5 کاری که هنگام ریختن آب روی کیبورد لپ تاپ باید انجام دهید

5 کاری که هنگام ریختن آب روی کیبورد لپ تاپ باید انجام دهید

خیس شدن کیبورد لپ تاپ بر اثر ریختن آب و مایعات

کیبورد لپ تاپ یکی از مهمترین و حیاتی ترین قطعات هر لپ تاپی به شمار می آید؛ البته اگرچه امروز شما می توانید با پرداخت بهای ناچیزی یک کیبورد اکسترنال برای لپ تاپ خود تهیه نمایید، اما باز هم به دلیل ماهیت قابل حمل بودن لپ تاپ ها، در صورتی که شما مدام نیاز به جابجایی لپ‌تاپ خود داشته باشید، قطعاً از اتصال دائمی کیبورد خارجی به لپ تاپ خود معذور خواهید بود.

کیبورد لپ تاپ از جمله قطعات مصرفی لپ تاپ بوده و به دلیل آن که دارای اجزای مکانیکی و فیزیکی است، به مرور و با گذشت زمان احتمال دارد دچار مشکلاتی شده و دیگر عملکرد آن همچون گذشته نباشد.
امروز ما قصد داریم در وبلاگ پارت لپ به بررسی یکی از رایج ترین و مهمترین مشکلات و مسائلی که عموماً برای صفحه کلید لپ تاپ ها به وجود می آید، یعنی خیس شدن و ریختن آب و مایعات روی کیبورد لپ تاپ  پرداخته و شما را تا حد امکان از مراجعه به تعمیرکاران لپ تاپ جهت رفع مشکل کیبورد لپ تاپ خود بی نیاز نماییم، لطفاً در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 

ریختن آب و مایعات رو صفحه کلید لپ تاپ

 

1- حفظ خون سردی

شاید برایتان عجیب باشد، اما این مرحله به حدی اهمیت دارد که رعایت نکردن آن به سادگی می‌تواند منجر به سوختن کامل لپ تاپ شما گردد.

در واقع مهمترین کاری که پس از ریختن آب یا مایعات روی کیبورد لپ تاپ بایستی انجام دهید، حفظ خونسردی خودتان است، زیرا در لحظات بسیار حساسی قرار دارید که بایستی ارزش هر یک از ثانیه های سپری شده را به خوبی درک کرده و از آن به درستی استفاده نمایید.

 

2- خارج کرن باتری لپ تاپ و جدا کردن شارژر از لپ تاپ

سپس بایستی در سریعترین زمان ممکن، چنانچه شارژر لپ تاپ به لپ تاپ متصل است آن را از جدا نمایید، و یا در صورتی که در حال استفاده از لپ تاپ با باتری هستید، باتری را نیز از دستگاه خارج کنید.

علت انجام این کار نیز جلوگیری از وقوع اتصال الکتریکی در میان قطعات لپ تاپ است، زیرا مایعات دارای رسانای الکتریکی بسیار بالایی بوده و به سادگی و تنها در کسری از ثانیه می توانند باعث سوختن کامل برد و سی پی یو لپ تاپ شما گردند. بنابراین مهمترین و حیاتی ترین کاری که باید در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهید، قطع هرگونه جریان الکتریکی درون لپ تاپ است.

 

خیس شدن کیبورد لپ تاپ

 

3- جدا کردن قطعات لپ تاپ پس از خیس شدن کیبورد لپ تاپ

انجام این مرحله کمی نیاز به تخصص و دقت بالایی داشته و پیشنهاد می کنیم چنانچه مهارت بالایی در انجام امور فنی ندارید، از انجام ادامه این مرحله خودداری نمایید.

پس از اینکه در مرحله قبل جریان الکتریکی را از لپ تاپ خود جدا نمودید، می توانید تا حد امکان با استفاده از یک پیچ گوشتی اقدام به جدا نمودن قطعات داخلی لپ تاپ نمایید.

در این میان بایستی دقت بسیار بالایی داشته و پیچ های مخفی که معمولاً درون لپ تاپ تعبیه شده اند را به خوبی پیدا کرده و به آرامی آن ها را باز کنید. علاوه بر این پس از باز کردن پیچ ها نیز آن ها را در مکان مناسبی قرار دهید تا گم نشوند.

پس از جدا کردن قطعات لپ تاپ، بایستی تا حد امکان لکه و هرگونه رطوبتی را از روی آن ها پاک نمایید. جهت پاک کردن لکه های آب و مایعات روی برد اصلی و سایر برد های لپ تاپ، می توانید از یک دستمال الکلی مقداری آب مقطر و یا آب دیونیزه شده استفاده نمایید؛ اما به هیچ عنوان از آب لوله کشی جهت پاک کردن لکه های برد لپ تاپ استفاده نکنید، زیر آب لوله کشی معمولاً دارای مقداری ناخالصی و املاح معدنی بوده و باعث می شود پس از خشک شدن بر روی برد رسوب ایجاد شود.

4- خشک کردن قطعات داخلی لپ تاپ پس از جدا نمودن

پس از این که قطعات لپ تاپ را از آن جدا نمودید و لکه ها و اثرات رطوبت را نیز از آن پاک کردید، بایستی قطعات را با کمک گرفتن از جریان هوا خشک کنید.

البته در این میان می توان از ابزارهایی همچون پنکه و یا سشوار نیز برای خشک کردن قطعات لپ تاپ استفاده کرد،  اما به هیچ عنوان از سشوار در حالت باد گرم برای خشک کردن استفاده نکرده و تنها مجاز به استفاده از سشوار در حالت باد سرد هستید، زیرا باد گرم ممکن است به قطعات لپ تاپ آسیب جدی وارد نماید.

 

5- صبوری تا خشک شدن کامل قطعات لپ تاپ

پس از اینکه مراحل بالا را به خوبی انجام دادید، بایستی از خشک بودن کامل رم لپ تاپ، هارد دیسک لپ تاپ و سی پی یو لپ تاپ اطمینان حاصل نمایید.

چنان چه قطعات مذکور به صورت کامل خشک باشند، می توان امیدوار بود که خسارت وارد شده بر اثر ریختن مایعات روی کیبورد لپ تاپ ناچیز بوده و قابل جبران است.

در این حالت بایستی حداقل ۲۴ ساعت منتظر مانده و سپس باتری لپ تاپ را درون دستگاه قرار داده و یا لپ تاپ را به شارژر متصل و لپ تاپ را روشن کنید؛ چنانچه در این حالت لپ تاپ روشن شد، خوشبختانه مشکل به خوبی حل شده و دیگر جای نگرانی وجود ندارد.

اما چنانچه پس از انجام مراحل بالا و پس از گذشت ۲۴ ساعت، باز هم لپ تاپ روشن نشد؛ بایستی آن را به مراکز معتبر تعمیر لپ تاپ از جمله وب سایت پارت لپ ارسال نمایید.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد