیرا به زعم آن ها، این سیستم به طور کامل با اتومبیلشان مطابقت دارد. مانیتور این سیستم، روی داشبورد قرار دارد و می توان با استفاده از دکمه های کنار آن ، عملیات ها را کنترل و اجرا کرد . اما خبر بد این که این سیستم مسیریابی کارخانه ای، بهترین عملکرد را ندارد!
شاید برایتان جالب باشد بدانید که بیشتر سیستم های مسیریابی کارخانه ای، نقشه ها را در حافظه داخلی خود ذخیره می کند؛ این یعنی نمی توانید به صورت لحظه‌ای، اطلاعاتی در رابطه با مسیرهای جدید یا ترافیک پیش رو داشته باشید و باید آپدیت ها و به روز رسانی های دوره‌ای را نصب کنید تا درباره مسیرهای جدید، اطلاعات کسب نمایید.
نکته بعدی در رابطه با این سیستم مسیریابی، قیمت بالا و عدم امکان بروزرسانی سخت افزاری است؛ مگر این که یک خودروی جدید خریداری نمایید! معظل دیگری که در رابطه با مسیریاب های کارخانه ای می توان به آن اشاره کرد ، ثابت بودن آن است ؛ به بیانی ساده تر چنانچه شما صاحب دو خودرو باشید ، قادر نخواهید بود، سیستم مسیر یاب را به اتومبیل دیگر خود منتقل نمایید.

آشنایی با مزایا و معایب انواع سیستم‌های مسیریاب و GPS


2- سیستم مسیریابی خودرویی
سیستم مسیریابی خودرویی، از امکانات کارخانه ای اتومبیل استفاده می نماید، اما نصب آن بر عهده تکنسین فروشگاه است. قیمت این دستگاه بستگی به سیستم انتخابی و گزینه های اضافی آن، دارد؛ اما نسبت به یک مسیریاب کارخانه ای، هزینه کمتری روی دست شما خواهد گذاشت.
این سیستم های مسیریابی هم، دقیقا از همان ویژگی های نرم افزاری برخوردارند؛ یعنی شما به نقشه آفلاین دسترسی خواهید داشت.
برای نصب مسیریاب خودرویی، عموما از فضای جلوی داشبورد استفاده می شود که بسته به فضای در دسترس، باید سایز مانیتور مناسبی را انتخاب نمایید تا نمایشگر به صورت کاملا فیت، در آن فضا قرار گیرد .


3- سیستم مسیریابی پرتابل

سیستم مسیریابی پرتابل یا قابل حمل، گزینه اقتصادی تری نسبت به سیستم مسیریابی کارخانه ای و خودرویی است ؛ البته این کاهش قیمت منجر به از دست رفتن برخی امکانات نیز شده است، به عنوان نمونه بررسی وضعیت اتومبیل یا ارتباط با مراکز رسیدگی به مشکلات اتومبیل امکان پذیر نخواهد بود.
همچنین، ظاهر آن ها به زیبایی مدل های خودرویی و کارخانه ای نیست، اما بر خلاف آن ها قابلیت جا به جایی دارند. سیستم مسیریابی پرتابل، به دریچه های گردش هوا یا داشبورد متصل شده و با استفاده از سیستم برق خودرو یا باتری ، انرژی مورد نیاز خود را تامین می کند.
مانیتور این نوع سیستم مسیریاب کوچک تر است، اما به دلیل قابلیت جا به جایی ، قادر خواهید بود که آن را به اتومبیل های دیگر نیز منتقل نمایید.

آشنایی با مزایا و معایب انواع سیستم‌های مسیریاب و GPS

4. سیستم مسیریابی گوشی تلفن همراه
رایج ترین نوع سیستم مسیریاب که توسط کاربران مختلف، چه در زمان رانندگی و چه در هنگام پیاده روی استفاده می شود، اپلیکیشن های مسیریاب تلفن همراه است. سیستم مسیریاب تلفن همراه هوشمند، با استفاده از اطلاعات GPS داخلی گوشی، اینترنت پرسرعت و دسترسی به جدیدترین اطلاعات درباره مسیرها و میزان ترافیک در هر کدام از شریان های ارتباطی، قادر است در هر لحظه سریع ترین مسیر را مشخص نماید. علاوه بر این، دیگر لازم نیست نگران دستورات صوتی باشید؛ چرا که تقریبا تمامی این اپلیکیشن ها از دستورات صوتی دقیق و منطبق با مسیر بهره مندند. برای استفاده از ‌آن ها نیز کافیست گوشی موبایل خود را از طریق بلوتوث به سیستم صوتی خودرو متصل کرده تا با صدای مناسب محیط اتومبیل، به پخش موسیقی بپردازید، پیام های صوتی را پاسخ دهید و دستورات مسیریاب را بشنوید .


از طرفی، استفاده از تلفن همراه به جای مسیریاب های کارخانه ای ، خودرویی و پرتابل، امکان به سرقت رفتن این سیستم ها از اتومبیل را در زمان پارک کردن کاهش می دهد. با این حال بهتر است خاطر نشان کنیم زاویه قرارگیری تلفن همراه در مسیر دیداری چشم کاربر نیز موضوعی است که بایستی بسیار مورد توجه قرار گیرد. بسیاری از مخاطرات در حین رانندگی، به دلیل حواس پرتی دو ثانیه ای رانندگان رخ می دهند که می توانند موجب خسارت های جبران ناپذیری شوند .

آشنایی با مزایا و معایب انواع سیستم‌های مسیریاب و GPS


برای این منظور پیشنهاد می کنیم، پایه های نگهدارنده تلفن همراه که مناسب استفاده در اتومبیل باشند را به دریچه های گردش هوا متصل کرده تا گوشی در جای خود، به صورت پایدار قرار بگیرد. همچنین، زاویه و ارتفاع آن نیز باید به گونه ای باشد که در دیدرس راننده به سادگی قرار بگیرد. در این میان برخی مدل ها، علاه بر نگهداری گوشی تلفن همراه در ارتفاع مناسب، قابلیت شارژ آن را نیز دارند؛ البته به صورت بی سیم و به همین دلیل گوشی تلفن همراه شما باید از این قابلیت پشتیبانی نماید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد