فناوری WWAN ؛ راهی به سوی توسعه و پیشرفت ارتباطات

فناوری WWAN ؛ راهی به سوی توسعه و پیشرفت ارتباطات
شبکه گسترده بی سیم ( WWAN : Wireless wide area network ) نوعی از شبکه های بی سیم است . شبکه گسترده در ابعاد بزرگتر ، در مقایسه با یک شبکه محلی به تفاوت هایی در فناوری نیاز دارد .

شبکه های بی سیم در ابعاد و اندازه های متفاوت ، داده ها را به صورت تماس تلفنی ، صفحات وب و پخش فیلم پخش می کنند .

شبکه گسترده بی سیم ( WWAN ) با توجه به استفاده از فن آوری های سلولار شبکه تلفن همراه برای انتقال داده مانند 2G ، 3G ، 4G LTE و 5G ، با شبکه محلی بی سیم (WLAN) متفاوت است  . گاهی اوقات با عنوان پهنای باند شبکه تلفن همراه یا همان شبکه موبایل از آن نام برده می شود . این فناوری ها به صورت منطقه ای ، سراسر کشور یا حتی در سطح جهانی ارائه می شوند و توسط یک ارائه دهنده خدمات بی سیم ( Wireless Internet Service Provider - WISP ) ارائه می شوند . اتصال WWAN به یک کاربر با یک لپ تاپ و ماژول WWAN ، این امکان را می دهد تا از هر نقطه ای که تحت پوشش شبکه سلولار ( شبکه موبایل ) است ، بتواند در صفحات وب گشت و گذار کند ، ایمیل هایش را بررسی کند ، یا به یک شبکه خصوصی مجازی ( VPN ) متصل شود . کامپیوترهای مختلف می توانند قابلیت WWAN را به صورت یکپارچه با سیستم داشته باشند .

شبکه WWAN همچنین ممکن است یک شبکه بسته باشد که یک منطقه بزرگ جغرافیایی را در بر می گیرد . به عنوان مثال ، یک شبکه mesh یا MANET با گره هایی شامل ساختمان ها ، برج ها ، کامیون ها و هواپیماها نیز می تواند یک شبکه WWAN در نظر گرفته شوند .

ماژول سیم کارت لپ تاپ ( WWAN ) راهی به سوی پیشرفت ارتباطات - فروشگاه اینترنتی پارت لپ

WWAN همچنین ممکن است یک شبکه WAN بی سیم کم مصرف با نرخ بیتی پایین ( LPWAN ) باشد ، که برای حمل بسته های کوچک اطلاعات بین چیزهای مختلف ، اغلب به شکل سنسورهای عملگر باتری کار می کند .

از آنجا که سیستم های ارتباطی رادیویی ، راه ارتباطی ایمنی را ارائه نمی دهند ، در شبکه WWAN معمولاً از روش های رمزگذاری و تأیید اعتبار استفاده می کنند تا امنیت بیشتری را فراهم کنند . برخی از تکنیک های اولیه رمزگذاری GSM با نواقصی همراه بودند و کارشناسان امنیتی هشدارهایی را مبنی بر اینکه شبکه های سلولار ( Mobile Data ) ، از جمله شبکه WWAN ، امنیت کافی ندارند ، منتشر کردند . روش رمزگذاری (UMTS (3G بعدها توسعه یافت و هنوز هم شکسته نشده است .

تفاوت بین شبکه WiFi و WWAN چیست ؟

شبکه WLAN و WWAN هر دو شما را به صورت بی سیم به اینترنت وصل می کنند ، اما برای انجام این کار از فناوری های متفاوتی استفاده می کنند . WLAN برای استفاده "محلی" در نظر گرفته شده است . WWAN یک گزینه باند پهن ( Broadband ) موبایل است که یک منطقه "گسترده" را در بر می گیرد . شاید شنیده باشید که به آن "3G" یا در بعضی مناطق "4G" می گویند .

برای استفاده از شبکه WWAN ، به یک سیم کارت نیاز دارید که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشد . این سیم کارت ها غالبا با نام سیم کارت دیتا شناخته می شوند . البته سیم کارت هایی که برای ارسال و دریافت تماس و پیام مورد استفاده قرار می گیرند نیز ، می توانند قابلیت پشتیبانی از دیتا را داشته باشند . اگر سیم کارت معتبری ندارید ، می توانید برای کسب اطلاعات و خرید با اپراتور تلفن همراه خود تماس بگیرید .

ماژول سیم کارت لپ تاپ ( WWAN ) راهی به سوی پیشرفت ارتباطات - فروشگاه اینترنتی پارت لپ

با توجه به اینکه برای اتصال به شبکه WWAN ، نیاز به استفاده از سیم کارت دیتا است ، ممکن است این سوال مطرح شود که آیا امکان استفاده از این فناوری برای لپ تاپ و سیستم های کامپیوتری وجود دارد یا خیر ؟

خوشبختانه با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ، این امکان در لپ تاپ هایی که دارای ماژول WWAN هستند ، فراهم شده است . این به این معنی است که لپ تاپ هایی که دارای ماژول WWAN یا همان ماژول سیم کارت باشند ، با قرار دادن سیم کارت در داخل ماژول سیم کارت لپ تاپ ، امکان اتصال به شبکه WWAN را در اختیار کاربر قرار می دهند . در واقع کاربران شبکه گسترده بی سیم ، می توانند به راحتی در هر کجای دنیا به اینترنت دسترسی داشته باشند و دیگر نگران قطع اتصال به اینترنت ، به دلیل فاصله گرفتن از مودم بی سیم و یا کوتاه بودن کابل LAN نخواهند بود .

جالب است بدانید که این ماژول می تواند امکان ارسال و دریافت پیام و تماس از طریق لپ تاپ را نیز در اختیارتان قرار دهد . اگر لپ تاپ تان دارای قابلیت اتصال به شکبه WWAN است اما به هر علتی فاقد ماژول سیم کارت لپ تاپ می باشد ، می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی پارت لپ ، بخش لوازم و قطعات شبکه - ماژول سیم کارت لپ تاپ ، ماژول لپ تاپ مورد نظرتان را خریداری نمایید و از قابلیت های این فناوری شگفت انگیز بهره ببرید .

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد