شما از مادربرد لپ تاپ خود چگونه مراقبت میکنید؟

شما از مادربرد لپ تاپ خود چگونه مراقبت میکنید؟

نگهداری از مادربرد لپ تاپ با استفاده از قاب زیر مادربرد 

از اهمیت مادربرد و نقش آن در لپ تاپ آگاهید؟ دلایل خرابی مادربرد لپ تاپ را میدانید؟ بعد ازپاسخ به این دو پرسش ما به شما محصولی را معرفی خواهیم کرد که نه تنها در بهبود عملکرد لپ تاپ شما که در نگهداری از مادربرد لپ تاپ شما نقش بسیار مهمی را ایفا مینماید. تا به حال اسم قاب زیر مادربرد به گوش شما خورده است؟

اهمیت و وظیفه ی مادربرد لپ تاپ چیست؟

برای درک بهتر وظیفه ی مادربرد اجازه دهید یک مثال بزنم. یک شهر را در نظر بگیرید که در آن چندین ساختمان مهم و یک سری راه ارتباطی میان این ساختمان ها وجود دارد. مادربرد لپ تاپ، زمین این شهر است!

مادربرد یا برد اصلی تمام اجزای کامپیوتر را به یکدیگر متصل می‌کند. سی‌پی‌یو، کارت حافظه، هارد و تمام پورت‌ها و اسلات‌های توسعه به صورت مستقیم و یا با استفاده از کابل به مادربرد متصل می‌شوند. مادربرد به عنوان ستون فقرات کامپیوتر شناخته می‌شود که تمام قطعات کامپیوتر را نگه می‌دارد. تمام قطعات داخل کیس یا لپ تاپ به نحوی به مادربرد متصل اند. از آنجایی که هر مادربرد کامپیوتر فقط از یک نوع سی‌پی‌یو و تعداد انگشت شماری رم پشتیبانی می‌کند و علاوه بر این برخی از کارت‌های گرافیک، هارد درایوها و… ممکن است فقط با نوع خاصی از مادربرد تطبیق‌پذیر باشند، از لحاظ قطعات قابل پشتیبانی، مادربردها تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند.

مادربرد ها در لپ تاپ دو وظیفه ی اصلی دارند.

  • تامین برق هرکدوم از اجزا
  • ایجاد مسیر ارتباطی بین اجزای سیستم

این دو مورد وظیفه ی اصلی مادربرد لپ تاپ هستند اما علاوه بر این ها نگهداری و تجزیه و تحلیل عملکرد قطعات نیز از دیگر وظایف مادربرد محسوب میشود.

از این قسمت این را در خاطر نگه دارید که یک قطعه ی خیلی مهم داریم، با کلی وظیفه ی مهم، با بخش های گوناگون یک کامپیوتر، مانند واحد پردازنده مرکزی (CPU)، حافظه دسترسی اتفاقی (RAM) و… که روی آن سوار می‌شوند و بخش‌های بسیار کاربردی و مهمی نظیر بایوس (BIOS) در آن قرار گرفته‌اند. ما در اینجا قصد نداریم خیلی تخصصی در رابطه با اجزا و بعد فنی مادربرد باهاتون حرف بزنیم. برای چیز مهم تری اینجاییم. پس شما الان میدونید که همه ی قطعات لپ تاپتون به یه جای واحد وصل هستند یا روی آن نصب شده اند. عواملی وجود داره که میتونه باعث خرابی مادربرد لپ تاپ بشه، در ادامه به اون ها خواهیم پرداخت.

7 عامل مهم که باعث اختلال در سیستم مادر برد میشود

۱. گرما

شایع ترین دلیل اختلال و آسیب دیدن مادربرد ، گرما است. اگر مشکل گرمایشی در طی یک دوره زمانی ادامه دار باشد ، می تواند منجر به خرابی مادربرد شود. بنابراین ، اطمینان حاصل کنید که تمام فن های خنک کننده به درستی کار می کنند و کامپیوتر خود را در جای خنک قرار بدهید ، جایی که هوا در آن ورود و خروج داشته باشد. برای مثال گذاشتن کامپیوتر نزدیک به شومینه یک اشتباه بزرگ میباشد.

۲. اتصال های کوتاه

به طور خلاصه ، مادر برق وظیفه ی برق رسانی را به عهده دارد، بنابراین نمی تواند با هیچ فلزی مانند شاسی CPU یا هر قطعه ی  نصب شده تماس نزدیک برقرار کند. کولرهای CPU دلیل شایع اتصال های  هستند و غالباً باعث آسیب های جبران ناپذیری به مادربردها می شوند. بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد اتصال کوتاه بررسی نحوه نصب مادربرد شما است. شما باید بررسی کنید که آیا تمام سیم های داخلی به درستی از لاستیک یا پلاستیک در قسمت بیرونی محافظت شده اند یا خیر.

۳. تغییر ناگهانی ولتاژ

ممکن است هنگام روشن کردن سیستم های تهویه مطبوع یا یخچال خود متوجه تغییر ناگهانی ولتاژ شوید. این نوع از مشکل برق می تواند صدمات جبران ناپذیری را به مادربرد وارد کند. شرایط آب و هوایی مانند رعد و برق باعث تغییر ناگهانی ولتاژ می شود و همین مسئله باعث آسیب دیدن مدارهای ظریف در مادربرد شما می شود. بنابراین ، برای محافظت از مادربرد خود در برابر لکه های الکتریکی ، از یک محافظ تقویت کننده با کیفیت مناسب استفاده کنید و در هنگام رعد و برق سنگین ، کامپیوتر را خاموش / و برق را از کامپیوتر جدا کنید.

4. نصب سخت افزار

اگر هر یک از مؤلفه های نصب شده روی کامپیوتر دارای  نقص  باشند، ممکن است کامپیوتر شما حتی روشن نشود. نصب نادرست رم و کارتهای گرافیکی به احتمال زیاد منبع مشکلات شما هستند زیرا مشکلات در آن مناطق به راحتی نادیده گرفته می شوند. بنابراین ، حتماً بررسی کنید که هر مؤلفه به درستی نصب شده باشد. گاهی تشخیص مادربرد آسیب دیده سخت است و بعضی اوقات آسان است. اما ، اگر کامپیوتر شما به طور تصادفی خاموش شود یا خطای سخت افزاری را نشان دهد ، ممکن است نشانه خرابی مادربرد باشد.

5.  CPU

CPU بد همچنین می تواند به مادربرد شما آسیب برساند. اگر یک CPU آسیب دیده به مادربرد وصل کنید ، می تواند باعث بروز گرمای بیش از حد شود. نتایج ممکن است فوری نباشد ، اما در دراز مدت می تواند به کل مادربرد آسیب برساند.

6. کارت گرافیک خراب

کارت گرافیک شما به مادربرد متصل است. کارت های گرافیکی اغلب به دلیل بازی های سنگین یا کارهای فشرده مانند طراحی گرافیک داغ می شوند. بنابراین، هنگامی که کارتهای گرافیک ما داغ می شوند ، این امر به طور مستقیم روی مادربرد تأثیر می گذارد. حتی می تواند باعث اتصال کوتاه شود و مادربرد شما نیز می تواند آتش بگیرد.

7. گرد و غبار

گرد و غبار دشمن اصلی قطعات الکترونیکی میباشد. گرد و غبار باعث ایجاد مشکل در تهویه کامپیوتر شما می شود که به نوبه خود باعث گرم شدن بیش از حد می شود. با این حال ، از بین بردن ذرات گرد و غبار از مادربرد روشی ساده نیست زیرا ممکن است در نهایت به آن آسیب رسانید. بنابراین هر چند مدت یکبار نسبت به تمیز کردن گرد و غبار ها اقدام کنید.

این ها عوامل و مواردی بود که باعث کاهش عمر مادر برد شما و همچنین آسیب وارد شدن به این قطعه ی مهم میشود.

قاب زیر مادربرد لپ تاپ

اما نکته ی مهم‌تری که وجود دارد این است که مادربرد در داخل لپ تاپ، باید جای محکمی داشته باشد تا بتواند این تعداد قطعه را روی خودش جای دهد. زیر مادر برد قاب فلزی و محکمی وجود دارد که مادر برد را نگه میدارد. قاب زیر مادر برد اون محصولی هست که مورد استفاده قرار میگیرد و کمک بسیار زیادی به نگهداری و طول عمر مادربرد میکند. این قاب فلزی بوده و ضد آب می باشد و خبر خوب این هست که قاب زیر مادربرد لپ تاپ به تازگی در فروشگاه پارت لپ موجود شده است. قاب زیر مادربرد لپ تاپ با فیکس نگه داشتن مادر برد مانع از تکان های هر چند کم مادر برد میشود و از آسیب هایی مانند قطع اتصال قطعه با مادربرد و به وجود آمدن اتصال کوتاه جلوگیری میکند. فروشگاه پارت لپ، فروشگاه تخصصی لوازم و قطعات لپ تاپ با ارائه ی انواع قاب های زیر مادربرد لپ تاپ با کیفیت با قیمت بسیار مناسب از این محصول که تاکنون در بازار ایران موجود نبوده رونمایی کرده تا نیاز کاربران خود را بهتر از همیشه تامین کند. شما میتوانید با توجه به مدل لپ تاپ خود قاب زیر مادربرد مناسب را تهیه کنید تا طول عمر مادربرد و همچنین طول عمر لپ تاپ خود را افزایش دهید.

فروشگاه پارت لپ

انواع قاب زیر مادربرد لپ تاپ

 

 

 

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد