آشنایی با درایو نوری ( Optical Drive ) و انواع آن

آشنایی با درایو نوری ( Optical Drive ) و انواع آن
هریک از ما ممکن است حداقل یک بار با مشکل خراب شدن درایو نوری لپ تاپ ، کامپیوتر یا کنسول بازی خود مواجه شده باشد . اگر قصد خرید درایو نوری دارید اما اطلاعات کافی برای خرید آن ندارید ، پیشنهاد میکنیم در ادامه با ما همراه باشید .

در علوم کامپیوتر ، یک درایو نوری (Optical disk drive) دستگاهی است که از نور لیزر یا امواج الکترومغناطیسی در داخل یا در نزدیکی طیف نور مرئی ، به عنوان بخشی از فرایند خواندن یا نوشتن اطلاعات از دیسک های نوری استفاده می کند . بعضی از درایوها فقط می توانند از دیسک های خاصی بخوانند ، اما درایوهای نوری اخیر ، هم می توانند بخوانند و هم اطلاعات را ذخیره کنند ، که به آنها Burner یا Writer نیز گفته می شود (از آنجایی که درایو نوری رنگ ارگانیک را بر روی دیسک های CD-R ، DVD-R و BD-R می نویسد ) .

انواع درایوهای نوری (Optical Drive)

  • درایو نوری با قابلیت خواندن (DVD-ROM Drive و CD-ROM Drive) : این درایوهای نوری که نخست نوع CD-ROM آن به بازار آمد ، فقط می‌توانند اطلاعات روی دیسک را بخوانند و نمی‌توانند روی آن بنویسند .
  • درایو نوری با قابلیت ضبط اطلاعات (CD-Recorder و DVD-Recorder) : این نوع درایوهای نوری علاوه برخواندن اطلاعات ، می‌توانند روی نوع خاصی از دیسک (CD-R و DVD-R) فقط یک بار ، اطلاعات را ضبط کنند .
  • درایو نوری با قابلیت نوشتن مجدد (CD-ReWriter و DVD-ReWriter) : این درایوهای نوری علاوه برخواندن اطلاعات ، می توانند روی نوع خاصی از دیسک (CD-RW، DVD-RW و DVD-RAM)، به دفعات اطلاعات ضبط کنند . یعنی ، می‌توانند اطلاعات ضبط شده روی این دیسک‌ها را پاک کرده و مجدداً روی آن بنویسند .
  • درایو نوری HD DVD : این درایوهای نوری علاوه بر پشتیبانی از CD و DVD ، از دیسک‌های HD DVD نیز پشتیبانی می‌کنند .
  • درایو نوری بلو-ری ( Blu-ray ): این درایوهای نوری علاوه بر پشتیبانی از CD و DVD ، از دیسک‌های بلو-ری نیز پشتیبانی می‌کنند .

همچنین درایو BD-ROM (مورد استفاده در دستگاه پخش Blu-ray و برخی کنسول های بازی) ، درایو Blu-ray Disc combo ( BD-ROM/DVD±RW/CD-RW) و درایو رایتر دیسک Blu-ray وجود دارند .

درایوهای نوری بخشی جدایی ناپذیر از لوازم مستقلی مانند دستگاه پخش CD ، دستگاه پخش DVD ، دستگاه پخش دیسک Blu-ray ، ضبط کننده DVD ، کنسول های مخصوص بازی های ویدیویی مانند Sony PlayStation 4 ، Microsoft Xbox One ، Nintendo Wii U و 3 Sony PlayStation و برخی کنسول های بازی قابل حمل مانند Sony PlayStation Portable هستند . از درایو نوری همچنین در سیستم های کامپیوتری مانند کامپیوتر رومیزی ، لپ تاپ و آل این وان ، برای خواندن نرم افزار و برنامه های چندرسانه ای و ذخیره اطلاعات بر روی دیسک ، با هداف بایگانی و تبادل اطلاعات استفاده می شود .

داخل دی وی دی درایو

همه درایوهای نوری از سه قشمت اصلی تشکیل می‌شوند :

  1. موتور گرداننده دیسک : این موتور در مرکز دیسک قرار گرفته و آن را می‌چرخاند.
  2. مجموعه اپتیک : این مجموعه خود از مجموعه حرکت دهنده اپتیک و خود اپتیک تشکیل می‌شود . مجموعه حرکت دهنده اپتیک نیز از دو قسمت ریل اپتیک و موتور حرکت دهنده اپتیک که به وسیله یک چرخ‌دنده حلزونی به اپتیک متصل است ، تشکیل می‌شود .
  3. برد مرکزی : این برد وظیفه پردازش اطلاعات خوانده شده از روی دیسک و تبدیل آن‌ها به زبان ماشین (صفر و یک) و تحویل آن‌ها را از طریق رابط (معمولاً IDE، SATA یا SAS) به مادربرد رایانه بر عهده دارد . وظیفه دیگر آن برق رسانی و مدیریت دو قسمت دیگر است .

تصویر دی وی دی درایو لپ تاپ

تفاوت میان دی وی دی درایو اینترنال (DVD Writer) لپ تاپ

اگر توجه کرده باشید موقع خرید دی وی دی رایتر برای لپ تاپ خود ، فروشنده از شما سوال میکند درایو شما نرمال , اسلیم یا سوپر اسلیم است ؟ خوب تفاوت در چیست و از کجا باید متوجه شویم؟

تفاوت این سه در ضخامت دی وی دی درایو است ، شما می توانید با استفاده از یک خط کش ، ضخامت دی وی دی را اندازه بگیرید یا مدل قبلی را تحویل فروشنده بدهید تا دقیقا عین همان را به شما دهد .

ابعاد دی وی دی رایتر ها به ترتیب زیر است :

  • دی وی دی رایتر نرمال یا معمولی با ضخامت 12.7 میلیمتر
  • دی وی دی رایتر اسلیم با ضخامت 9 میلیمتر
  • دی وی دی رایتر سوپر اسلیم با ضخامت 9.5 میلیمتر


نوت بوکهای موجود در بازار ممکن است با ضخامت های مختلفی فروخته شده باشند . به همین دلیل بهترین روش باز کردن درایو نوری (optical drive) , مشاهده مشخصات روی آن می باشد و همچنین می توانید از فروشنده هم کمک بگیرید .


شما می توانید درایو نوری لپ تاپ خود را با کیفیت و قیمت مناسب و تنها در چند دقیقه از فروشگاه پارت لپ تهیه نمایید .

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد