4 راه حل سریع و آسان برای مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ

4 راه حل سریع و آسان برای مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ

اگرچه کار کردن با تاچ پد لپ تاپ در اکثر مواقع فرایندی ساده‌ای نیست، به ویژه چنان چه شما قصد بازی کردن با لپ تاپ خود را داشته باشید و یا بخواهید با نرم افزارهای گرافیکی از جمله فتوشاپ کار کنید، بدون شک نیاز به استفاده از موس خواهید داشت. 
اما با این وجود به دلیل ماهیت قابل حمل بودن لپ تاپ ها، اتصال دائمی و همراه داشتن تجهیزات جانبی مانند موس برای بسیاری از کاربران آزاردهنده است و از این روی کاربران در اکثر مواقع سعی می‌کنند کارهای عمومی خود را با همان تاچ پد لپ تاپ انجام دهند. به همین دلیل می‌توان با کمی اغراق تاچ پد لپ تاپ را نیز همانند باتری لپ تاپ، از اجزای اصلی و بنیادی هر لپ تاپ به شمار آورد که خراب شدن آن، منجر به نقض همان ماهیت و اصالت قابل حمل بودن لپ تاپ می گردد.
همچنین خراب شدن و از کار افتادن تاچ پد لپ تاپ، شما را مجاب به استفاده از موس می کند. در واقع به نوعی شما را مجبور به پرداخت هزینه ای مضاعف جهت کار کردن با لپ تاپ خود خواهد کرد.


حال چنانچه تاچ پد لپ تاپ شما از کار افتاده است، مدام هنگ می کند و یا احساس می کنید سرعت پاسخگویی آن به لمس شما همانند گذشته نیست؛ پیشنهاد می کنیم در ادامه این مطلب همراه پارت لب باشید تا با یکدیگر به مهمترین روش های رفع مشکلات تاچ پد لپ تاپ بپردازیم و تا حد امکان شما را از مراجعه به مراکز تعمیرات قطعات لپ تاپ، جهت تعمیر تاچ پد لپ تاپ خود بی نیاز کنیم.

خراب شدن تاچ پد لپ تاپ


جهت بررسی مشکل پیش آمده برای تاچ پد لپ تاپ و رفع آن مشکل ما به صورت کلی چهار روش زیر را به شما پیشنهاد می دهیم:

 

:: خاموش کردن کامل لپ تاپ و جدا کردن تمامی تجهیزات جانبی متصل
چنانچه تاچ پد لپ تاپ از کار افتاده است، ابتدا لپ تاپ را به صورت کامل خاموش نمایید و حتی در حد امکان در صورت اتصال شارژر به آن، شارژ را نیز از لپ تاپ جدا کنید. سپس در صورتی که هر نوع تجهیزات جانبی دیگری به درگاه های لپ تاپ متصل است، از جمله درگاه‌های USB، پورت خروجی تصاویر همانند DVI، HDMI، Display Port و ... را به صورت کامل از لپ تاپ جدا کرده مجدد لپ تاپ را به شارژر وصل و  آن را روشن کنید.
در بسیاری از مواقع با انجام همین کار ساده تاچ پد شما چنانچه دارای باگ نرم‌افزاری باشد مجدد به کار خود ادامه خواهد داد.

 

:: به روز کردن درایورهای تاچ پد لپ تاپ
چنان چه خوش شانس باشید و مشکل پیش آمده برای تاچ پد لپ تاپ نرم افزاری باشد، در اکثر اوقات با به روز رسانی درایور های نرم افزاری تاچ پد لپ تاپ، مشکل آن برطرف شده و مجددا شروع به کار می کند.
جهت به روز کردن درایورهای نرم افزاری تاچ پد نیز، علاوه بر این که می توانید از نرم افزارهای جانبی که برای ویندوز و سیستم عامل مکینتاش جهت به روز کردن درایور های قطعات لپ تاپ منتشر شده است استفاده کنید؛ می توانید در سیستم عامل ویندوز دکمه ویندوز را فشرده  و عبارت device manager را جستجو نمایید سپس گزینه mice and other pointing devices را انتخاب کرده و در مرحله بعد گزینه تاچ پد را انتخاب نمایید.
در پنجره باز شده می تواند گزینه ی automatically for updated driver software را انتخاب و مراحل بروزرسانی درایور تاچ پد لپ تاپ را به ویندوز بسپارید. البته همان طور که می دانید در این مرحله نیاز به اتصال به اینترنت دارید.
پس از این مرحله و در صورت موفقیت آمیز بودن آپدیت درایور های نرم افزاری تاچ پد لپ تاپ، بایستی لپ تاپ را یک بار به صورت کامل خاموش و سپس روشن نمایید، تا مشکل نرم افزاری تاچ پد لپ تاپ شما برطرف گردد.

 

رفع مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ

 

:: غیرفعال شدن سهوی گزینه تاچ پد
اگرچه این مورد ممکن است در نگاه اول کاملاً بدیهی به نظر برسد، اما به دلیل وجود احتمال خطا پیشنهاد می کنیم آن را نیز حتماً بررسی نمایید.
شایان ذکر است در برخی از لپ تاپ ها با فشار دادن دو کلید ترکیبی روی کیبورد لپ تاپ، می توانید تاچ پد لپ تاپ را فعال و یا غیر فعال نمایید؛ برای همین این موضوع را بررسی کرده و چنان چه کیبورد لپ تاپ شما دارای این کلیدهای ترکیبی کنترل تاچ پد هست، آن ها را بررسی نمایید.
علاوه بر این مجدد دکمه ویندوز را فشار داده و عبارت change mouse settings را تایپ نمایید، سپس با انتخاب اولین گزینه پنجره ای برای شما باز شده و شما می توانید در این پنجره به بخش تنظیمات تاچ پد مراجعه نمایید. 
در بخش تنظیمات تاچ پد از فعال بودن یا نبودن گزینه enable touchpad  اطمینان حاصل نمایید و چنانچه غیر فعال بود بایستی آن را فعال کرده و سپس بر روی دکمه Apply کلیک و انتخاب خود را تایید نمایید.

:: هنگ کردن و فریز شدن سیستم عامل
متاسفانه در صورت هنگ کردن سیستم عامل، بسیاری از عملکردهای قطعات لپ تاپ دچار اختلال شده و این احتمال وجود دارد که تاچ پد لپ تاپ نیز از کار بیفتد؛ به همین دلیل چنانچه لپ تاپ شما به دلیل پایین بودن میزان حافظه رم لپ تاپ و یا پایین بودن سرعت پردازنده لپ تاپ مدام هنگ می کند بایستی انتظار از کار افتادن تاچ پد لپ تاپ را نیز در برخی از مواقع داشته باشید. 
در چنین مواقع بایستی لپ تاپ را به صورت کامل خاموش کنید و یا برنامه های سنگینی که در حال اجرا هستند از جمله نرم افزار های ویرایش فیلم و عکس ، نرم افزارهای مهندسی و بازی های گرافیکی را به صورت کامل ببندید تا سیستم عامل لپ تاپ از حالت هنگ خارج شود، در این حالت به احتمال فراوان مشکل تاچ پد لپ تاپ شما نیز برطرف شده و مجددا می توانید از آن استفاده کنید.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد