4 روش جلوگیری از هک و سرقت اطلاعات در کامپیوتر و لپ تاپ

4 روش جلوگیری از هک و سرقت اطلاعات در کامپیوتر و لپ تاپ
تمام کاربران، چه در سطح سازمانی و چه در سطح خانگی، علاقه ای ندارند افراد غیرمجاز به داده های آن ها دسترسی داشته باشند. به همین دلیل در قدم اول، در بسیاری از لپ تاپ ها، برای حفاظت از داده ها، از دسترسی فیزیکی آسان به آن ها، جلوگیری به عمل می آید.


لپ تاپ های سازمانی عموما دارای اطلاعات گران بهایی هستند؛ از رمزهای عبور سازمانی گرفته تا مدارک اعتباری و مالی و ... . حتی در لپ تاپ های خانگی نیز، کاربران علاقه ای ندارند که سایر افراد به اطلاعات، تصاویر و ویدیوهای شخصی آن ها دسترسی داشته باشند. در این میان هر چه اطلاعات ارزشمندتر باشند، کامپیوترهای حاوی این اطلاعات، هدف های مطلوب تری برای هکرها، نفوذگران یا حتی سایر همکاران خواهند بود.

 

4 روش حفاظت فیزیکی از اطلاعات کاری و شخصی

 

از آن جایی که همه گیری کرونا، منجر به دورکار شدن بسیاری از کارکنان شرکت های خصوصی و دولتی شده است، یکی از مهم ترین دغدغه های کاربران، حفاظت فیزیکی از داده های سازمانی است.
گفتنی است، همیشه مخاطرات به علت بدخواهی یا نفوذ بی اجازه افراد رخ نمی دهند، بلکه حتی امکان دارد، یک کودک به طور غیرعمدی موجب پاک شدن داده ها شود. بنابراین، اگر قصد دارید که رزومه خود را از هرگونه اشتباهات این چنینی، پاک نگه دارید، در ادامه با پارت لپ، همراه باشید تا با روش های ساده حفاظت فیزیکی از داده ها بیشتر آشنا شوید.

  

 1 - رمز عبور پیچیده به کار ببرید

 

4 روش حفاظت فیزیکی از اطلاعات کاری و شخصی

  


مهم ترین و ابتدایی ترین راه برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز افراد به اطلاعات، استفاده از رمز عبور یا همان پسورد است. بهتر است به خوبی در انتخاب صحیح رمز عبور فکر کنید و از به کاربردن اسامی و توالی اعداد معروف به عنوان مثال "123456789" خودداری نمایید. همچنین بهتر است از به کار بردن تاریخ تولد، نام افراد موردعلاقه یا حیوان خانگی خود، به عنوان رمز عبور خودداری نمایید.
اما می توانید عبارات یا جملاتی مخصوص را در ترکیب با اعداد و نشانه های خاص به کار ببرید تا حدس زدن آن ها برای نرم افزارهای جاسوسی نیز دشوار تر شود. به یاد داشته باشید که استفاده از رمز عبور تکراری به هیچ عنوان توصیه نمی شود و برای ورود به هر سیستم یا سایتی باید از رمزهای جداگانه استفاده نمود.
لازم است اشاره کنیم اگر از لپ تاپ خود در دفاتر مشترک استفاده می کنید، قفل کردن لپ تاپ به وسیله WIN+L و سپس ورود مجدد به وسیله رمز عبور، در برابر نفوذ اطرافیان، روشی موثر خواهد بود؛ البته امکان دارد یک همکار به شدت کنجکاوتان در هنگامی ورود رمز عبور توسط شما، آن را دیده و به خاطر سپرده باشد!
بنابراین استفاده از رمز عبور، به تنهایی، امنیت داده ها را حفظ نمی کند، اما برای شروع حفاظت از داده ها الزامی است.

    


2- از حسگر اثر انگشت استفاده کنید

  

4 روش حفاظت فیزیکی از اطلاعات کاری و شخصی


استفاده از روش حسگر اثر انگشت، صرفا برای صرفه جویی در زمان کاربر نیست، بلکه یکی از امن ترین راه ها برای دسترسی به اطلاعات است که امکان لو رفتن آن تقریبا نزدیک به صفر است. برعکس رمز عبور، اثر انگشت کاربران، در برابر حمله های امینتی، همچون Brute Force ( وارد نمودن تمام حالات ممکن رمز عبور تا رسیدن به رمز عبور اصلی ) آسیب پذیر نیست. در مواردی، حتی اگر تنها از این روش استفاده نمایید ، امنیت داده های شما حفظ خواهد شد. به ویژه چنانچه از به خاطر سپردن پسوردهای طولانی، فراری هستید، می توانید از این روش برای کنترل دسترسی افراد استفاده نمایید.
همان طور که می دانید تمام لپ تاپ ها، دارای حسگر اثر انگشت نیستند؛ بنابراین اگر قصد دارید از این روش احراز هویت استفاده نمایید، در صورت عدم وجود سنسور اثر انگشت، می توانید یک دستگاه حسگر اثر انگشت خارجی(اکسترنال) خریداری نموده و با نصب درایور آن، از این ویژگی امنیتی استفاده نمایید .
برای تنظیم ابتدایی، باید نمونه اثر انگشت خود را در پایگاه داده آن ثبت نمایید. بدین منظور، ابتدا کنترل پنل مربوط به حسگر اثر انگشت را اجرا نموده، تا عملیات نمونه برداری از اثر انگشت شما انجام شود.
همچنین اگر پیشتر، نمونه اثر انگشت خود را در حافظه آن ذخیره کرده باشید، ابتدا از شما خواسته می شود که اثر انگشت خود را وارد نمایید تا دسترسی به کنترل پنل میسر گردد. شایان ذکر است، الزامی وجود ندارد که شما را از وارد کردن اثر انگشت های مختلف منع کند، بنابراین چه بخواهید از یک انگشت برای احراز هویت استفاده کنید یا اینکه انگشتان بیشتری را در حافظه دستگاه ذخیره نمایید، فرقی نمی کند. البته پیشنهاد می کنیم که حداقل دو اثر انگشت را به سیستم احراز هویت اضافه نمایید تا در صورت بروز مشکل برای یکی از انگشتان، راه ورود سریع و امن تان از بین نرود. پس از وارد کردن اثر انگشت، بایستی به تنظیمات ویندوز خود مراجعه نموده و گزینه “ Logging in By Fingerprint ” را فعال نمایید.
همچنین اگر از وارد کردن رمز ورود به سایت های مختلف خسته شده اید، می توانید از حسگر اثر انگشت استفاه نمایید. البته لازم است اشاره کنیم که برای استفاده از این روش برای ورود به سایت ها ، بایستی از یک نرم افزار مدیریت پسورد که از این ویژگی بیومتریک پشتیبانی می نماید، استفاده کنید . پس از این که برای اولین بار به سایتی وارد شدید، می توانید با انتخاب گزینه " yes " در این نرم افزار ، هم رمز عبور خود را ذخیر کنید و هم اینکه دفعات بعدی می توانید از حسگر اثر انگشت برای ورود به آن سایت استفاده نمایید.

 

3- کارت خوان مغناطیسی

  4 روش حفاظت فیزیکی از اطلاعات کاری و شخصی


استفاده از کارتخوان مغناطیسی، یک روش قدیمی برای احراز هویت کاربران است. با استفاده از این روش، شما قادر خواهید بود که یک کارت مخصوص که دارای بارکد یا بند مغناطیسی است را به اسلات کارتخوان مغناطیسی وارد کرده تا احراز هویت صورت گیرد.
این روش از احراز هویت، لایه امنیتی اضافه تری نیز دارد؛ در واقع کاربر برای دسترسی به مجوز کارت، باید رمز ورود آن را بداند. استفاده از کارت خوان های مغناطیسی، یک روش سازمانی است که امروزه کمتر شاهد به کارگیری آن هستیم. همچنین، در مقایسه با روش های بیومتریک، استفاده از کارت های مغناطیسی، ریسک هایی نیز دارد. از آنجایی که رمز، جایی درون قطعات حافظه و پردازشی کارت ذخیره شده است، در صورتی که کارت دزدیده شود، فرد مهاجم به راحتی می تواند به اطلاعات درون آن دسترسی یابد!

 
4- استفاده از Kensington Lock

  4 روش حفاظت فیزیکی از اطلاعات کاری و شخصی

 

اگر در مکان عمومی یا در دفتر مشترک، مشغول به کار هستید، علاوه بر داده ها، باید مراقب باشید که سایر افراد لپ تاپ شما را به اشتباه یا به عمد، برندارند. بدین منظور می توانید با استفاده از کابل مخصوص ، لپ تاپ خود را از طریق منفذی که در کنار بدنه وجود دارد، به میز کار خود متصل نمایید. به این سوراخ، قفل کنسینگتون (Kensington Lock) گفته می شود که از جا به جایی فیزیکی لپ تاپ جلوگیری می نماید.
و در آخر ذکر این موضوع خالی از لطف نخواهد بود، به هیچ عنوان کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ خود به صورت روشن و آنلاک (قفل نشده) رها نکنید، زیرا در صورت بروز مخاطرات غیرعمدی یا عمدی، در نهایت شما مسئول بروز حوادث، شناخته خواهید شد و بعضا مجبور به ترک شرکت یا پرداخت جریمه سنگین خواهید شد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد