4 دلیل برق دار بودن و شوک الکتریکی در بدنه لپ تاپ فلزی

4 دلیل برق دار بودن و شوک الکتریکی در بدنه لپ تاپ فلزی

امروزه تولید کنندگان لپ تاپ محصولات خود را با جنس های بدنه متفاوتی تولید و عرضه می کنند؛ در این میان اگرچه بخش عمده‌ای از لپ تاپ های موجود در بازار دارای بدنه‌ای از جنس پلاستیک سخت یا ABS هستند؛ اما شرکت‌هایی مانند ایسوس، اچ پی و دل به صورت محدود اقدام به تولید مدل هایی با بدنه فلزی نیز می کنند.
از دید اغلب کاربران، فلزی بودن بدنه یک لپ‌تاپ نشانه‌ای از لوکس بودن و گران قیمت بودن آن مدل به شمار می آید؛ به هر حال از گذشته استفاده از فلز در تولیدات مختلف دست بشر به نوعی خبر از با کیفیت بودن آن محصول می دهد. از طرفی چنانچه قاب لپ تاپ شما فلزی باشد، قطعاً با لمس بدنه لپ تاپ احساس خوشایندی به شما (در مقایسه با لمس قاب لپ تاپ پلاستیکی) دست خواهد داد.
اما متاسفانه لپ تاپ های دارای بدنه فلزی در کنار مزایای که دارند، گاهی اوقات دچار یک عیب بزرگ شده و آن وجود جریان الکتریسیته بسیار ضعیف دربدنه آن ها است؛ به طوری که شما در هنگام لمس قاب لپ تاپ و یا درب باتری لپ تاپ، به ویژه در نواحی اطراف کیبورد لپ تاپ، متوجه لرزشی به شدت ضعیف اما در عین حال آزاردهنده خواهید شد.
حتی چنانچه این مشکل کمی حادتر باشد، احتمال دارد با لمس ناگهانی ناحیه اطراف صفحه کلید لپ تاپ احساس برق گرفتگی ضعیفی نیز به شما دست دهد! 
اگر چه به صورت کلی این مشکل آن قدر بغرنج نبوده و منجر به وارد آمدن آسیبی به سلامتی کاربر نمی گردد، اما بدون شک چنانچه بدنه لپ تاپ شما دارای مشکل شوک الکتریکی و یا نشت جریان الکتریکی باشد، کار کردن طولانی مدت با آن به ویژه در صورتی که بخواهید به صورت مستقیم با کیبورد لپ تاپ اقدام به تایپ کردن کنید حس ناخوشایند و آزاردهنده را در شما ایجاد خواهد کرد.
حال پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مطلب همراه پارت لپ باشید تا با یکدیگر به بررسی 4 عامل رایج در برق دار شدن بدنه لپ تاپ پرداخته و روش‌های رفع آن ها را با یکدیگر بررسی نماییم:

برق دار شدن بدنه لپ تاپ و کیس کامپیوتر


:: بروز مشکل در بخش پاور لپ تاپ
چنانچه پاور لپ تاپ شما دچار مشکل شده باشد، احتمال وجود شوک الکتریکی در بدنه لپ تاپ بسیار بالا رفته و بایستی جهت رفع آن اقدام به تعویض و یا تعمیر بخش پاور لپ تاپ (منبع تغذیه لپ تاپ) نمایید.

 
:: تجمع گرد و خاک درون بدنه لپ تاپ
به صورت معمول در درون بدنه لپ تاپ ها، سیمی به اسم سیم ارت جهت هدایت جریان الکتریکی به خارج از بدنه لپ تاپ تعبیه شده است؛ اما در برخی از اوقات چنانچه مدت زمان زیادی در حال استفاده از لپ تاپ خود باشید، این احتمال دارد که تجمع گرد و خاک درون لپ تاپ به عنوان یک عایق الکتریکی عمل کرده و عملکرد سیم ارت لپ تاپ را دچار اختلال کند! 
جهت رفع این مشکل نیز کافیست مانند حالت قبلی پیچ های بدنه لپ تاپ را با دقت باز کرده و با دقت بسیار بالایی اقدام به پاک کردن گرد و خاک درون لپ تاپ کنید.

 

:: بروز اتصالی در پریز و یا چند راهی برق
همان طور که اشاره شد فلزی بودن بدنه لپ تاپ اگر چه ممکن است از بسیاری از جهات یک مزیت به حساب آمده و طراحی ظاهری لپ تاپ را به کالای لوکس و شکیل بدل نماید؛ اما کافیست لپ تاپ فلزی شما در هنگام اتصال به شارژر لپ تاپ دچار اتصالی گردد، به این معنی که پریز برق متصل شده به آن، دستگاه محافظ برق و یا چندراهی که از آن برای اتصال شارژر لپ تاپ به برق استفاده می کنید، دارای اتصالی کوچکی باشد؛ در این حالت بدنه لپ تاپ دچار برق دار شدن شده و این موضوع در هنگام لمس بخش فلزی به ویژه در اطراف کیبورد لپ تاپ؛ به خوبی نمایان خواهد شد.
جهت رفع این مشکل نیز، کافیست شارژر لپ تاپ را به پریز برق دیگری متصل کرده و مجدد لپ تاپ روشن نمایید تا ببینید اثر برق داشتن بدنه لپ تاپ رفع شده است و یا خیر.

 

:: رها شدگی سیم‌های داخلی لپ تاپ
اما چنانچه از اتصالی و مشکل و وجود مشکل در پریز برق، چند راهی و محافظ ولتاژ برق اطمینان حاصل کردید، این احتمال وجود دارد که قاب لپ تاپ و بدنه لپ تاپ شما از داخل دچار برق گرفتگی شده و همین امر موجب ایجاد شوک الکتریکی در هنگام لمس بدنه لپ تاپ گردد.
در واقع یک احتمال وجود دارد و آن جدا شدن یکی از سیم های داخلی لپ تاپ و اتصال آن به بدنه فلزی لپ تاپ است؛ شایان ذکر است بررسی این موضوع نیاز به مهارت فنی نسبتاً خوبی داشته و توصیه می کنیم چنانچه در زمینه امور فنی تخصص بالایی ندارید از بررسی کردن این احتمال خودداری کنید.
برای این منظور کافیست پیچ های متصل به بدنه لپ تاپ را با دقت باز کرده و آن ها را در جای مناسبی قرار دهید؛ سپس قاب پشت لپ تاپ را جدا کرده و در صورتی که باتری لپ تاپ شما از نوع داخلی است آن را نیز از بدنه جدا کنید؛ سپس در این حالت با کمک گرفتن از یک چراغ قوه با دقت تمام سیم ها و اتصالات داخلی لپ تاپ را چک کنید و در صورتی که سیمی به صورت جدا شده و سرگردان در داخل لپ تاپ وجود دارد آن را پیدا کرده و اتصال آن را از بدنه لپ تاپ قطع نمایید.

 

شوک الکتریکی و برق داشتن بدنه کیس و لپ تاپ

 

همان طور که مشاهده کردید شما می‌توانید با بررسی ۴ موضوع فوق تا حد زیادی مشکل بروز شوک الکتریکی در بدنه لپ تاپ خود را رفع نمایید. اما در نظر داشته باشید چنانچه در مراحل بالا دچار خطا شده و با دقت بالایی عمل نکنید، ممکن است به قطعات داخلی لپ تاپ از جمله  پردازنده لپ تاپ، مادربرد لپ تاپ و حتی باتری لپ‌تاپ آسیب های جبران ناپذیری وارد کنید! 
به همین دلیل به صورت اکید پیشنهاد می کنیم چنانچه در زمینه امورفنی از مهارت بالایی برخوردار نیستید، لپ تاپ خود را به مراکز تخصصی تعمیرات لپ تاپ از جمله وب سایت پارت لپ ارائه نمایید.
همچنین در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست، وجود شوک الکتریکی و برق دار بودن بدنه لپ تاپ فلزی به صورت عمومی مشکل بسیار حادی به شمار نمی آید، اما چنانچه این مشکل ناشی از اتصال الکتریکی باشد بایستی اقدام به رفع آن نمایید زیرا چشم پوشی از این مشکل در آینده منجر به آسیب رسیدن به قطعات داخلی لپ تاپ شما به ویژه باتری لپ تاپ خواهد شد.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد